همه چیز درباره پیوند قرنیه چشم

در ساختار چشم، قرنیه بافتی است که جلو چشم قرار دارد و نور برای اولین بار باید از آن رد شده و به چشم برسد. قرنیه باید روشن و شفاف باشد تا شما به درستی قادر به دیدن باشید. برخی از مشکلات باعث ایجاد آسیب به این بافت می شود. پزشکان برای درمان این عارضه معمولا اقدام به عمل پیوند قرنیه می کنند. در آمریکا در هر سال حدود ۴۰۰۰۰ پیوند قرنیه انجام می شود. در ادامه با ما همراه شوید تا علل آسیب به قرینه و انواع روش های عمل پیوند قرنیه را بشناسید.

مشکلاتی که موجب پیوند قرنیه می شوند

  • ورود اجسام خارجی به چشم و ایجاد زخم و عفونت
  • قوز قرنیه که در آن قرنیه نازک و بدشکل می شود
  • بیماری های ارثی قرنیه (دیستروفی) مانند دیستروفی فوکس و دیستروفی شبکه

انواع عمل پیوند قرنیه

قرینه ۵ لایه دارد بر همین اساس انواع مختلفی از عمل پیوند قرنیه وجود دارد.

پیوند کامل: در این نوع از عمل پیوند قرنیه، تمام لایه های قرنیه با قرنیه جدید اهدایی تعویض می شود.

پیوند لایه ای: در این روش، جراح تنها برخی از لایه های قرنیه را با پیوند، جایگزین می کند. در این روش می تواند از عمیق ترین لایه تا سطح ترین لایه قرنیه، پیوند بخورد. در این نوع از پیوند معمولا روند بهبود سریع تر از زمانی است که پیوند به طور کامل انجام می گیرد.

برای پیوند قرنیه به شکل کامل می تواند از داروهای بی حسی موضعی استفاده شود. در این حالت بیمار باید کاملا بی حرکت باشد. گاهی نیز جراحان ترجیح می دهند این عمل را با استفاده از بیهوشی کامل انجام دهند.

عمل پیوند قرنیه چگونه انجام می شود؟

جراح با استفاده از یک ابزار ویژه ای مانند مته، بخشی از قرنیه که آسیب دیده است را از مقابل چشم جدا کرده و بخش سالم قرنیه اهدایی را به قرنیه جدید می دوزد. این عمل تماما زیر دستگاه میکروسکوپ با دقت بالا انجام می شود.

همه چیز درباره پیوند قرنیه چشم
پیوند قرنیه

میزان موفقیت پیوند قرنیه

بیشتر پزشکان متخصص چشم اظهار نظر در مورد موفقیت آمیز بودن عمل را به وقتی موکول می کنند که مطمئن شوند تمام لایه های قرنیه به درستی پیوند خورده است. که معمولا این اطمینان در بلند مدت حاصل می شود. میزان موفقیت عمل پیوند قرنیه به علت آسیب به قرنیه نیز بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است که عمل پیوند قرنیه طی ۱۰ سال آینده می تواند در
۸۹٪ از افراد مبتلا به قوز
۷۳٪ از افراد مبتلا به دیستروفی فوکس
۶۰٪ تا ۷۰٪ از افراد مبتلا به زخم قرنیه موفقیت آمیز باشد.

خطراتی شایع پیوند قرنیه

خونریزی (که به ندرت اتفاق می افتد)
زخم
تشکیل آب مروارید، پارگی شبکیه و آسیب به سایر نقاط چشم
نشت مایع از برش پیوند
عفونت
مشکلات بینایی (  آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی )