نوشیدنی ضد تهوع

نوشیدن یک فنجان چای داغ یکی از موثرترین راه های رفع معده درد است، به خصوص اگر احساس حالت تهوع نیز با این درد همراه باشد. تهوع حالتی است که با احساس ناراحتی معده و میل به استفراغ مشخص می شود. البته برخی از نوشیدنی های گرم به تسکین حالت تهوع کمک می کنند. این نوشیدنی ها برای هر نوع حالت تهوعی چه بر اثر ماشین گرفتگی باشد که بر اثر بارداری، خوب است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم تا ۶ نوشیدنی ضد تهوع را به شما معرفی کنیم. این نوشیدنی ها برای سیستم گوارش نیز مفیدند.

معرفی چند نوشیدنی ضد تهوع

چای زنجبیلی

چای زنجبیل یک دمنوش گیاهی بسیار مفید است که با دم کردن ریشه زنجبیل درست می شود. این ریشه هزاران سال که توسط بشر به عنوان داروی طبیعی برای درمان تهوع مورد استفاده قرار گرفته است و معمولاً به آب نبات ها، قرص ها و داروهای جویدنی که برای رفع تهوع و ناراحتی معده استفاده می شوند؛ اضافه می شود.

محققان با بررسی نتایج نه مطالعه گزارش داده اند که زنجبیل حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری صبحگاهی، شیمی درمانی، مصرف داروهای خاص و جراحی را تسکین می دهد.

به طور مشابه یک مطالعه که بر روی ۵۷۶ نفر که تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند انجام شد نشان داد که مصرف ۰٫۵ الی ۱ گرم زنجبیل در روز در مقایسه با دارونما به طور قابل توجهی شدت تهوع را کاهش می دهد.

اگرچه بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه بر روی عصاره و مکمل های زنجبیل متمرکز شده اند، اما چای زنجبیل نیز به احتمال زیاد همین مزایا را برای بدن دارد.

برای تهیه چای زنجبیل کافی است یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل را پوست کنده و سپس رنده کنید. بسته به میزان تندی که می خواهید در دهانتان احساس کنید آن را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید. بعد چای را صاف کرده و با کمی عسل، دارچین یا لیمو میل کنید.

چای بابونه

چای بابونه از گلی با همین نام تهیه می شود. این گل به دلیل داشتن طعم و مزه ای خاص و خاصیت فراوان بسیار پر طرفدار است. در طب سنتی از بابونه برای آرامش عضلات دستگاه گوارش و درمان بیماری هایی مانند تهوع حرکتی، استفراغ، گاز معده و سوء هاضمه استفاده می شود.

طبق نتایج یک مطالعه ۴ ماهه که بر روی ۶۵ زن تحت درمان با شیمی درمانی انجام شد؛ مصرف ۵۰۰ میلی گرم عصاره بابونه دو بار در روز باعث کاهش دفعات استفراغ می شود.

در همین حال یک مطالعه که بر روی ۱۰۵ زن انجام شد اظهار داشت که مصرف عصاره بابونه نسبت به زنجبیل در کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری مؤثرتر است.

با این حال توجه داشته باشید که زنان باردار قبل از نوشیدن چای بابونه باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. زیرا این نوشیدنی ضد تهوع و سایر چای های گیاهی ممکن است خطری برای بارداری آنها ایجاد کند.

البته این مطالعات بر روی عصاره بسیار غلیظ گل بابونه انجام شده است اما محققان معتقدند که چای بابونه نیز ممکن است اثرات مشابه ای را به بدن ارائه دهد.

برای تهیه این نوشیدنی ضد تهوع کافی است که ۱ قاشق غذاخوری (۲ گرم) بابونه خشک را در ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گرم به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم دهید.

چای لیمو عسل

چای لیمو عسل یک چای محبوب است که طعم مرکبات تازه ای را با طعم شیرین ترکیب می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که رایحه لیمو به تنهایی می تواند حالت تهوع را تسکین دهد. به عنوان مثال یک مطالعه ۴ روزه که بر روی ۱۰۰ زن باردار انجام شد نشان داد که بو کردن اسانس لیمو باعث کاهش چشمگیر حالت تهوع و استفراغ می شود.

در همین حال عسل حالت اسیدی لیمو را متعادل می کند. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند از بدن در برابر عفونت هایی که می توانند به حالت تهوع کمک کنند محافظت کند.

تهیه چای لیمو عسل خانگی بسیار ساده است. برای تهیه این نوشیدنی ضد تهوع کافی است که ۲ قاشق چایخوری (۱۰ میلی لیتر) آب لیمو و ۲ قاشق چایخوری (۱۵ میلی لیتر) عسل را به ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب داغ اضافه کرده و هم بزنید.

چای رازیانه

رازیانه گیاهی معطر و پر از خاصیت است که با هویج، کرفس ، گشنیز و شوید ارتباط نزدیکی دارد. مدت هاست که بشر به عنوان داروی طبیعی برای طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله درد معده، اسهال و یبوست از این گیاه استفاده می کند.

برخی از خواص رازیانه در تحقیقات علمی اثبات شده اند. به عنوان مثال یک مطالعه که بر روی ۸۰ زن انجام شد نشان داد که مصرف کپسول حاوی ۳۰ میلی گرم رازیانه قبل از قاعدگی به کاهش علائمی مانند حالت تهوع و ضعف کمک می کند.

از این گذشته یک مطالعه که بر روی ۱۵۹ نفر انجام شد مشخص کرد که نوشیدن ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) چای رازیانه در روز به تقویت سلامت دستگاه گوارش، بهبود بیماری های روده و ایجاد منظم در حرکات روده بعد از عمل جراحی کمک می کند.

می توانید با افزودن ۱ قاشق چای خوری (۲ گرم) دانه رازیانه خشک به ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گرم چای رازیانه درست کنید. کافی است که این ترکیب را ۵ الی ۱۰ دقیقه دم کرده و سپس صاف کنید.

چای نعناع

نوشیدنی ضد تهوع
نوشیدنی ضد تهوع

چای نعناع یکی از محبوب ترین چای هایی است که برای درمان درد معده و حالت تهوع استفاده می شود. در مطالعات حیوانی مشخص شده است که روغن نعناع باعث کاهش درد و آرامش عضلات دستگاه گوارش می شود.

یک مطالعه دیگر که بر روی ۱۲۳ نفر انجام شد نیز نشان داد که استنشاق روغن نعناع باعث کاهش تهوع بعد از عمل می شود. چای نعناع احتمالاً مزایای مشابه ای با روغن این گیاه دارد.

می توانید چای نعناع را به صورت چای کیسه ای از فروشگاه تهیه کرده و میل کنید. اما روش دیگری برای تهیه این چای وجود دارد. کافی است که ۱۰ الی ۱۵ برگ نعناع خرد شده را در ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گرم به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید.

چای شیرین بیان

شیرین بیان گیاهی دارویی با طعم تلخ و شیرین متمایزی است. علاوه بر اینکه بسیاری از کارخانه های فعال در زمینه صنایع دارویی این گیاه را به آب نبات ها، آدامس ها و نوشیدنی های دارویی اضافه می کنند، مدت زیادی است که در طب سنتی برای درمان ناراحتی های گوارشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یک مطالعه یک ماهه که بر روی ۵۴ نفر انجام شد نشان داد که مصرف ۷۵ میلی گرم عصاره شیرین بیان دو بار در روز باعث کاهش علائم سوء هاضمه مانند تهوع، استفراغ، درد معده و نفخ می شود.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که عصاره شیرین بیان می تواند به بهبود زخم معده کمک کند. همانطور که می دانید زخم معده می تواند علائمی مانند نفخ، ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

می توانید برای جلوگیری و درمان تهوع از چای کیسه ای ریشه شیرین بیان استفاده کنید. البته بیشتر تحقیقات موجود در مورد این گیاه بر روی عصاره آن انجام شده اند. به همین دلیل برای تعیین ایمنی و اثربخشی چای شیرین بیان، انجام مطالعات با کیفیت مورد نیاز است.

مصرف زیاد این گیاه ممکن است عوارض جانبی منفی مانند فشار خون بالا را به دنبال داشته باشد. این عوارض جانبی ممکن است با کمبود پتاسیم تشدید شود. به همین دلیل بهتر است میزان مصرف خود را فقط به ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) در روز محدود کنید. در صورت ابتلا به هر نوع بیماری حتما قبلا مصرف این چای با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر این مانند سایر چای های گیاهی، زنان باردار قبل از مصرف باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. البته یک قانون کلی در مورد این نوشیدنی وجود دارد و آن هم این است که زنان باردار نباید چای شیرین بیان بخورند. زیرا این نوشیدنی برای بارداری آنها خطرناک است.

نکته آخر

نوشیدن یک فنجان چای داغ می تواند راهی عالی برای تسکین حالت تهوع باشد. برخی از چای ها مانند زنجبیل، بابونه و نعناع ممکن است برای درمان توع بسیار مفیدتر از سایر دمنوش ها باشند. برخی حتی ممکن است سایر مشکلات گوارشی مانند درد معده، نفخ و ناراحتی را تسکین دهند.

شما می توانید بیشتر این نوشیدنی ها را با روشی که توضیح دادیم در خانه تهیه کرده و میل کنید. اما به غیر از روش های ذکر شده استفاده از دمنوش های کیسه ای حاوی این گیاهان نیز می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

منابع:

  1. Ginger (Zingiber officinale) reduces acute chemotherapy-induced nausea: A URCC CCOP study of 576 patients
  2. Effect of Ginger and Chamomile on Nausea and Vomiting Caused by Chemotherapy in Iranian Women with Breast Cancer
  3. Effects of Complementary Medicine on Nausea and Vomiting in Pregnancy: A Systematic Review
  4. The Effect of Lemon Inhalation Aromatherapy on Nausea and Vomiting of Pregnancy: A Double-Blinded, Randomized, Controlled Clinical Trial
  5. The effect of fennel on pain quality, symptoms, and menstrual duration in primary dysmenorrhea
  6. The Effect of Fennel Tea Drinking on Postoperative Gut Recovery after Gynecological Malignancies Operation
  7. A review of the bioactivity and potential health benefits of peppermint tea
  8. Pharmacological Effects of Glycyrrhiza spp. and Its Bioactive Constituents: Update and Review
  9. An Extract of Glycyrrhiza glabra (GutGard) Alleviates Symptoms of Functional Dyspepsia: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study
  10. Effect of licorice versus bismuth on eradication of Helicobacter pylori in patients with peptic ulcer disease
  11. Toxicological Effects of Glycyrrhiza glabra (Licorice): A Review
  12. Licorice abuse: time to send a warning message