نقش چربی در بدن چیست؟

لیپید که ما آن را به نام چربی می شناسیم، نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله تامین انرژی و تولید هورمون دارد. بدون چربی، بدن شما قادر نخواهد بود غذا را هضم و مواد غذایی را به درستی جذب کند. البته، مصرف چربی بیشتر از نیاز شما نیز می تواند به افزایش وزن منجر شود. اما با توجه به نقش چربی در بدن مصرف مناسب از لیپید باید بخش مهمی از رژیم غذایی شما باشد.

نقش چربی در بدن

تولید و ذخیره سازی انرژی

اصلی ترین نقش چربی در بدن ارائه انرژی برای عضلات و فرآیندهای بدن است. در واقع لیپید ها، انرژی های متراکم هستند که در هر گرم  ۹ کالری دارند. در حالی که در هر گرم پروتئین و کربوهیدرات فقط ۴ کالری یافت می شود. در حدود نیمی از سوخت مورد نیاز بدن در هنگام استراحت و یا در طول فعالیت روزمره از چربی به دست می آید. اگر کالری بیشتر از نیاز روزانه بدن مصرف کنید، انرژی اضافی به عنوان چربی در سلول های چربی ذخیره می شود. در بین وعده های غذایی و در طی ورزش، بدن از این لیپید های اضافی برای تامین انرژی استفاده می کند.

عایق کاری و حفاظت

چربی بدن را عایق کرده و از آن محافظت می کند. این فرایند با استفاده از ساخت یک لایه چربی زیر پوستی انجام می شود. این چربی زیر پوستی می تواند درجه حرارت داخلی بدن را با وجود کاهش دمای خارجی، تا حدودی تنظیم کند. اندام های حیاتی مانند کلیه ها، باید یک لایه از چربی در اطراف خود داشته باشند. این لایه مانند حباب عمل کرده و از اندام ها در برابر آسیب محافظت می کند.  بدون این لایه چربی، هر عاملی که باعث برآمدگی و کبودی بر روی پوست می شود می تواند به اندام شما صدمه بزند.

هضم و جذب

لیپیدها در بدن برای هضم و جذب مواد غذایی و مواد مغذی ضروری هستند. اسیدهای صفراوی تولید شده از چربی در کبد اجازه می دهد چربی و آب مخلوط شده در روده تفکیک و جذب شود. چربی ها بعد از این مرحله ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K را از روده گرفته و توسط جریان خون به سلول های و اندام ها می رسانند. سلول ها نیز از این ویتامین ها برای حفظ سلامت بینایی، پوست، استخوان، دندان و خون استفاده می کنند.

محافظت از سلول ها

چربی های ضروری، اسید لینولنیک و اسید لینولئیک، برای سلامت بدن شما حیاتی هستند. آن ها در بدن شما ساخته نمی شوند و باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. این چربی ها در تشکیل غشای سلولی، تولید هورمون ها و همچنین محافظت از چشم و حمایت از سیستم ایمنی بدن استفاده می شوند. این چربی ها مثل یک ساختار دیوار مانند از سلول های بدن محافظت می کنند. ارتباط بین سلول های به لیپیدها موجود در غشای سلولی بستگی دارد.

تولید هورمون

کلسترول یک نوع از چربی های مورد نیاز برای تولید هورمون های مهم استروئیدی در بدن شما است. استروژن، تستوسترون، پروژسترون و فرم فعال ویتامین D همه از کلسترول تشکیل شده و به حفظ بارداری، رشد ویژگی های جنسی و تنظیم میزان کلسیم در بدن کمک می کنند. به گزارش انجمن قلب آمریکا، در حدود ۲۵ درصد از کلسترول موجود در خون شما از رژیم غذایی و از غذاهای حیوانی مانند زرده تخم مرغ، پنیر و میگو حاصل می شود و ۷۵ درصد دیگر در کبد و سلول های بدن تشکیل می شوند.