وقوع تب خطرناک در بزرگسالان

تب یک علامت است که نشان می دهد بدن شما در حال تلاش برای غلبه بر بیماری یا عفونتی است که در معرض آن قرار دارد. عفونت های ویروس ها و عفونت های باکتریایی معمولا عاملین ایجاد تب هستند. اما مشکلات پزشکی دیگری همچون اختلالات خود ایمنی و کمبود آب نیز وجود دارد که می توانند باعث وقوع تب خطرناک در بزرگسالان شوند. در یک فرد بالغ سالم، در یک طبقاتی جهانی، درجه حرارت دهانی باید بیش از ۹۷ درجه فارنهایت، اما کمتر از ۹۹ درجه فارنهایت باشد. درجه بالاتر از ۹۹ درجه فارنهایت در بزرگسالان تب در نظر گرفته می شود.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد وقوع تب خطرناک در بزرگسالان و این که چه زمانی تب در بزرگسالان نشانه خطرناکی است؟ صحبت می کنیم.

وقوع تب خطرناک در بزرگسالان

درجه حرارت تب

بعضی از بیماری ها تب درجه پایین در حدود ۱۰۱ درجه فارنهایت را روی دماسنج دهانی نشان می دهند که به راحتی می توان آن را با مصرف مایعات و استراحت کردن درمان کرد. تب ببیشتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت در بزرگسالان ممکن است نیاز به استفاده از یک دارو مسکن یا تب بر مانند استامینوفن برای کمک به بدن جهت پایین آوردن تب را الزامی کند. اما به گفته متخصصان Banner Health هنگامی که دمای بدن بزرگسالان به بیش از ۱۰۳ درجه فارنهایت می رسد، باید هر چه سریع تر اقدامات لازم انجام شود. زیرا در این شرایط ممکن است وقوع تب برای بدن عوارض داشته باشد.

مدت تب

تب بالاتر از ۱۰۳ درجه فارنهایت می تواند خطرناک باشد و اغلب به مداخله پزشکی نیاز دارد. به خصوص اگر بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد. با توجه به گزارش محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی (MUSC)، هنگامی که تب بالا ادامه پیدا می کند، می تواند خطرناک شود. این نوع تب می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای جدی در بدن باشد. برای دریافت تشخیص و همچنین داروهای لازم برای کاهش تب، توصیه می شود به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید.

بنابراین نه تنها درجه حرارت بدن، بلکه مدت زمانی که تب وجود دارد نیز می تواند بر روی جدی بودن این عارضه تاثیر گذار باشد.

بر خلاف باور عمومی، درجه حرارت تب تنها عاملی نیست که نشان دهنده وقوع تب خطرناک در بزرگسالان می باشد. در واقع، تب درجه پایین نیز می تواند به همان اندازه جدی باشد، به خصوص اگر به مدت چندین هفته ادامه پیدا کند. متخصصان کلینیک مایو توضیح می دهد که تب درجه پایین می تواند از چیزی ساده ای مانند عفونت دستگاه ادراری تا یک بیماری شدیدتر را در بدن نشان دهد. لنفوم ها و سایر انواع سرطان ها می توانند با تب کم درجه ای ظاهر شوند که اغلب با داروهایی که پس از تشخیص بیماری تجویز می شوند بهبود می یابد.

وقوع تب خطرناک در بزرگسالان
وقوع تب خطرناک در بزرگسالان

نگرانی های قابل علاج

علائم همراه با تب می تواند به همان اندازه خطرناک باشد که خود تب خطرناک است. در واقع محققان دانشگاه ویرجینیا گزارش می دهند که علائم زیر در افراد مبتلا به تب باید بلافاصله  بررسی شود:

  • بی اشتهایی
  • تنفس غیر طبیعی
  • بثورات پوستی
  • سفتی گردن

تب بالا می تواند باعث ایجاد سردرگمی و تشنج در بزرگسالان نیز شود. در این شرایط نیز بیمار نیازمند مراقبت فوری پزشکی است.

مسافران

بزرگسالانی که پس از سفرهای خارجی به خصوص سفر به مکان هایی که بیماری های مسری در آن جا رواج دارد، باید پس از مشاهده تب و سایر علائم بلافاصله توسط پزشک معاینه شوند. برای کسانی که اخیرا سفر کرده اند، تب کمتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت می تواند خطرناک باشد. طبق گزارش eMedicineHealth، مسافرت های خارجی می تواند فرد را در معرض انواع سموم، بیماری ها و باکتری ها قرار داده و باعث بیماری هایی شود که با تب خود را نشان می دهند. بنابراین، یک فرد بالغ که بعد از مسافرت تب را تجربه می کند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا علت اصلی تب را تعیین کند.