نقش دارچین در کاهش چربی مواد غذایی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی

رژیم غذایی سرشار از چربی یک عامل خطر عمده برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود. این غذاها می توانند به افزایش وزن، دیابت، و سایر بیماری های مضر نیز منجر شوند. تحقیقات جدید نشان می دهد که نقش دارچین در کاهش چربی مواد غذایی پر رنگ است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت تحقیقات انجام شده در مورد نقش دارچین در کاهش چربی مواد غذایی و رژیم هایی غذایی پرچرب را مطرح می کنیم.

نقش دارچین در کاهش چربی مواد غذایی

محققان دریافتند که موش هایی که از رژیم غذایی پر چرب همراه با مکمل دارچین به مدت ۱۲ هفته استفاده می کنند، نسبت به موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب بدون دارچین استفاده می کنند، ضمن کسب چربی شکمی کمتر، سطوح سالم چربی خون، قند و انسولین را تجربه خواهند کرد.

مطالعه دکتر Vijaya Juturu و همکارانش در زمنیه نقش دارچین در کاهش چربی مواد غذایی به تازگی در American Heart Association منتشر شده است.

بیماری های قلبی عروقی (CVD) یک اصطلاح جمعی برای شرایطی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری قلبی می باشد که قلب و رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر مردان و زنان در ایالات متحده است. به طوری که سالانه حدود ۶۱۰۰۰۰ نفر در آمریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

متخصصان معتقدند که رژیم غذایی نقش مهمی در بیماری های قلبی عروقی ایفا می کند. یک رژیم غذایی ناسالم که حاوی چربی بالا است می تواند به چاقی، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، و دیگر بیماری هایی که سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازند، منجر شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد که دارچین ( ادویه مشتق شده از پوست درختی از جنس دارچین) شامل یک پلی فنل است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد، که ممکن است برخی از عوامل خطر CVD ناشی از رژیم غذایی نامناسب را کاهش دهد.

در این مطالعه، محققان به منظور بررسی نقش دارچین در کاهش چربی مواد غذایی به این پرسش پاسخ دادند:

آیا دارچین می تواند برای کاهش مضرات یک رژیم غذایی پرچرب مفید باشد؟

دارچین و نقش آن در محافظت از بدن در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو

برای پاسخ به پرسش طرح شده، محققان به مدت ۱۲ هفته، موش های آزمایشگاهی را با یک رژیم غذایی پرچرب ولی حاوی دارچین تغذیه کردند و آن ها را با جوندگانی که از همین نوع رژیم غذایی ولی بدون دارچین استفاده کرده اند مقایسه کردند.

این گروه دریافتند که موشهایی که رژیم های غذایی شان حاوی دارچین بود، نسب به موش هایی که رژیم غذایی پرچرب بدون دارچین استفاده می کردند، وزن و چربی کمتری در شکمشان تجمع پیدا کرد. ضمن این که در این موش ها، غلظت قند خون و انسولین نیز در محدوده سالم بود.

علاوه بر این، محققان دریافتند که موش هایی که دارچین دریافت کرده بودند، مولکول چربی کمتری را در بدن ذخیره کرده بودند و سطح مولکول ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن ها نیز افزایش پیدا کرده بود. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو که از عدم تعادل رادیکال های آزاد ناشی می شود، محافظت کرده و از بیماری های متعددی مانند حمله قلبی و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

بر اساس این یافته ها، دکتر Vijaya Juturu و همکارانش بر این باورند که دارچین ممکن است اثرات مخرب ناشی از یک رژیم غذایی پرچرب را کاهش دهد.