آیا ورزش برای درمان اسهال مفید است؟

اسهال ناشی از حرکات مکرر و تحریک پذیر روده است. شل شدن مدفوع به دلیل تعدادی از علل، از جمله رژیم غذایی نامناسب و کم آبی ایجاد می شود. ورزش نیز برای داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری است، اما برای درمان اسهال مناسب نیست. در واقع، ورزش کردن می تواند مشکل اسهال را بدتر کند. مدفوع آبکی گاه به گاه ممکن است با داروهای بدون نیاز به نسخه درمان شود. این در حالی است که تکرار این حالت نیاز به درمان های پزشکی دارد. اما چرا ورزش برای درمان اسهال مفید نیست؟ برای پاسخ به این سوال ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

تاثیرات ورزش برای درمان اسهال

بزرگترین خطر مرتبط با اسهال، کمبود آب است. اسهال باعث می شود بدن شما مقدار زیادی از مایعات خود را از دست بدهد. طبق نظر متخصصان وبسایت مدلاین پلاس یکی از شایع ترین علل از دست دادن آب بدن اسهال است. بدن شما در طول این فرآیند، الکترولیت هایی مانند نمک را از دست می دهد. ورزش یکی دیگر از علل شایع کم آبی بدن است، زیرا بدن شما از طریق عرق کردن، مایعات و الکترولیت ها را از دست می دهد. ترکیب دو عاملی که هر دو باعث از دست دادن مایعات می شود احتمالا منجر به عوارض بیشتر خواهد شد. به همین دلیل ورزش برای درمان اسهال خوب نیست.

درمان

اسهال حاد گاه به گاه می تواند با داروهای ساده درمان شود. اگر اسهال دارید چند ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که اسهال درمان شده است، سپس به سراغ فعالیت بدنی بروید. انجام ورزش درست پس از مصرف داروها، علائم اسهال را بدتر می کند. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از کم آبی بدن از آب آشامیدنی یا یک نوشیدنی حاوی الکترولیت استفاده می کنید. اسهال مرتبط با یک بیماری از عفونت باکتریایی یا ویروسی ممکن است نیازمند مصرف آنتی بیوتیک باشد. از پزشک خود بپرسید که چه مدت بعد از درمان می توانید ورزش کنید.

جلوگیری

در زمان اسهال از ترس از دست دادن مایعات، نباید تمرینات ورزشی روزانه خود را قطع کنید. تنها باید هنگامی که ورزش می کنید، اطمینان حاصل کنید که بدنتان را با نوشیدن مقادیر زیادی آب قبل، در طول و بعد از ورزش، به طور کامل هیدراته نگه می دارید. مراقب باشید به یک باره آب بسیار زیادی ننوشید. زیرا ممکن است استفراغ کنید و مایعات بیشتری از بدنتان را از دست بدهید. اگر اسهال هستید، ورزش نکنید. زیرا این موضوع می تواند خطر کم آبی را بدتر کند. در صورتی که نشانه های جدی کم آبی را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. این نشانه ها عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • اسهال خونی

متخصصان وب سایت مدلاین پلاس توصیه می کنند که اگر اسهال بیش از پنج روز ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید.

استثنا در مورد ورزش برای درمان اسهال

تمرینات کگل تنها استثناء قانون ورزش نکردن در هنگام اسهال است. این تمرین ها ممکن است به زنان مبتلا به اسهال مکرر کمک کند. تمرینات کگل برای تقویت عضلات راست روده مفید است. عضلات ضعیف اطراف مقعد خطر ابتلا به بی اختیاری مدفوع را افزایش می دهند. کنگره آمریکایی زنان و زایمان توصیه می کند که زنان تا ۲۰ بار پشت سر هم با فشار دادن عضلات لگن به مدت ۱۰ ثانیه تمرینات کگل را انجام دهند. در مورد این تمرینات با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این تمرینات برای همه زنان مبتلا به اسهال مکرر مناسب نیست.