رابطه بین نمک و فشار خون بالا

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، حدود ۷۵ میلیون بزرگسال آمریکایی (۱ نفر از هر ۳ نفر) دارای فشار خون بالا هستند. اما تنها حدود نیمی از این افراد یا ۵۴ درصدشان، بیماری خود را تحت کنترل دارند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد رابطه بین نمک و فشار خون بالا صحبت می کنیم.

فشار خون بالا یک بیماری خطرناک است و باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و بیماری کلیوی می شود. بسیاری از افراد نمی دانند که چگونه باید بیماری خود را کنترل کنند. یک گام مهم در این زمینه که اکثر پزشکان توصیه می کنند محدود کردن مصرف نمک است. میزان مصرف توصیه شده نمک در روز ۲۳۰۰ میلی گرم تعیین شده است. با این حال اگر دارای فشار خون هستید بهتر است کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم نمک در روز مصرف کنید.

ارتباط نمک و فشار خون بالا

یک رژیم غذایی پر از نمک، تعادل طبیعی سدیم را در بدن مختل می کند. کلیه ها با اضافه شدن سدیم بیش از حد به جریان خون مشکل دارند. وقتی سدیم در بدن تجمع می یابد، بدن برای رقیق کردن سدیم، آب را در خون حفظ می کند. این روند منجر به افزایش مقدار سلول های اطراف مایعات و حجم خون در جریان می شود.

افزایش حجم خون بدین معنی است که قلب باید بیشتر کار کند و فشار بیشتری بر عروق خونی وجود دارد. به تدریج این عارضه منجر به فشار خون بالا می شود.

سطح سدیم بالا در بدن باعث کاهش سنتز اکسید نیتریک، که یک نوع وازودیلاتور عروق کرونر است، می شود. سنتز کمتر اکسید نیتریک بدین معنی است که جریان خون به دلیل تنگی عروق خونی، با مشکل مواجه شده است.

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۹ در مجله Renal Nutrition، کاهش سدیم باعث کاهش اندک فشار خون (۱،۱ میلی متر جیوه) می شود.

رابطه بین نمک و فشار خون بالا
رابطه بین نمک و فشار خون بالا

سایر مطالعات انجام شده در مورد رابطه بین نمک و فشار خون بالا

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۳ در BMJ منتشر شد، دریافت که کاهش اندک در مصرف نمک به مدت ۴ هفته، بدون در نظر گرفتن نژاد و جنسیت، سبب کاهش معنی داری در فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون می شود.

یک تحقیق که در سال ۲۰۱۴ در Electrolytes & Blood Pressure منتشر شده نتیجه گرفت که کاهش مصرف نمک می تواند تعداد مرگ و میرهای ناشی از فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ توسط محققان دانشگاه مک کارتر انجام شد نشان داد که رژیم غذایی کم نمک ممکن است برای بدن سودمند باشد و احتمالا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ را در مقایسه با مصرف متوسط ​​نمک کاهش دهد. این محققان خاطر نشان کردند که افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و مصرف نمکشان زیاد است باید سدیم مصرفی خود را کاهش دهند.

مصرف زیاد نمک نه تنها موجب افزایش فشار خون می شود بلکه می تواند قلب، آئورت و کلیه ها را نیز از کار بیاندازد و برای استخوان ها مضر است. بر طبق گزارش محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، افراد بالای ۵۰ سال، افرادی که فشار خون بالا دارند، افرادی که دیابت دارند و افرادی که نژادهای آفریقایی-آمریکایی دارند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات  مرتبط با مصرف نمک می باشند.

نکات مهم برای محدود کردن مصرف نمک

  • هنگام خرید، برچسب روی محصول را بررسی کنید. سدیم می تواند در غذاهای فرآوری شده مانند سس گوجه فرنگی، سوپ ها، چاشنی ها، مواد غذایی کنسرو شده و آماده یافت شود.
  • از مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده یا پردازش شده اجتناب کنید.
  • از خوردن پیتزا، نان سفید، پنیر پردازش شده، هات داگ، اسپاگتی با سس، ژامبون، سس گوجه فرنگی و غذاهای آماده اجتناب کنید.
  • به جای نمک فرآوری شده، از نمک دریای سلتیک یا هیمالیا استفاده کنید.
  • هنگام پخت و پز، به جای نمک از فلفل، گیاهان و ادویه ها استفاده کنید تا عطر و طعم غذا بهتر شود.
  • برای کمک به شل شدن عروق خونی، دفع سدیم و کاهش فشار خون از مواد غذایی حاوی پتاسیم بیشتر استفاده کنید.