ورزش و کنترل دیابت

همه افراد برای حفظ تناسب اندام و سلامت خود، به ورزش احتیاج دارند. ورزش موجب می شود که احساس مطبوع و چهره ای جذاب داشته باشید. ورزش در مبتلایان به دیابت، تعادل انرژی برقرار می کند. با ورزش منظم، وزن اضافی خود را آسان تر کم کنید. ورزش منظم و جدی قلب را سالم نگه می دارد و خون رسانی به پاها را بهبود می بخشد. ورزش با بالا برذدن تعداد گیرنده های انسولین روی سلول ها یا حاضر و آماده کردن آن ها، موجب می شود حساسیتشان افزایش یابد. ورزش بدن را نرم می کند و مهمتر از همه، لذت بخش است.

گلوکز غذایی که می خوریم به صورت گلیکوژن در درون کبد و عضلات ذخیر می شود. برای اینکه این فرآیند ذخیره سازی تحقق یابد، بدن به انسولین نیاز دارد. وقتی ورزش می کنیم، گلیکوژن موجود در عضلات به گلوکز تجزیه و به صورت انرژی مصرف می شود. وقتی به گلوکز بیشتری نیاز داشته باشید، عضلات به کمک اندکی انسولین می توانند گلوکز در خون، کبد گلوکز بیشتری به درون جریان خون می ریزد و مقدار آن را در خون افزایش می دهد. در صورت بالا بودن غلظت انسولین این امر اتفاق نمی افتد. به این ترتیب، می بینید که برای انجام دادن حرکات ورزشی به ذخایر کافی گلیکوژن و مقدار اندکی انسولین نیاز دارید. بالا بودن سطح انسولین موجب هیپو گلیسمی ( کاهش قند خون ) می شود؛ زیرا کبد نمی تواند از ذخایر موجود در خون، گلوکز خون را افزایش می هد. کم بودن انسولین در بدن باعث بالا رفتن سطح گلوکز در خون می شود و انجام دادن حرکات ورزشی را دشوار می کند. زیرا عضلات نمی توانند از گلوکز موجود در خون مصرف کنند.

ورزش و کنترل دیابت
ورزش و کنترل دیابت

ورزش می تواند به کنترل دیابت با داروی کمتر و رژیم های ساده تر کمک شایانی کند.

خوردن غذای بسیار جزئی قبل از انجام دادن حرکات ورزشی نیز موجب کاهش قند خون ( هیپو گلیسمی ) می شود. برای انجام دادن حرکات ورزشی، مگر حرکات بسیار جزئی، لازم است گلوکز کافی در خون شما موجود باشد. مقداری از گلوکز مورد نیاز را کبد و بقیه را غذایی که می خورید تأمین خواهید کرد.

غذاهای پر الیاف مقدار ثابتی گلوکز در طول چند ساعت فراهم می آورند. غذا های حاوی مواد قندی موجب می شوند که قند خون به سرعت بالا و در حرکات ورزشی شدید به سرعت جذب شوند. اگر به طور مرتب ورزش کنید، عضلات برای بالا بردن مقدارگلوکز به انسولین کم تری نیاز دارند و در نتیجه دانسولین مورد نیاز یا مقدار داروی خوراکی کم کننده قند خون ممکن است کاهش یابد.

گلوکز خون خود را قبل از شروع و بعد از پایان حرکات ورزشی و در فواصل حرکات، اندازه گیری کنید، تا بدانید که به چه مقدار غذا و انسولین یا قرص نیاز دارید. اگر حرکاتی را انجام می دهید که بدن به آن ها عادت ندارد، شاید لازم باشد مقدار انسولین یا قرص های کم کننده آن را کم کنید و قبل از شروع حرکات غذای بیشتری بخورید.

لازم است یکی دو ساعت قبل از شروع حرکات، قدری کربوهیدرات پر الیاف مصرف کنید تا گلوکزی با جذب تدریجی در بدن تامین کنید و همچنین قدری گلوکز با جذب سریع قبل و در حین حرکات وارد بدن کنید.

افرادی که وزن دارند و فقط از راه پرهیز غذایی، دیابت خود را کنترل می کنند، نیازی به خوردن مواد غذایی اضافه ندارند. با پیشرفت برنامه های آموزشی، به تدریج قادر خواهید بود تا روش درمان خود را اصلاح کنید.