ورم پروستات چیست؟

پروستات غده ای مردانه است که در جلوی مثانه قرار دارد و مجرای ادرار از میان آن گذر می کند. معمولا با بالا رفتن سن و گذر از ۵۰ یا ۶۰ سالگی اعضای بدن کاهش حجم پیدا می کنند و به تدریج کوچک می شوند. مثلا وزن کبد در جوانی حدودا ۱۴۰۰ گرم است و در افراد کهنسال تا ۹۰۰ گرم نیز کاهش حجم می دهد. در میان همه اعضای بدن، تنها غده پروستات است که کم کم بزرگ می شود و به ورم پروستات تبدیل می شود  همین ورم موجب می شود افراد مسن در دفع ادرار با مشکل مواجه شده که به آن اصطلاحا سوزش ادرار یا Dysuria گفته می شود.

نشانه های ورم پروستات

ورم پروستات باعث می شود ادرار در ابتدا قدری مکث کرده و دیرتر خارج شود دقیقا مثل این که مانعی در مثانه وجود دارد. سپس مجرا کم کم باز شده و ادرار خارج می شود. هر چقدر ورم پروستات بیشتر باشد ادرار با سوزش بیشتر و سرعت کمتری دفع می شود. در این شرایط بیمار دفع ادرار را احساس نکرده و معمولا اندکی ادرار در مثانه باقی می ماند. همین امر نیز باعث می شود کمی بعد، بیمار مجدد نیاز به تخلیه مثانه داشته باشد و دچار تکرر ادرار شود. وقتی ادرار بیشتر در مثانه باقی بماند به تدریج آن را گشاد و سست می کند و باعث می شود پرش و جهش آن کمتر شده و غالبا در چنین شرایطی ادرار به صورت دو شاخه بیرون می آید.

ورم پروستات چیست؟
ورم پروستات

علت ابتلا به ورم پروستات

این بیماری علت های متعددی دارد که برخی از آنها را می توانید در ادامه بخوانید:

  • برخی از پزشکان معتقدند که پروستات به جهت گرمی و حرارت دچار ورم می شود. در این حالت خوردن خوراکی های گرم مثل دارچین و خرما باعث تجمع حرارت در پروستات شده و این غده را از سایر اعضای بدن گرم تر می کند که این گرمی نیز باعث ورم پروستات می شود.
  • گاهی نیز سردی، رطوبت هوا و خوردن غذاهای سرد می تواند موجب متورم شدن این غده شود.
  • اعصاب و تحریک شدن غده پروستات توسط رشته ها عصبی نیز عامل دیگری برای ورم پروستات است. در این حالت بر اثر عصبانیت غده در حالت انقباض قرار گرفته و موجب بسته شدن مجرای ادرار می شود.
  • تصلب، سخت و سفت شدن این غده نیز گاهی می تواند موجب ورم شود.
  • گاهی نیز پروستات به سرطان پروستات مبدل شده که درمان آن غالبا عمل جراحی است. طبق آخرین آمارها، پزشکان فرانسوی اعلام کردند که سه چهارم مردان به ورم پروستات مبتلا هستند.