هوس های بارداری چه چیزی را در بدن نشان می دهند و چگونه با آن ها مقابله کنیم؟

هوس های بارداری بخش جدا نشدنی از حاملگی هستند. اما باید بدانید که ولع مصرف یا هوس های بارداری کاملا متفاوت از شوق منظم برای مصرف ماده غذایی است. گاهی پیش می آید که شما در خواب هوس ماده ای را می کنید و به همین دلیل نیز از خواب بیدار می شوید. در این حالت برای ارضای هوس خود ممکن است هر چیزی را بخورید. یا گاهی همسر خود را وادار می کنید تا کیلومتر ها رانندگی کرده و آن چه که هوس کرده اید را فراهم کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت علت هوس های بارداری را تشریح کرده و از شایع ترین مواد غذایی که زنان در زمان حاملگی هوس می کنند صحبت می کنیم.

چرا یا هوس های بارداری اتفاق می افتد؟

به گزارش جودیت براون، نویسنده کتاب قبل، بعد و در طی بارداری چه بخورید؟، حدود پنجاه درصد از زنان در ایالات متحده گزارش می دهند که حداقل یک مورد پیش آمده که ولع مصرف غذایی را داشته باشند. پس هوس های بارداری فقط مخصوص شما نیست و تقریبا اختلال شایعی محسوب می شود. در بین گزارشات جمع آوری شده توسط جودیت براون، نکته جالبی به چشم می خورد. این نکته این است که زنان باردار فقط بستنی و ترشی جات طلب نمی کنند. بلکه هر چیزی ممکن است موجب ایجاد هوس های بارداری شود. حتی چیزهای غیر معمول و حتی غیر خوراکی.

اما سوال اینجاست که دلیل این هوس ها چیست؟ آیا تغییرات هورمونی باعث می شود که نیاز کنیم بدنمان به چنین موادی نیاز دارد؟

بر اساس گزارش Elizabeth Somer، نویسنده کتاب تغذیه برای بارداری سالم، این هوس ها ممکن است تا حدودی به هورمون ها ارتباط داشته باشد. در طول دوران بارداری بدن زنان تحت تاثیر تغییرات شدید هورمونی است. بسیاری از این تغییرات بر روی حس بویایی و حس چشایی آن ها تاثیر می گذارند. اصلا به همین دلیل است که برخی از زنان یائسه نیز گاهی دچار بیزاری از مواد غذایی می شوند یا هوس قوی برای مصرف غذایی را دارند. با این حال Elizabeth Somer اعلام می کند که هیچ علت قطعی برای هوس های بارداری وجود ندارد.

نکته جالبی در مورد این موضوع وجود دارد. این نکته این است که هوس های بارداری و بیزاری از ماده غذایی خاص در دوران بارداری، دو روی یک سکه هستند. بر اساس مطالعه ای که در اتیوپی انجام شد مشخص گردید که هوس های بارداری در زنانی که بیزاری غذایی دارند دو برابر شایع تر از زنانی است که هرگز بیزاری غذایی نداشته اند. در واقع زنانی که بیشتر بیزاری غذایی دارند ممکن است بیشتر در دوران بارداری هوس کنند. علاوه بر این، جودیت براون بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه مینه سوتا گزارش داد که زنان باردار طعم شیرین را بیشتر از طعم شور ترجیح می دهند.

در مقابل هوس های بارداری چه اقداماتی می توان انجام داد؟

در مصرف تنقلات افراط نکنید

شما باید حواستان به هوس های که به سراغتان می آید باشد. این موضوع نباید باعث شود که بخش اعظمی از رژیم غذایی خود را به مصرف تنقلاتی اختصاص دهید که ارزش غذایی ندارند. اگر هوس خاصی دارید، بهتر است در میزان مصرف آن معتدل باشید. به عنوان مثال اگر هوس شکلات کرده اید مقدار کوچکی از آن بخورید نه یک تکه کامل. حتی می توانید از اشکال دیگر آن استفاده کنید. به عنوان مثال خوردن یک لیوان شیر شکلاتی بهتر است خوردن یک تکه بزرگ کیک شکلاتی است.

افکار خود ار منحرف کنید

اگر هوس ماده غذایی نامعقولی را دارید یا با خوردن آن نیازتان ارضا نمی شود، سعی کنید حواستان را به فعالیت های دیگر مثل قدم زدن معطوف کنید. حتی انجام کارهایی که خیلی وقت است انجام نداده اید، مانند تماس گرفتن با دوستی که مدت ها است که از او بی خبر هستید، می تواند ذهنتان را از هوس ها پرت کند.

از مصرف الکل اجتناب کنید

هر هوسی که دارید، در صورتی که معقول باشد، باید با مصرف مقدار کم آن را ارضا کنید. اما هرگز الکل مصرف نکنید. تنها استثنایی که باید از بین هوس های بارداری خط بخورد الکل است.

خلاق باشید و از آن لذت ببرید

توصیه می شود که هوس های سر گرم کننده را به جای مبارزه با آن ها انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر هوس بستنی دارید، می توانید با ترکیب ماست و میوه های تازه و منجمد کردن آن علاوه بر سرگرم کردن خودتان، هوستان را نیز مرتفع کنید. از طرفی پزشکان معتقدند که کاهش شدید قند خون ممکن است موجب ایجاد هوس مصرف شیرینی شود. بنابراین سعی کنید با مصرف وعده های غذایی کوچک اما مکرر از کاهش ناسالم قند خون جلوگیری کنید.

سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

برخی از عاداتی که برای ما در دوران بارداری ایجاد می شود یا قبل از آن داریم، موجب ایجاد هوس های بارداری برای خوردن مواد غذایی ناسالم می شوند. به عنوان مثال عدم مصرف صبحانه می تواند چنین حسی در بدن ایجاد کند و منجر به طلب مواد غذایی ناسالم بیشتر شود. بنابراین سعی کنید علاوه بر مصرف صبحانه، فعالیت بدنی منظمی نیز داشته باشید.

تحت حمایت عاطفی کسی باشید

برای مدیریت هوس های بارداری باید تحت حمایت کافی شخصی باشید. شوک های عاطفی خاصی گاهی منجر به ایجاد هوس های شدید در دوران بارداری می شوند. در این حالت حمایت عاطفی برای مقابله با احساسات منفی در بدن می تواند در کنترل این هوس ها نقش مهمی داشته باشد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار هوس چیزهای عجیب و غریب مانند گچ، خاکستر، خاک رس و یا پودر لباسشویی داشتید حتما باید تحت نظارت پزشک باشید. ولع مصرف چنین مواردی با نام پیکا شناخته می شود و ممکن است نشان دهد که شما کمبود تغذیه ای، به طور خاص آهن، دارید.

هوس های شایع دوران بارداری

یخ

یخ یکی از رایج ترین هوس های بارداری است. ممکن است عجیب به نظر برسد اما برای جویدن یخ علت وجود دارد. زنانی که در دروان بارداری هوس می کنند که یخ بجوند، از کم خونی رنج می برند. جویدن یخ در این زنان می تواند موجب کاهش التهاب زبان و دهان که ممکن است با کم خونی همراه باشد، شود.

شکلات

شکلات و شیرینی های دیگر نیز یکی از هوس های بسیار معمول بارداری هستند. دلیل این موضوع این است که شکلات برای زنان شور و شادی ایجاد می کند. از طرفی چون زنان در دوران بارداری از مصرف الکل و کافئین زیاد منع می شوند، به سرغ جایگزین آن یعنی شکلات می روند.

غذاهای تند

یکی از چیزهایی که بسیاری از زنان باردار معمولا طلب می کنند غذاهای تند و ادویه دار است. یکی از دلایلی که موجب می شود زنان غذاهای تند را انتخاب کند تعریق زیاد است. تعریق زیاد موجب خنک شدن بدنشان می شود. بنابراین آن ها با اضافه کردن ادویه هایی مانند کاری سعی می کنند بدن خودشان را خنک نگه دارند.

خیار شور

ولع مصرف ترشیجات در دوران بارداری می تواند نشان دهد که شما کمبود سدیم دارید. البته این موضوع هنوز ثابت نشده است. از طرفی ترشیجات به خصوص خیار شور، زیر دهان ترد هستند و احساس خوبی به بدن منتقل می کنند و سرکه نیز طعم طراوتی به بدن می دهد. در مورد هوس ترشی در بارداری نگران نباشید. زیرا این مواد هم ارزان هستند و هم کم کالری. تنها برای زنانی که دچار تورم شدید شده اند مصرف آن ها به دلیل نمک فراوانی که دارد ممنوع است.

چیپس

زنان بارداری که زیاد هوس چیپس می کنند، سطح سدیم بدنشان کم است. گاهی نیز ولع مصرف چیزی شور و ترد آن ها را وادار به استفاده از چیپس می کند. باید سعی کنید به جای استفاده زیاد از چیپس، از جایگزین های مناسبش مانند ذرت بود دارد و تنقلات کم کالری تر استفاده کنید. چیپس غنی از کالری و چربی است و ممکن است وزنتان را بالا ببرد.

برخی میوه ها

هوس های بارداری نه تنها برای تنقلات بلکه برای مصرف بیش از حد میوه ها نیز ایجاد می شود. در طول بارداری بدن شما برای رشد جنین نیاز به مواد مغذی بیشتری دارد. میوه هوس مناسبی است. زیرا هم مغذی است و هم بدنتان را با طراوت می کند. میوه هایی مانند انگور و هندوانه غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند و فیبر زیادی نیز دارند. پس هوس میوه اصلا چیز بدی نیست.

لیمو

در طول دوران بارداری، زنان اغلب مواد غذایی ترش را طلب می کنند. در بین مواد غذایی ترش، لیمو جایگاه خاصی برای زنان باردار دارد. در طول دوران باردری به دلیل تغییرات هورمونی، در جوانه های چشایی شما نیز تغییراتی ایجاد می شود. همین موضوع باعث می شود که دوست داشته باشید که مواد غذایی ترش و تند استفاده کنید تا به کمک آن شوکی به جوانه های چشایی خود وارد کنید.

بستنی

بستنی غنی از خامه و بسیار پر کالری است و از آن هوس های ناسالم است. پس اگر هوس بستنی می کنید سعی کنید از نوع کم چرب آن استفاده کنید. ضمن این که می توانید با اضافه کردن وانیل و پوره میوه ها به ماست و گذاشتن آن در فریزر، بستنی کم کالری تهیه کنید. به این ترتیب شما یک تیر و دو نشان می زنید. هم هوس خود را کنترل می کنید و هم از خواص زیاد ماست و میوه های تازه بهره مند می شوید.