روش تهیه نوشیدنی طبیعی برای بهبود خواب

آیا به دنبال راهی طبیعی برای بهبود خواب هستید؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به روش تهیه نوشیدنی طبیعی برای بهبود خواب اشاره می کنیم. این نوشیدنی علاوه بر کمک به شما جهت خوابیدن، مزایایی دیگری نیز برای بدنتان دارد. مواد اصلی این نوشیدنی شیر و عسل است، اما دو ماده اختیاری دیگر نیز در این نوشیدنی طبیعی وجود دارد که می تواند مزایای آن را تا حد زیادی افزایش دهد.

مواد مورد نیاز برای تهیه نوشیدنی طبیعی برای بهبود خواب

شیر (یا جایگزین شیر)

شیر یکی از بهترین غذاها برای خواب بهتر است. شما احتمالا شنیده اید که نوشیدن یک فنجان شیر گرم در شب به شما کمک خواهد کرد که به خواب بروید. و در واقع مطالعات زیادی این روش درمان سنتی را تایید کرده اند. شیر حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل می شود. سروتونین خواب را مدوله می کند.

با این حال، برخی از تحقیقات، از جمله یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، نشان می دهد که شیر حاوی تریپتوفان است، اما پروتئین موجود در شیر ممکن است مانع از رسیدن این ماده به مغز شود

برای تاثیر تریپتوفان در ایجاد خواب، باید شیر را با غذاهای کم پروتئین و حاوی کربوهیدرات های زیاد مانند عسل، مصرف کنید.

برای برخی از افراد، به ویژه کسانی که آلرژی به شیر و یا عدم تحمل لاکتوز دارند، مصرف شیر گرم ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی شود. در این مورد می توانید از شیر بادام که حاوی تریپتوفان نیز می باشد استفاده کنید.

عسل

عسل خام عنصری عالی برای ارتقاء سلامت بدن است. اضافه کردن آن به آب حمام برای مرطوب کردن و نرم کردن پوست عالی است. استفاده از عسل به عنوان ماسک صورت یا به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش خواص ضد باکتری را وارد بدن کرده و به درمان عفونت، مشکلات پوستی، استرس عاطفی و همچنین کاهش وزن کمک می کند.

وانیل

وانیلی رایحه ای آرام بخش داشته و مزایای آروماتراپی دارد. وانیل قرن هاست به منظور بهبود زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند برای از بین بردن اضطراب خفیف مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از مزایای این ماده عبارتند از:

  • فعالیت آنتی اکسیدانی. عصاره وانیل حاوی آنتی اکسیدان های متعدد از جمله اسید وانیل و وانیلین است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد و سموم محافظت می کند.
  • ضد التهاب قدرتمند. مطالعه حیوانی که در شماره سال ۲۰۱۱ مجله European Journal of Pharmacology منتشر شده است، دریافت که درمان با وانیلین موجب کاهش التهاب کلیه در حیوانات می شود.
  • کاهش دهنده کلسترول. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در Indian Journal of Experimental Biolog وانیلین موجود در عصاره وانیل ممکن است مزایای کاهش دهنده کلسترول داشته باشد.
روش تهیه نوشیدنی طبیعی برای بهبود خواب
روش تهیه نوشیدنی طبیعی برای بهبود خواب

دارچین

دارچین یکی از ادویه های پرطرفدار است.  سابقه استفاده از دارچین به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان باز می گردد. پزشکان در قرون وسطی از دارچین برای درمان بیماری هایی مانند سرفه، آرتریت و گلودرد استفاده می کردند. تحقیقات مدرن نشان می دهد که این ادویه دارای خواص بسیار مفید است.

برخی از مزایای این ماده عبارتند از:

  • کنترل دیابت. دارچین به بدن کمک می کند تا به طور موثر به انسولین پاسخ دهد و باعث می شود سطح قند خون متعادل شود.
  • مبارزه با عفونت های کشنده. مطالعه ای نشان داده است که دارچین می تواند از عفونت مخمر جلوگیری کند حتی زمانی که به دارو مقاوم می شود.
  • آنتی اکسیدان قوی. دارچین یک آنتی اکسیدان قوی است و موثرتر از ادویه های دیگر به غیر از نعناع مانع اکسیداسیون می شود.
  • ضد باکتری و ضد قارچ. دارچین دارای خواص ضد باکتری قوی است و یک راه عالی برای ضد عفونی همه چیز است. همچنین معمولا برای مبارزه با عفونت های قارچی مقاوم مانند عفونت پای ورزشکاران استفاده می شود.

طرز تهیه نوشیدنی طبیعی برای بهبود خواب

  • ۱ فنجان شیر (یا شیر بادام)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل
  • ۱/۲ قاشق چای خوری عصاره وانیل طبیعی (اختیاری)
  • ۱/۲ قاشق چای خوری پودر دارچین (اختیاری)

شیر، عسل، عصاره وانیلی و دارچین را در شیر داغ کن بریزید. ۵ الی ۷ دقیقه این نوشیدنی را گرم کیند و سپس میل کنید.