نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

بدن شما در دوران بارداری تغییرات فیزیکی و هورمونی بسیار زیادی دارد. روشهای تغذیه ای که شما در این دوران استفاده می کنید تاثیر به سزایی بر سلامت  خودتان و جنین تان خواهد داشت. شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید تا به سلامتی خود در این دوران کمک نمایید. غذایی که می خورید نیز منبع اصلی تغذیه برای کودک شما هست ، پس بسیار ضروری است که  به مصرف غذاهایی که  غنی از مواد مغذی هستند، بپردازید. تغذیه مناسب می تواند کمک شایانی به پیشرفت رشد و نمو جنین تان  نماید. در زیر برخی از دستورالعمل های نسبتا آسان تغذیه ای ارائه شده است، با بکار بستن این دستور العمل ها که نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری نیز در آن گنجانده شده، می توانید بارداری سالمی را برای خود به ارمغان بیاورید.

نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری افزایش می یابد. اگر چه این ضرب المثل قدیمی  “خوردن بجای دو نفر ” کاملا درست نیست، اما نیاز به مصرف غذاهایی که شامل عناصر و ویتامین های ضروری است  باعث کمک به شما و جنین تان در این دوران می شود.

برخی از  اجزای رژیم غذایی ریز مغذی هایی نظیر ویتامین ها و مواد معدنی هستند، که مقادیر کمی از آنها برای بدن نیاز است. از سوی دیگر درشت مغذی ها، مواد مغذی هستند که کالری یا انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند . نمونه هایی از درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی ها می باشند. در دوران بارداری نیاز به مصرف از هر نوع مواد مغذی چه ریز مغذی ها چه درشت مغذی ها بالا می رود.

نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری
نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

در جدول زیر می توانید میزان افزایش برخی از فاکتورها را در تغذیه، در طی دوران بارداری، نسبت به دوران قبل از آن ببینید. به عنوان مثال یک زن باردار نیاز به ۳۰۰ کالری بیشتر نسبت به زن هم سن، هم وزن و هم قد خود که باردار نیست، دارد.

مواد مغذی  نیازهای مازاد روزانه زنان باردار
کالری ۳۰۰ (در سه ماهه دوم و سوم)
پروتئین ۶۰ میلی گرم
کلسیم ۱۲۰۰ میلی گرم
اسید فولیک ۱۵ میلی گرم
آهن ۳۰ میلی گرم

بسیاری از خانم های باردار می توانند با انتخاب رژیم تغذیه ای مناسب که شامل انواع مختلفی از غذاهای طبیعی و سالم هست، کالری دریافتی مازاد و ویتامین های ذکر شده در جدول بالا را دریافت نمایند. یک راه ساده برای اطمینان از اینکه اکثر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنیم این است که در هر روز  مواد غذایی مختلف و گوناگون را در برنامه غذایی خود بگنجانیم. در واقع، کل وعده های غذایی در هر روز می بایست حداقل شامل سه گروه مواد غذایی مختلف  باشد. هر گروه از  مواد غذایی می تواند نیازهای متفاوت مورد نیاز بدن را تامین کند. غلات  منبع خوبی برای تامین انرژی  بدن هستند. میوه ها و سبزیجات حاوی  آنتی اکسیدان، فیبر ، ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی هستند.  گروه دیگری از مواد غذایی که شامل گوشت، آجیل، حبوبات و غیره هستند پروتئین ،آهن و اسید فولیک مورد نیاز  بدن خود را تامین می کنند و در نهایت اینکه  محصولات لبنی بهترین منبع تامین کلسیم و ویتامین D می باشند.