واریس چطور ایجاد شده و راه های درمان آن چیست؟

به طور کلی مکانیزم بازگشت خون به قلب توسط انقباضات عضلانی انجام می شود. چانچه عضلات بدن نیرو و توان کافی برای برگشت خون به قلب را نداشته باشند و نتوانند به طور طبیعی خون را به قلب بازگردانند، خون در رگ های گشاد شده بدن باقی مانده و مانع ایجاد می کند. شکل ظاهری ایجاد شده برای وریدها همان واریس است.

در واقع واریس به رگ های گشاد شده بدن که خون در آنها باقی مانده است گفته می شود. این رگ ها گاها به صورت پیچ و تاب خورده و ضخیم از زیر پوست کاملا مشهود است. واریس شایع ترین بیماری وریدی در جهان است به طوری که حدودا ۱۰ الی ۲۰ درصد از مردم جهان با آن درگیر هستند در این میان زنان بیش از مردان مبتلا به واریس می شوند.

عوامل که منجر به واریس می شوند

بیشتر اشخاص مبتلا به این عارضه کسانی هستند که در شغل هایی مثل آرایشگری مشغول به کار هستند. شاغلین حرفی که در طول روز نیاز به انجام کار به صورت ایستاده دارند در خطر ابتلا می باشند. اما به غیر از این عامل عوامل دیگری نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

واریس چطور ایجاد شده و راه های درمان آن چیست؟
واریس

سن: با بالا رفتن سن عضلات توان خود را برای برگشت خون به قلب از دست می دهند پس افرادی که بالای ۷۰ سال دارند به احتمال زیاد به این عارضه مبتلا خواهند شد.

جنسیت: همان طور که گفته شد زنان به دلیل ضعیف بودن ماهیچه هایشان، بیشتر از مردان دچار واریس می شوند.

وزن: هر چه وزن بالاتر رود ریسک ابتلا به واریس نیز بیشتر می شود.

سابقه خانوادگی: گاهی نیز این عارضه در سنین پایین رخ می دهد که می تواند یکی از دلایل آن سابقه خانوادگی باشد.

پیشگیری از واریس

اگر شرایط زندگی و کارتان به نحوی است که ریسک ابتلا به این عارضه را دارید با اقدامات زیر از آن پیشگیری کنید:

  • بیشتر ویتامین E مصرف کنید.
  • ورزش هایی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند موجب تقویت عضلات و پیشگیری از این عارضه شود.
  • روزانه ۳ الی ۴ بار بر پشت خوابیده و ساق پاها را به مدت ۳۰ ثانیه بالا نگه دارید. این کار عمل بازگشت خون به قلب را تسریع می بخشد.