نگهداری از پرندگان خانگی

پرندگانی مانند طوطی، قناری و سهره، حیوانات خانگی حساسی هستند که نگهداری از آن ها نیاز به تخصص دارد. این حیوانات کوچک به دلیل هوش سرشارشان مراقبت بیشتری را طلب می کنند. اگر به دنبال راهنمای کاملی برای نگهداری از پرندگان خانگی هستید حتما ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را که در راستای مطالب قبلی نگهداری از حیوانات خانگی می باشد، مطالعه کنید.

نگهداری از پرندگان خانگی

پرندگان زینتی بسیار باهوش، اجتماعی و سخت گیر هستند. این موجودات انتظار دارند که شما رابطه نزدیکی با آن ها داشته باشید. این رابطه نزدیک برای آن ها به مفهوم دوست داشتن آن ها، درک موقعیت ترسناک برای آن ها و تامین ایمنی محل زندگیشان است. ضمن این که این پرندگان دوست دارند شما احساساتشان را درک کنید. پس با توجه به این همه پیچ و خم نگهداری از پرندگان خانگی نمی تواند کار ساده ای باشد. در ادامه این مطلب موضوعات مختلفی را در بخش های جداگانه، مثل تغذیه، محل زندگی، بهداشت و … در قالب یک راهنمای کامل نگهداری از پرندگان خانگی خواهید خواند.

فعالیت پرندگان خانگی

اکثر پرندگان خانگی حیوانات هوشمند و فعالی هستند که نیاز روانی زیادی به فعالیت دارند. بنابراین اولین نکته ای که در مورد آن ها باید رعایت کنید این است که قفس آن ها را در اتاق نشیمن یا جایی که بیشتر محل تجمع اعضای خانواده است قرار دهید. برای برخی از گونه ها، پرواز کردن با لحاظ محدودیت خاص می تواند فعالیت مفیدی باشد. اگر تصمیم گرفته اید که پرنده را در محیط خانه آزاد بگذارید حواستان به پنکه سقفی، پنجره های بزرگ، قابلمه های داغ روی اجاق گاز و درهای باز باشد. این موارد برای پرنده خطرناک هستند.

اسباب بازی های مناسب

اسباب بازی که در اختیار پرنده قرار می دهید می تواند ذهن او را منحرف کرده و او را تشویق به فعالیت کند. ضمن این که این اسباب بازی ها می توانند منقار پرنده را نیز صیقل دهند. فقط باید دقت کنید که اسباب بازی مناسبی در اختیار او قرار دهید. به عنوان مثال اسباب بازی های سفت می تواند منقار حیوان را دچار آسیب کند یا اسباب بازی هایی که از الیاف تهیه شده اند ممکن است پاره شده و حیوان این الیاف را بخورد. اسباب بازی هایی که به راحتی جویده می شوند نیز برای حیوان خطرناک است.

نگهداری از پرندگان خانگی
نگهداری از پرندگان خانگی

برخی از پرندگان با چیزهای ساده تری نیز سرگرم می شوند. به عنوان مثال پاره کردن کاغذ و یا بازی کردن با مقوای وسط دستمال توالت یکی از سرگرمی های مورد علاقه این حیوانات هستند. برای سرگرم کردن حیوانات چند حبه انار یا ذرت نیز می تواند مناسب باشد. یکی از بهترین چیزهایی که از نظر روانی نیز حیوان را ارضا می کند وصل کردن چند شاخه و برگ مصنوعی به قفس او است. ضمن این که تعامل برقرار کردن و آموزش برخی از مسائل نیز از سرگرمی های آن ها محسوب می شود.

محل زندگی پرندگان خانگی

حتی بزرگترین قفس نیز برای پرندگان احساس محدودیت ایجاد می کند. اما گاهی برای نگهداری از برخی از پرندگان شما ناچار به استفاده از قفس هستید. سعی کنید قفس هایی را انتخاب کنید که قوی باشند و حیوان نتواند به سادگی به آن صدمه بزند. ضمن این که این قفس ها نباید از مواد سمی مثل رنگ تشکیل شده باشند. زیرا این رنگ در صورت بلعیده شدن توسط پرنده می تواند مسمومیت ایجاد کند. سهولت در تمیز کردن قفس پرنده نیز از دیگر نکاتی است که هنگام خرید قفس باید به آن توجه کنید. بلند بودن قفس نیز اهمیت زیادی دارد به خصوص برای پرندگان کوچک. این موضوع باعث می شود که پرنده بتواند در قفس نیز پرواز کند. اما در مورد پرندگانی که دم درازی دارند بیش از ارتفاع، طول قفس مهم است.

نی شاخه ای (نشیمنگاه)

نی وسط قفس پرنده که به آن نی شاخه ای گفته می شود باید از جنسی ساخته شده باشد که برای حیوان زیانی نداشته باشد. بهترین نی ها، نی های چوبی هستند. این نی محلی را برای حیوان محیا می کند که بتواند بر روی آن نشسته و کمی سرگرم شود. اکثر پرندگان بعد از نشستن بر روی این میله با آن بازی می کنند. این نی را باید به صورت مرتب عوض کنید. زیرا بعد از مدتی کثیف، فسرده و آسیب می بیند. محل قرار گیری آن نیز اولا به نوع پرنده مربوط می شود و ثانیا باید جایی باشد که مدفوع پرنده به داخل آب یا غذایی او نریزد. نی شاخه ای را جایی قرار دهید که حیوان با چرخیدن بر روی آن با دم خود آب و یا غذای را نریزد.

ظرف غذا و کاسه آب

برای تغذیه پرنده سعی کنید به جای استفاده از ظروف گود از ظروف پهن استفاده کنید. این ظروف باعث می شوند پرنده بیشتر غذا را ببیند و بیشتر تشویق به خوردن غذاهای جدید شود. پرنده های سالم به سادگی می توانند محل آب و غذای خود را شناسایی کنند و نیازی نیست غذا را مستقیما جلوی آن ها قرار دهید. سعی کنید محل قرار گیری ظرف غذا و آب را در کنار هم قرار ندهید. این کار باعث می شود حیوان برای خوردن غذا و نوشیدن آب نیز کمی فعالیت داشته باشد و انرژی اش تخلیه شود. جستجو برای غذا نیز یکی از سرگرمی های پرندگان است. پس می توانید از دو ظرف غذا برای آن در دو جای مختلف قفس استفاده کنید.

بهداشت قفس

تمیز کردن روزانه کف قفس و کاسه آب و غذا از ایجاد مشکلات بهداشتی برای پرنده و فساد مواد غذایی در ظروف و کف قفس جلوگیری می کند. ضمن این که تمیز کردن کف قفس، در صورتی که حیوان مریض باشد و مشکلی در مدفوع او وجود داشته باشد (مثل خون در مدفوع) می تواند هشداری برای شما باشد. پیشنهاد می کنیم هفته ای یک بار نیز کل قفس را تمیز کنید.

آستر کف قفس

بهترین پوشش برای کف قفس روزنامه یا حوله کاغذی است. برخی از افراد برای کف قفس پرنده شن و ماسه یا سنگ را ترجیح می دهند. اما این پوشش ها باعث می شود که تغییرات ایجاد شده بر روی مدفوع پرنده قابل مشاهده نباشد. ضمن این که در صورتی که کف قفس برای پرنده جذاب باشد ممکن است از روی نی شاخه ای پایین رفته و با کف قفس تماس داشته باشد. این موضوع خطر ابتلای حیوان به عفونت باکتریایی یا قارچی را افزایش می دهد.

تغذیه

نگهداری از پرندگان خانگی
نگهداری از پرندگان خانگی

یکی از مهمترین بخش های نگهداری از پرندگان خانگی توجه به تغذیه حیوان است. رژیم غذایی مناسب برای سلامت کلی در هر گونه پرنده ای حیاتی است. ساده ترین راه برای تغذیه استفاده از مواد غذایی آماده و فرموله شده مخصوص پرنده ها است. این غذاها را می توانید از مراکز فروش پرنده تهیه کنید. البته رژیم های غذایی خانگی نیز می تواند استفاده شود اما اولا بسیار وقت گیر است و ثانیه برای طراحی رژیم غذایی مناسب و دقیق نیاز به یک متخصص می باشد. نیازهای غذایی پرندگان تا حدودی در گونه های مختلف متفاوت است. مثلا باید بدانید که پرنده شما میوه خوار است یا دانه خوار. در این صورت تغذیه او می تواند طبق جدول زیر باشد.

طبقه بندی پرندگان از نظر رژیم غذایی

رژیم غذایی اولیه

مثال ها

پرنده‌ های برگ‌ خوار دانه ها، میوه ها، آجیل، پوست درخت، ریشه، انواع توت ها طوطی نظامی، طوطی آبی و طلایی، طوطی قرمز رو
پرنده های دانه خوار حبوبات، دانه ها مرغ عشق، عروس هلندی، طوطی سنبل
پرنده های میوه خوار بیشتر میوه و گل می خورند اما بعضی مواقع انواع آجیل و دانه ها نیز در رژیم غذایی اصلیشان وجود دارد طوطی سبز بالدار، مکائو به خصوص از نوع آبی
پرنده همه چیز خوار دانه ها، میوه ها، حشرات، بی مهرگان طوطی‌کاکلی گوگردی، آمازون دم قرمز
پرنده های شهد خوار شهد، گرده، برخی از حشرات و دانه طوطی استرالیایی

امنیت پرنده

بسیاری از پرنده ها زمانی که دستتان را وارد قفسشان می کنید به عقب می روند. این در واقع نشان دهنده درک پرنده از حریم خصوصی است. بنابراین بهتر است برای این که حس بهتری برای پرنده ایجاد کنید وسایل بیشتری مثل تاپ و اسباب بازی در اختیارش قرار دهید تا امنیت بصری برای او ایجاد کنید. وجود این لوازم در نزدیکی پرنده موجب می شود با وجود ورود دستتان به داخل قفس او حس کند هنوز حریم خصوصیش مورد تجاوز قرار نگرفته است.

محیط زندگی پرنده

نگهداری از پرندگان خانگی
نگهداری از پرندگان خانگی

درجه حرارت

پرنده سالم قادر است درجه حرارتی که صاحبش قادر به تحمل آن است را تحمل کند. اما تغییرات ناگهانی در درجه حرارت محیط مثل قرار دادن قفس پرنده روی شومینه می تواند باعث مرگ پرنده شود.

رطوبت

پرندگان خانگی می توانند با طیف گسترده ای از سطح رطوبت انطباق داشته باشند. اگر چه پرندگان بومی که در مناطق گرمسیری زندگی می کردند نیاز به رطوبت بیشتری دارند. نیازی نیست رطوبت خانه را دائما افزایش دهید بلکه افزایش گاه به گاه رطوبت مثل قرار دادن کتری روی بخاری یا بردن حیوان به داخل حمام در زمان استحمام کردن خودتان می تواند رطوبت مورد نیاز حیوان را تامین کند.

نور و هوای تازه

قرار دادن پرنده در محیط باز که هوای تازه در آن جریان دارد و نور به صورت مستقیم (نوری که از طریق شیشه یا پلاستیک فیلتر نشده باشد) به او می تاپد برای حیوان مفید است.

نظافت پرنده

نظافت پرنده یکی از مهمترین بخش های نگهداری از پرندگان خانگی است. چیدن ناخن ها و پیرایش پرها یکی از بخش های مهم این نظافت است. برای پرندگان سالم داشتن ناخن لازم است اما زمانی که ناخن ها بسیار بلند می شود و برای صاحبان پرنده دردسر ساز می شود بهتر است ناخن ها کمی کوتاه شود. در کوتاه کردن پرهای پرنده نیز دقت کنید. کوتاه کردن پرهای پرنده موجب می شود که او نتواند زیاد پرواز کند. در نتیجه در صورت آزاد ماندن در فضای خانه به پنکه سقفی یا دیگر موانع خطرناک برخورد نخواهد کرد.

در طول پوست اندازی، پرهای قدیمی تر حیوان می ریزد و پرها جدید در می آید. در این بازه زمانی ممکن است پرنده پرها خود را بکند. این حالت نباید با بیماری های مثل پرکنی و کک اشتباه گرفته شود.

برای جلوگیری از تجمع گرد و خاک و یا زخم باید زیر بال های پرنده را بررسی کنید و هر گونه زخم تورم در این نواحی را به دامپزشک اطلاع دهید. بیشتر پرنده ها دوست دارند به صورت روزانه حمام و آب تنی کنند. برخی از پرندگان با قرار دادن یک کاسه آب در قفسشان راضی می شود اما برخی دیگر دوش گرفتن زیر شیلنگ را ترجیح می دهند. آب خالی برای استحمام پرنده کافی است اما در صورتی که پرنده به صورت غیر منتظره ای خاکی یا گلی شده است می توانید از مقدار بسیار کمی شامپو بچه جهت تمیز کردن بال ها استفاده کنید. دقت کنید که شامپو را در اختیاز خود پرنده قرار ندهید. بلعیدن شامپو برای او خطرناک است.