هیدرونفروز و تغذیه ؛ آیا این دو عامل با هم ارتباط دارند؟

اختلالات کلیوی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. هیدرونفروز نوعی تورم در یک یا هر دو کلیه است که به علت بیماری دیگری ایجاد می شود و باعث می شود که بیشتر از آن که به تنهایی یک بیماری خاص به حساب آید علامتی از یک اختلال یا بیماری دیگر باشد. برخی تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به حفظ سلامت کلیه کمک کنند و عملکرد کلیه را بهبود ببخشند. اما قبل از انجام تغییرات عمده در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد هیدرونفروز و تغذیه صحبت خواهیم کرد.

هیدرونفروز و تغذیه

هیدرونفروز

بیماری که تخلیه ادرار از کلیه را مسدود می کند می تواند باعث ایجاد تجمع مایع شود و در پی آن تورم کلیه ها به وجود آید. بیماری هایی که معمولا با این علامت همراه هستند، شامل انسداد خروجی مثانه، دریچه پیشابراه خلفی و رفلاکس وزیکورترال می باشند. هیدرونفروز ممکن است در هنگام تولد وجود داشته باشد یا ممکن است به علت سنگ کلیه یا سایر بیماری هایی که جریان ادرار را مسدود می کند رخ دهد. هیدرونفروز ممکن است باعث نارسایی کلیوی یا آسیب به کلیه شود. تغییرات غذایی خاص ممکن است به کاهش خطر عوارض ناشی از این اختلال کمک کند.

رژیم کلیوی

تعادل کالری عامل مهمی در فراهم آوردن انرژی کافی و جلوگیری از تجزیه بافت های بدن است. کربوهیدرات های سالم مانند میوه ها، سبزیجات و غلات به غنی بودن رژیم غذایی از مواد مغذی، انرژی و فیبر کمک می کنند. در حالی که برخی از چربی ها مانند روغن کانولا و روغن زیتون می توانند به حفظ سلامت شریان ها کمک کنند. مقدار پروتئین مصرفی شما بستگی دارد که آیا نیاز به دیالیز کلیه دارید یا خیر. پزشک شما ممکن است قبل از دیالیز رژیم کم پروتئین و پس از شروع دیالیز یک رژیم غذایی با پروتئین بالا را توصیه کند. منابع تغذیه ای پروتئین عبارتند از ماهی، تخم مرغ، گوشت خوک و مرغ. نارسایی پیشرفته کلیه ممکن است نیاز شما به آهن اضافی را افزایش دهد. لوبیا و گوشت گاو منابع غنی از آهن در رژیم غذایی می باشند.

از مصرف چه مواد غذایی باید اجتناب کرد؟

در بیماری مزمن کلیه ممکن است نیاز به محدودیت مصرف مایعات داشته باشید، به ویژه اگر تحت درمان با دیالیز هستید. رژیم های کلیوی معمولا مقدار فسفر را در رژیم غذایی شما محدود می کند. افرادی که دارای عملکرد ضعیف کلیه هستند معمولا سطح فسفر بدنشان بالا است. این بیماری تحت عنوان هایپرفسفاتمی (مقدار بالای فسفر) شناخته می شود. محدود کردن مقدار فسفر در رژیم غذایی به ۱۰۰۰ میلی گرم ممکن است به کاهش خطر این عوارض کمک کند. غذاهای حاوی پروتئین بالا معمولا حاوی مقدار زیادی فسفر نیز هستند. جایگزین کردن پنیر خامه ای و پنیر کوتاژ به جای پنیر های سفت، و هم چنین نوشیدن شیر سویا به جای شیر معمولی، می تواند باعث کاهش مصرف فسفر شود.

احتیاط

اگر متوجه تغییری در عادت های معمول ادراری خود یا عفونت های مکرر دستگاه ادراری شدید، به خصوص اگر شما مبتلا به هیدرونفروز یا سایر بیماری های کلیوی می باشید، پزشک خود را مطلع کنید. اگر چه تغذیه خوب می تواند به حفظ سلامت کلیه ها کمک کند، اما تغییر در رژیم غذایی جایگزین مراقبت های پزشکی مناسب نخواهد بود.