نکات عمومی برای مراقبت از پوست

پوست بدن ما مانند سایر ارگان ها، یک عضو حیاتی محسوب می شود. پوست و عضلات یک پناهگاه مهم برای اندام های داخلی هستند. این اندام ها به قدری ظریف هستند که برای محافظت نیاز به پوشش دارند. به غیر از کاربرد پوست در سیستم های بدن، این عضو تا حد زیادی به ظاهر بیرونی و زیبایی یک فرد نیز کمک می کند. به این ترتیب هر کسی که پوست زیبا و درخشانی داشته باشد، زیبایی بیشتری نیز دارد. علاوه بر این پوست سالم و درخشان نشانه ای از وضعیت سلامت بدن نیز می باشد. در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت در مورد مراقبت از پوست با شما صحبت خواهیم کرد.

راه های مراقبت از پوست

شستشوی منظم پوست

یک روش بسیار اساسی و منطقی برای مراقبت از پوست تمیز نگه داشتن آن است. شما باید حداقل روزی یک بار صورتتان را با یک ماده شستشو دهنده ملایم بشویید. لازم نیست برای خرید این محصول ولخرجی کنید. متخصصان پوست و مو معتقدند که برای پاک کردن پوست کافی است یک شستشو دهنده ملایم فاقد عطر و بو را انتخاب کنید. با شستن صورتتان، این عضو را از میکروب ها و سلول های مرده خلاص می کنید. بهتر است از صابون هایی استفاده کنید که نرم کننده هم داشته باشند. صابون بدن دارای عطر و صابون های ضد باکتری نباید برای استفاده منظم استفاده شوند.

مراقبت روزانه از پوست

بعد از سشتشو باید صورتتان را مرطوب نگه دارید. اگر پوست حساسی ندارید بهتر است روزی دو بار، یک بار در صبح و یک بار در شب پوست صورتتان را شسته و بعد از این که کاملا خشک کردید با مرطوب کننده آن را بپوشانید. وقتی صورتتان را قبل از خواب می شویید، پوستتان فرصت کافی برای التیام آسیب های ناشی از گرد و خاک به دست خواهد آورد. نکته دیگری که باید در مورد مراقبت از پوست رعایت کنید این است که قبل از دست زدن به صورت، حتما دست هایتان را بشویید. حتی قبل از شستشوی صورت ابتدا دست ها را بشویید.

استفاده از پاک کننده

پاک کننده ها موثر ترین راه برای از بین بردن گرد و غبار، خاک و لایه های مرده از روی پوست هستند. حتی قبل از شستشوی صورت بهتر است از تمیز کننده بر روی آن استفاده کنید. پاک کننده ها در از بین بردن عناصر باقی مانده بر روی پوست و باز شدن منافذ آن موثر هستند. تمیز کردن به طور منظم باعث می شود صورت تازه و تمیز بماند. بهتر است قبل از استفاده از تمیز کننده ها، صورت را با آب گرم بشویید. تا منافذ پوست کاملا باز شود. بعد از این که حرارت پوست کمی بالا رفت پاک کننده را بر روی آن مالیده با حرکات دایره آن را ماساژ دهید. سپس از یک تکه پنبه یا اسفنج استفاده کرده و با کمک آب گرم این محصول را از روی پوست پاک کنید. در صورتی که پوستتان زخم دارد و ترک خورده از پاک کننده استفاده نکنید. این کار باعث تحریک، ایجاد لکه و عیوب بر روی پوست می شود. بعد از پاک کردن صورت با یک حوله نرم و به آرامی پوست را خشک کنید. حوله های کثیف قادرند صدها باکتری را بر روی پوست منتقل کنند.

استفاده از تونر

تونر برای بازگرداندن سطح PH طبیعی پوست، که احتمالا در طول پاکسازی دچار اختلال شده است، استفاده می شود. با احیای پوست و بازگرداندن PH طبیعی آن، این عضو در برابر باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها مقاوم تر می شود. انواع مختلفی از تونر در بازار وجود دارد. برخی از این تونرها تنها سطح PH را باز می گردانند. اما برخی از آن ها علاوه بر تعادل در سطح PH، باکتری ها را نیز از بین می برند. این نوع تونرها بیشتر برای افرادی که دارای پوست چرب هستند مفید است. کافی است که چند دقیقه پس از پاکسازی، مقدار کمی از تونر را به یک پد پنبه ای مالیده و به سادگی روی کل صورت بمالید. اما مراقبت مناطق حساس پوست مانند دور چشم ها باشید.

استفاده از مرطوب کننده

مرطوب کننده پوست می تواند در طول روز موجب درخشش صورت شود. مرطوب کننده مناسب رطوبت طبیعی را به پوست شما باز می گرداند و آن را نرم تر، انعطاف پذیرتر و درخشان تر می کند. کافی است زمانی که تونر خشک شد مقدار کمی مرطوب کننده، را به آرامی روی پوست صورت و گردن با حرکت دایره وار ماساژ دهید. ابتدا از مقدار کمی مرطوب کننده استفاده کنید. اما اگر با جذب آن باز هم متوجه شدید که پوستتان تنگ است، مقدار آن را کمی بیشتر کنید. اما اگر پوست چربی دارید سعی کنید از مقدار کمی مرطوب کننده استفاده کنید. برخی از مرطوب کننده ها علاوه بر ایجاد رطوبت می توانند از پیری و پف دور چشم جلوگیری کنند.

استفاده از لایه بردار

لایه برداری نتایج مطلوبی روی پوست صورت دارد و به جوان سازی آن کمک می کند. البته نوع لایه بردار باید متناسب با نوع پوستتان باشد. پوست های خشک، نرمال، چرب یا حساس، لایه بردارهای مخصوص به خود را دارند. وظیفه اصلی لایه بردار، از بین بردن سلول های مرده پوست است. با از بین رفتن این سلول ها، پوست تازه و براق می شود. در مورد لایه بردارها باید دقت کنید که نوع خشن آن ممکن است پوست را دچار زخم کند. پس حتما به جای لایه بردار خشن از نوع ملایم آن به دفعات متعدد استفاده کنید. در صورتی که آکنه دارید پیشناد می شود که از لایه بردار استفاده نکنید. زیرا لایه برداری جوش را تشدید می کند. بعد از انجام لایه برداری هم باید بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب

خون وظایف مهمی در بدن دارد. یکی از وظایف آن هیدارته کردن بدن است. مصرف کم آب باعث می شود که خواص خون تغییر کرده و تقریبا بر روی همه جنبه های سلامت ما تاثیر می گذارد. پوست شما یک سیستم بیولوژیکی است، و با انجام طیف گسترده ای از واکنش های بیوشیمیایی زنده می ماند. نوشیدن آب خالص کافی در طول روز یکی از این واکنش ها می باشد. شما باید برای عملکرد سریع بدن بین ۱۵ تا ۲۰ لیوان آب در روز مصرف کنید. البته این مقدار مجموع آبی است که به وسیله مواد غذایی مختلف به بدن می رسد. با نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب خالص در روز زیبایی را به پوستتان هدیه کنید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب برای محافظت و مراقبت از پوست

همه ما می دانیم که اشعه UV خورشید می تواند بر روی پوست ما آثار سوء داشته باشد. این اشعه های مضر می توانند بیماری های جدی پوستی مانند سرطان پوست ایجاد کنند. برای جلوگیری از این آثار مخرب متخصصان پوست توصیه می کنند که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در همه وضعیت های آب و هوایی، چه بارانی، چه آفتابی یا حتی در زمان بارش برف ما باید برای حفاظت از پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. اشعه UV نه تنها در نور خورشید بلکه از طریق منابع دیگری نیز به محیط وارد می شوند. قرار گرفتن در معرض اشعه UV برای مدت زمان طولانی ممکن است بیماری های پوستی مانند چین و چروک، خال و تغییر رنگ پوست ایجاد کند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست از یک نام تجاری قابل اعتماد که دارای سطح حفاظتی UVA و UVB و SPF 15 یا بیشتر است را توصیه می کنیم.

مراقبت از پوست برای پوست های مستعد آکنه

اگر شما مستعد ابتلا به آکنه هستید، پس به رسیدگی و پاکسازی متفاوت و با مراقبت بیشتری نیاز دارید. برای این منظور بهتر است از محصولات پاک کننده پوست که مخصوص پوست های دارای آکنه است استفاده کنید. این محصولات عاملی به نام بنزوئیل پروکساید دارند که در تمیز کردن پوست ها دارای آکنه مفید است. ضمن این که در انتخاب محصولات مراقبت از پوست باید نوع ملایم آن ها را انتخاب کنید. محصولات خشن باعث می شوند که آکنه شدید شود. این افراد باید از مرطوب کننده های ضد جوش استفاده کنند.

نکات مهم برای سلامت پوست

ضمن مراقبت از پوست به شیوه های بالا باید از نکات زیر برای سلامت پوست استفاده کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث می شود پوست مسن تر به نظر رسیده و چین و چروک بیشتری پیدا کند. سیگار کشیدن باعث تنگ تر شدن رگ های خونی کوچک در بیرونی ترین لایه های پوست می شود. تنگ شدن این رگ ها جریان خون را کاهش می دهند. این موضوع باعث تهی شدن پوست از اکسیژن و مواد مغذی که برای سلامتی پوست مهم هستند، می شود.

سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین الیافی که به پوست قدرت و خاصیت ارتجاعی می دهد آسیب می رساند. علاوه بر این، صورتتان در زمان کشیدن سیگار حالت های تکراری مانند غنچه کردن لب هنگام استنشاق و باریک کردن چشم برای حفظ دود دارد. این موضوع نیز به چین و چروک صورت کمک می کنند.

از پوست بیشتر مراقبت کنید

برای مراقبت از پوست بهتر است از راهنمایی های زیر استفاده کنید:

  • زمان استحمام را کوتاه کنید. دوش گرفتن طولانی با آب داغ موجب می شود چربی پوست کم شده و پوست خشک شود.
  • از صابون های قوی استفاده نکنید. مواد شوینده قوی نیز می تواند چربی پوست را کاهش دهد.
  • با دقت صورت خود را اصلاح کنید. به عنوان مثال اگر صورتتان را با تیغ اصلاح می کنید قبل از اصلاح تیغ را با الکل تمیز کنید. و اگر بند یا وکس را برای اصلاح استفاده می کنید بعد از برداشتن موهای صورت از لوسیون و کرم های مخصوص بعد از اصلاح استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می تواند بر روی ظاهر شما در طولانی مدت تغییر زیادی ایجاد کند. خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی در این رژیم جای دارد. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه هنوز ثابت نشده است. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از ویتامین C و حاوی چربی های ناسالم و یا کربوهیدرات های تصفیه شده کم، ممکن است موجب جوان شدن پوست شود.

استرس را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده می تواند پوست شما را حساس تر کرده و باعث آکنه و دیگر مشکلات پوستی شود. برای مراقبت از پوست و داشتن ذهن سالم، استرس خود را مدیریت کنید. ضمن استفاده از روش های تمدد اعصاب مانند یوگا، انجام فعالیت های مورد علاقه تان نیز باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.