هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی، احتمالا یکی از بهترین احساسات در جهان است. این حالت تقریبا مثل یک دارو است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به رابطه جنسی معتاد می شوند. هنگامی که رابطه جنسی عالی دارید، پوست شما درخشش می یابد، استرستان کم می شود و روحیه شما ارتقا می یابد. علاوه بر این اعتقاد بسیاری از متخصصان بر این است که رابطه جنسی حتی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. احساس رضایت مرتبط با رابطه جنسی می تواند به هورمون هایی که در این فرایند منتشر می شوند نسبت داده شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی

اکسی توسین

این هورمون شایع ترین هورمون آزاد شده در طول رابطه جنسی است. مطالعات ثابت کرده اند که این هورمون یک آرام بخش طبیعی و یک داروی ضد درد است. همچنین به عنوان هورمون عشق نیز شناخته می شود. این هورمون درست قبل از ارگاسم از مغز آزاد می شود. خاصیت ضد درد این هورمون به این موضوع باز می گردد که بخشی از مغز که مسئول ایجاد درد است در طول تحریک جنسی تحریک می شود.

همراه با هورمون عشق، اندورفین نیز در بدن آزاد می شود. این اندورفین ها، پالس های تحریک کننده عصبی که موجب میگرن، درد مفاصل و همچنین گرفتگی قاعدگی می شوند را کنترل می کنند. یافته ها نشان می دهد که هنگامی که زنان به ارگاسم می رسند، آستانه تحمل درد آن ها تا ۷۴٫۶٪ افزایش می یابد. این هورمون همچنین در تقویت روحیه و شکل گیری پیوندهای عاطفی قوی تر به ما کمک می کند.

اندورفین ها

همانطور که در بالا ذکر شد، این هورمون ها همراه با اکسی توسین منتشر می شوند. این ماده یک کاهش دهنده طبیعی استرس است. افرادی که به طور منظم رابطه جنسی دارند معمولا روحیه قوی دارند و قادر به کنترل استرس خود هستند. با توجه به مطالعات انجام شده، رابطه جنسی منظم می تواند به کاهش علائم افسردگی نیز کمک کند.

اندروفین ها همچنین تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. هنگامی که این هورمون ها در زمان رابطه جنسی آزاد می شوند، سیستم ایمنی را تحریک می کند و باعث می شوند این سیستم در مبارزه با بیماری ها موثرتر عمل کند. محققان در افرادی که مقاربت منظم دارند، سطح بالاتری از ایمونوگلوبولین A را کشف کرده اند. این ماده یک آنتی بادی است که از بدن در برابر عفونت محافظت می کند.

استروژن

استروژن یک هورمون آزاد شده توسط بدن زنان است. این هورمون مسئول ارگاسم پس از رابطه جنسی در زنان می باشد. استروژن از طریق تولید کلاژن به حفظ سلامت پوست و نرم شدن این اندام کمک می کند. بنابراین این هورمون مسئول صافی و درخشان شدن پوست است. به غیر از درخشان شدن پوست، استروژن مسئول حفاظت از بدن زنان در برابر بیماری آلزایمر، نارسایی قلبی و پوکی استخوان است.

تستوسترون

این هورمون میل جنسی است. هنگامی که این هورمون در مردان در طول رابطه جنسی منتشر می شود، باعث ایجاد احساس آرامش و انرژی مثبت می شود. تستوسترون به مردان برای مقابله بهتر با استرس و بهبود خلق و خوی کمک می کند.

سروتونین

یکی دیگر از هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی سروتونین است. این هورمون یک ماده شیمیایی طبیعی است که بلافاصله بعد از ارگاسم در بدن منتشر می شود. سروتونین باعث می شود فرد احساس آرامش و رضایت کند. این ماده یک تقویت کننده موثر روحیه است و مانند داروهایی مثل پروزاک که برای درمان افسردگی و جهت افزایش این هورمون در بدن تجویز می شوند، عمل می کند.

سایر هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی

پرولاکتین

این هورمون باعث تشکیل میلین می شود. میلین برای سیستم عصبی مرکزی مهم است. برای زنان باردار، این هورمون در رشد ریه ها و سیستم ایمنی جنین نقش دارد.

دوپامین

افزایش سطح دوپامین در مغز موجب تمرکز و توجه بیشتر می شود. افرادی که به طور منظم رابطه جنسی دارند، در رسیدن به اهداف خود بهتر عمل می کنند و تمرکز بیشتری دارند. در حفیفت، این هورمون باعث می شود که زن و شوهر وابسته به یکدیگر شده و در برخی موارد حتی به یکدیگر معتاد شوند.

نوراپی نفرین

این ماده هورمونی است که باعث افزایش انرژی و هیجان در بدن می شود. زیرا بدن آن را به آدرنالین طبیعی تبدیل می کند. این هورمون به افزایش ظرفیت حافظه نیز کمک می کند. به همین دلیل است که افراد صمیمی و افرادی که با دیگران روابط اجتماعی خوبی دارند، جزئیات بیشتری را می توانند به خاطر بسپارند.

هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟
هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

چرا باید رابطه جنسی منظمی داشته باشیم؟

به غیر از مزایایی که از طریق هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی به دست می آوریم، مزایای دیگری نیز وجود دارند که با داشتن رابطه جنسی منظم ارتباط دارند.

کنترل مثانه در زنان

برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار (نشت ادرار به بیرون از بدن به علت ضعیف شدن عضلات)، دیواره لگن باید قوی باشد. بی اختیاری حداقل ۳۰٪ از زنان را در بازه های مختلف زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد. رابطه جنسی خوب، در واقع یک ورزش عالی برای تقویت عضلات لگن است. در طول ارگاسم، ماهیچه ها به حالت انقباض و شل شدن در می آیند و این موضوع باعث می شود که تقویت شوند.

افزایش میزان فعالیت بدنی

امروزه کمتر کسی وقت می کند که برای ورزش کردن به باشگاه برود. اما خبر خوب برای شما این است که رابطه جنسی واقعا برای سوختن کالری مناسب است. یافته ها نشان می دهد که در هر دقیقه از این فعالیت حداقل ۵ کالری سوزانده می شود. همچنین، هنگامی که رابطه جنسی به صورت منظم انجام می شود، مفاصل انعطاف پذیر تر خواهند شد. رابطه جنسی یک فرم عالی از ورزش های مناسب برای قلب است. زیرا قلب نیز در زمان رابطه جنسی درگیر می باشد. محققان معتقدند که داشتن رابطه جنسی منظم احتمال حمله قلبی را کاهش می دهد.

خواب بهتر

اکثر زنان تعجب می کنند که چرا برخی از مردان بلافاصله پس از رابطه جنسی به خواب عمیقی فرو می روند. خبر خوب این است که خوابیدن مردان بعد از رابطه جنسی هیچ ارتباطی با بی توجهی آن ها به شما ندارد، بلکه وقوع این اتفاق بیشتر به بدن مرتبط است. همانطور که در بالا ذکر شد، هورمون های آزاد شده در طول رابطه جنسی در بدن احساس آرامش ایجاد می کنند. آنها همچنین می توانند باعث خواب آلودگی شوند. این خواب عمیق، بیشتر از خوابی که در زمان های دیگر انجام می شود رضایت بخش است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

بر اساس تحقیقات، مردانی که حداقل ۲۰ بار در هر ماه ارگاسم دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می گیرند.

افزایش میل جنسی

با انجام نزدیکی منظم، کاهش میل جنسی می تواند درمان شود. هر چه بیشتر رابطه جنسی داشته باشید، بیشتر خواهان آن خواهید بود. در زنان، داشتن رابطه جنسی منظم باعث افزایش روانکاری واژن، انعطاف پذیری این بخش از بدن و خونرسانی به آن می شود. تمام این عوامل باعث می شوند که آن ها از رابطه جنسی خود بیشتر لذت ببرند.

بهبود روابط و افزایش صمیمیت

زوج هایی که به طور منظم رابطه جنسی دارند، با یکدیگر رابطه نزدیک تری دارند. این ویژگی به میزان هورمون هایی که در طول رابطه جنسی منتشر می شوند، نسبت داده می شود.

عدم وجود رابطه جنسی یکی از عوامل کمک کننده به وقوع طلاق است. زوج هایی که به طور منظم رابطه جنسی دارند احتمالا مشکلات کمتری را برای اتخاذ تصمیمات ساده جهت حل مشکلات ارتباطی خود تجربه می کنند.

افزایش طول عمر

رابطه جنسی راز زندگی طولانی تر است. بر اساس نتایج یک مطالعه، خطر مرگ و میر در مردان میانسالی که ارگاسم بیشتری داشتند، نسبت به مردانی که کمتر به ارگاسم می رسیدند، ۵۰ درصد کمتر بود. در حالی که عوامل بسیاری وجود دارد که بر طول عمر تاثیر می گذارند، اما داشتن رابطه ی رضایت بخش باعث می شود که تمایل به ادامه زندگی بیشتر شود.