وظیفه چربی در بدن

وظیفه چربی در بدن چیست؟ اگرچه ما همیشه از داشتن چربی های اضافه در بدنمان خوشنود نیستیم؛ اما بهتر است بدانید وجود چربی به مقدار کافی در بدن ضروری است. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید.

چربی یک بخش ضروری از رژیم غذایی شما است. این ماده انرژی بدن برای انجام فعالیت های گوناگون را فراهم می کند، مواد مغذی خاصی را جذب می کند و درجه حرارت بدن شما را حفظ می کند. شما باید هر روز برای پشتیبانی از انجام این عملکردها، چربی مصرف کنید؛ اگرچه برخی از انواع چربی برای شما بهتر از سایر چربی هاست.

چربی های خوب از قلب شما محافظت می کنند و بدن شما را سالم نگه می دارند؛ در حالی که چربی های بد باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری و آسیب به قلب شما می شوند.

سه وظیفه چربی در بدن

در ادامه با سه وظیفه اصلی چربی در بدن آشنا می شویم.

تامین انرژی بدن

در حالی که کربوهیدرات منبع اصلی سوخت در بدن شما است؛ سیستم بدن هنگامی که کربوهیدرات ها در دسترس نباشند از چربی به عنوان یک منبع انرژی پشتیبان استفاده می کنند.

چربی منبع متمرکز انرژی است. یک گرم چربی ۹ کالری دارد که این مقدار بیش از دو برابر کربوهیدرات ها و پروتئین است. به گفته محققان مایو کلینیک، از آنجا که چربی دارای کالری زیاد است، باید رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که تنها ۲۰ تا ۳۵ درصد کالری از چربی تامین شود. در نتیجه به عنوان مثال بر اساس یک رژیم غذایی ۱۸۰۰ کالری روزانه، این توصیه به ۴۰ تا ۷۰ گرم چربی در روز می رسد.

جذب ویتامین

برخی از انواع ویتامین ها برای جذب و ذخیره سازی به چربی متکی هستند. ویتامین های A، D، E و K، به نام ویتامین های محلول در چربی شناخته می شوند و بدون مصرف چربی روزانه نمی توانند کارایی نداشته باشند. این ویتامین ها بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه شما هستند. ویتامین A چشم های شما را سالم نگه می دارد و چشم انداز خوبی را به وجود می آورد. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم باعث تقویت استخوان های شما می شود. ویتامین E سلول ها را با خنثی سازی رادیکال های آزاد محافظت می کند و ویتامین K برای لخته شدن خون مهم است. اگر مصرف چربی روزانه خود را برآورده نکنید یا از یک رژیم کم چربی پیروی کنید؛ جذب این ویتامین ها ممکن است محدود شده و منجر به اختلال عملکرد شود.

عایق بندی بدن

سلول های چربی ذخیره شده بافت های بدن را عایق بندی می کنند و به حفظ دمای طبیعی بدن کمک می کنند. بافت چربی همیشه قابل مشاهده نیست؛ اما اگر شما اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید آن را زیر پوست خود مشاهده کنید. شما ممکن است فراوانی بافت چربی در برخی مناطق از جمله در اطراف ران و معده به راحتی مشاهده کنید. سایر چربی های ذخیره شده نیز، اندام های حیاتی بدن را حفظ می کنند و از حرکات ناگهانی و یا اثرات بیرونی آنها محافظت می کنند.

چربی های خوب در مقابل چربی های بد

هر زمان که بخواهید چربی مصرف کنید؛ چربی های مونو اسیدها و اشباع نشده، یا MUFA ها و PUFA ها را انتخاب کنید. این چربی های خوب و سالم باعث کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. چربی های غیر اشباع از روغن های گیاهی، آجیل، آووکادو و ماهی های آب های سرد مانند ماهی قزل آلا و تن ماهی می آیند.

در مقابل چربی های بد، یا چربی های اشباع شده و ترانس، چربی لیپوپروتئین با چگالی کم، LDL و کلسترول را نیز افزایش می دهند. لیپوپروتئین با چگالی بالا باعث سختی عروق و افزایش فشار خون می شود.

با مصرف این چربی ها، با گذشت زمان ممکن است بیشتر در خطر حمله قلبی و سکته قرار بگیرید. در نتیجه شما نیاز به افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا برای خلاص شدن از لیپوپروتئین با چگالی کم دارید. در این زمینه بخصوص چربی های ترانس مضر هستند؛ زیرا باعث کاهش چربی لیپوپروتئین با چگالی بالا می شود که کلسترول HDL نیز نامیده می شود.

چربی های اشباع شده و ترانس به طور طبیعی در گوشت، غذاهای دریایی و لبنیات یافت می شود.