به همان میزان که بارداری دوران هیجان انگیزی است، می تواند استرس و ترس از ناشناخته ها را  به  ارمغان بیاورد. این که آیا اولین بارداری خود را تجربه می کنید  و یا اینکه پیش از این نیز تجربه بارداری را داشته اید، باعث نمی شود که از شر نگرانی های شایع دوران بارداری در امان باشید. در ذیل به برخی از نگرانی های شایع دوران بارداری پاسخ داده و به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت. این مطالب اطلاعات خوبی را از سوالات و ابهامات این دوران در اختیارتان قرار می دهد.

پاسخ به مهمترین نگرانی های شایع دوران بارداری

چه موقع باید به دیگران بگوییم باردار هستیم؟

اکثر سقط جنین ها در طول ۱۲ هفته اول بارداری رخ می دهد، بنابراین لازم است صبر کنید تا این دوره بحرانی، قبل از اینکه دیگران درمورد بارداری تان باخبر شوند، طی گردد. با این حال، ممکن است  نگه داشتن یک همچین رازی پیش خودتان مشکل به نظر بیاید. اگر شما یک سونوگرافی در هفته هشتم  بارداری  داشته باشید و از ضربان قلب و شانس ادامه بارداری مطمین شوید، با خیال راحت تری می توانید خبر بارداری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

از خوردن چه غذاهایی در دوران بارداری می بایست پرهیز کرد؟

شما باید حداقل سه وعده غذایی متعادل در هر روز داشته باشید. به طور کلی، می بایست غذاهایی که سالم و بهداشتی هستند و به خوبی پخته شده اند را  بخورید. ازخوردن غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • گوشت خام، مانند سوشی
    • گوشتهای نپخته گاو، خوک، و یا مرغ، همچنین هات داگ
    • شیر یا پنیر غیر پاستوریزه
  • تخم مرغ نپخته
    • میوه ها و سبزیجاتی که درست شسته نشده اند
نگرانی های شایع دوران بارداری
نگرانی های شایع دوران بارداری

چنانچه مبتلا به بیماری به نام فنیل نیستید، خوردن مواد غذایی و یا نوشیدنی های حاوی آسپارتام، یا NutraSweet، در حد اعتدال (یک تا دو وعده در روز) مجاز است.

برخی از زنان در دوران بارداری یک ویار یا هوس نسبتا شناخته شده با نام پیکا دارند که بطور غیر معمول میل به خوردن گچ، خاک رس، پودر تالک، یا مداد رنگی دارند. این گونه هوس ها را می توان با دکتر خود در میان گذاشت  و از خوردن این مواد جلوگیری کرد.

اگر شما دیابتی هستید  و یا در دوران بارداری تشخیص داده شد که مبتلا به دیابت حاملگی شده اید، می بایست  در انجمن های مربوط به این کار عضو شده و  رژیم غذایی خاص خود را دنبال کنید، همچنین باید ازخوردن  میوه ها، آب میوه ها  و تنقلات با کربوهیدرات بالا، مانند شکلات،  آب نبات، کیک، شیرینی، و نوشابه اجتناب کنید.

آیا می توان در دوران بارداری قهوه نوشید؟

نگرانی های شایع دوران بارداری
نگرانی های شایع دوران بارداری

برخی از پزشکان توصیه می کنند که بهتر است در دوران بارداری هیچ کافئینی مصرف نکنید. برخی دیگر مصرف محدود را توصیه می کنند. کافئین یک محرک محسوب می شود، پس از خوردن آن  فشار خون و ضربان قلب بالا می رود، به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری معمولا توصیه نمی شود. مصرف کافئین همچنین می تواند به کم آبی بدن منجر شود، لذا بهتر است  که بعد ازخوردن محرکات کافئین دار، مقدار زیادی آب بنوشید.

کافئین می تواند از طریق جفت عبور کرده و به جنین رسیده و آن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می تواند الگوهای خواب شما یا  کودک تان را تغییر دهد. تا کنون هیچ تحقیق قطعی در ارتباط  با مصرف کافئین  ثابت نکرده است  که به طور متوسط  نوشیدن کمتر از پنج فنجان قهوه در روز باعث سقط جنین و یا نقائص نوزاد هنگام تولد خواهد شد. اما با این حال  توصیه فعلی  به بارداران این است که  در طی روز بهتر است ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم، یا در حدود یک فنجان کوچک قهوه مصرف کنند.

مصرف الکل در دوران بارداری مجاز است؟

نوشیدن هر گونه الکل در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری اکیدا ممنوع است. سندرم جنین الکلی یک بیماری بسیار جدی است. این  که  چه مقدار مصرف الکل باعث  بوجود آمدن این سندرم می شود، هنوز ناشناخته است. ممکن است مصرف  یک لیوان شراب  در روز یا  مصرف یک شیشه الکل در هفته  باعث پدید آمدن این سندرم شود. با این حال، ممکن است با شروع درد های زایمان زودرس در هفته های  پایانی بارداری، پزشک  شما توصیه کند مصرف  شراب  یا نوشیدنیها الکلی را کم یا قطع نمایید و با گرفتن دوش آب گرم،  به عنوان آب درمانی به جلوگیری از زایمان زودرس کمک کرده و دردها و ناراحتی های خود را کاهش دهید.

دردوران بارداری چگونه سردرد یا هرگونه درد را کاهش دهیم؟

نگرانی های شایع دوران بارداری
نگرانی های شایع دوران بارداری

به طور کلی مصرف استامینوفن (تیلنول) در دوران بارداری مشکلی ندارد و مجاز است. هر چند لازم است درباره دوز مصرفی  با دکتر خود مشورت نمایید. معمولا مصرف  دو قرص ۵۰۰ میلی گرمی، هر چهار ساعت، در طول یک  روز مجاز است. حداکثر مصرف این قرص در طول روز نباید بیش از  ۴۰۰۰ میلی گرم باشد. شما می توانید در دوران بارداری از  استامینوفن  برای درمان سردرد، بدن درد، و سایر دردها استفاده کنید. اما چنانچه سردرد های شما در این دوران با وجود حداکثر دوز مصرفی  استامینوفن  هنوز باقی است، لازم است که با  دکتر خود تماس بگیرید. چرا که سردرد شما ممکن است نشانه ای از وجود چیزی جدی تر باشد.
مصرف آسپرین و ایبوبروفن در دوران بارداری ممنوع است. مگر اینکه پزشک شما در شرایط خاص این داروها را برای شما تجویز کرده باشد. معمولا در شرایط  حاد  و یا شرایط زایمان، آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهاب استروئیدی، تحت نظارت دقیق پزشک، تجویز می شود.

آیا در این دوران باید مکمل پروژسترون مصرف شود؟

نگرانی های شایع دوران بارداری
نگرانی های شایع دوران بارداری

یکی از نگرانی های شایع دوران بارداری میزان پروژسترون در بدن مادر است. تولید پروژسترون در تخمدان تا حدود هفته ۹ یا ۱۰ بارداری بسیار ضروری است. پروژسترون، آندومتریا یا همان پوشش داخلی رحم را آماده سازی می کند تا رحم برای حمل و نگهداری جنین  مهیا شود. پس از این مرحله خود جفت، به اندازه کافی پروژسترون  برای حفظ و ادامه  بارداری تولید می کند.

اندازه گیری سطح پروژسترون نسبتا دشوار است. معمولا سطح زیر ۷ میلی گرم در دوران بارداری مصادف است  با سقط جنین. این سطح از پروژسترون به ندرت در زنانی که سابقه حداقل سه سقط ندارند، یافت می شود. اگر شما سابقه سقط جنین دارید و در دوران بارداری با پایین آمدن  سطح  پروژسترون روبرو می شوید، پروژسترون اضافی به عنوان یک شیاف واژینال، تزریق عضلانی، و یا قرص برای شما تجویز می گردد.

آیا استفاده ازسونا یا حمام داغ در دوران بارداری بی خطر است؟

در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول بارداری باید ازگرفتن حمام داغ و استفاده از سونا جلوگیری کرد. گرمای بیش از حد ممکن است کودک را به نقص سیستم عصبی مبتلا یا مستعد نماید. گرفتن دوش آب گرم و وان حمام  نسبتا ایمن  هستند و اغلب دارای اثر تسکین دهنده برای دردهای بدن می باشند.

دردوران بارداری تماس با گربه مجاز است؟

چنانچه شما در محل زندگی خود حیوان خانگی نظیر  گربه دارید، به خصوص اینکه  گربه شما  در فضای باز مثل باغ یا باغچه رفت و آمد می کند، دکتر خود را از این مساله مطلع سازید. همچنین شما می بایست آزمایش توکسوپلاسموز را برای اطمینان بدهید. هرگز نباید به جعبه بستر نگهداری گربه خود دست بزنید یا آنرا تمیز کنید. همواره پس از ارتباط یا تماس با گربه  یا کارکردن با گلها یا خاک باغ دستهای خود را به دقت بشویید. توکسوپلاسموز بیماری است که از مدفوع گربه آلوده یا از طریق گوشت درست پخته نشده حیوان آلوده به انسان منتقل می گردد. این عفونت می تواند به جنین داخل رحم  منتقل گشته و منجر به عوارض و بیماری های مخرب و سقط جنین شود. درمان توکسوپلاسموز پیچیده است.

چنانچه درگیر رابطه خشونت آمیزی هستم از کجا می توانم کمک بگیرم؟

خشونت خانگی تقریبا هر ۱ زن باردار از ۶ زن  باردار در ایالات متحده را تحت  تاثیر قرار می دهد. خشونت خانگی در دوران بارداری باعث پدید آمدن عوارضی  شده و خطراتی نظیر زایمان زودرس و سقط جنین را دو برابر افزایش می دهد.

در اکثر موارد  بسیاری از زنان مورد آزار و اذیت  قرار گرفته شده به هنگام ویزیت و چکاپ های ماهیانه بارداری خود این مساله را بروز نمی دهند، خصوصا چنانچه دچار ضرب و جرح شده باشند سعی می کنند هنگام ویزیت و چکاپ خود این مساله را مخفی نمایند. خصوصا این مساله برای زنانی که به هنگام ویزیت  همسر خود را به همراه دارند ملموس تر بوده و خیلی بیشتر از افشا یا بروز مساله آزار و خشونت پرهیز می کنند. گاها همسرانی که با خشونت و آزار با همسر باردار خود رفتار می کنند سعی می کنند همواره در ملاقات ها و ویزیت های ماهانه همراه وی بوده و تلاش می کنند کنترل زمانهای چکاپ و ویزیت را خود به دست گیرند.

اگر شما در یک رابطه خشونت آمیز هستید و دچار آزار و اذیت می شوید بسیار مهم است که وضعیت خود را به انجمن های حمایتی گزارش دهید.  چنانچه رفتار خشونت آمیز همواره در مورد شما اعمال شده است ،قریب به یقین این امکان هست که در دوران بارداری نیز دستخوش رفتار خشونت آمیز و آزار و کتک قرار گیرید. لذا اگر همچنان در معرض این رفتارها هستید ، لازم است به دکتر یا کسی که در این مساله از زنان باردار حمایت می کند اعتماد کرده ،معاینات منظم خود را با دکترتان داشته تا هرگونه آزار وخشونت فیزیکی را بتواند تشخیص دهد. در این زمینه پزشک  می تواند اطلاعات لازم در مورد خدمات و کمکهای پشتیبانی و اینکه به هنگام بروز اینگونه رفتارهای خشونت آمیز به کجا بروید و کمک بخواهید، به شما بدهد.

علیرغم  ادامه خشونت علیه زنان باردار، بسیاری از زنان قادر یا مایل به ترک همسر پرخاشگر و متخاصم خود نیستند. در هرحال دلایل این امر پیچیده است. چنانچه  شما مورد آزار و خشونت  قرار می گیرید اما هنوز به هر دلیلی ماندن و عدم ترک همسر یا شریک خود را انتخاب  کردید، نیاز به یک طرح حمایتی دارید. بهتر است مراکز یا منابعی را که در جامعه خود در دسترس هستند پیدا کنید. ایستگاه های پلیس، پناهگاه، مراکز مشاوره و سازمان کمک های حقوقی در مواقع اظطرار بهترین گزینه هستند و به حتم به ارائه کمک می پردازند. به خاطر داشته باشید، ماندن تان در هر روز در خانه  و جایی که با شما خشونت آمیز رفتار می گردد شما را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.ب هتر است در این زمینه  با دکتر و یا دوستان خود صحبت کرده و برای آینده پیش رو  برنامه ریزی کنید.