فهرستی از ویتامین های محلول در آب و معرفی کارکرد آن ها در بدن

ویتامین ها بر اساس جذب آن ها و اینکه آیا آن ها در بدن شما ذخیره می شوند یا خیر به دو دسته تقسیم می شوند. ویتامین های محلول در آب ویتامین هایی هستند که پس از ورود به بدن در آب حل می شوند. به همین دلیل، بدن شما قادر به ذخیره بیش از حد ویتامین های محلول در آب برای استفاده های بعدی نیست. یعنی مازاد این ویتامین از طریق مایعات بدن دفع می شود. در مجموع ۹ ویتامین محلول در آب وجود دارد. که بیشتر آن ها مربوط به ویتامین های گروه B هستند:

  1. فولات
  2. تیامین
  3. ریبوفلاوین
  4. نیاسین
  5. پانتوتنیک اسید
  6. بیوتین
  7. ویتامین ب ۶
  8. ویتامین ب۱۲
  9. ویتامین C

برای آشنایی بیشتر با ویتامین های محلول در آب ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

آشنایی با ویتامین های محلول در آب

فولات

بدن شما برای ایجاد DNA نیاز به فولات دارد. به همین دلیل، فولات نقش بسیار مهمی در جلوگیری از نقایص مادرزادی در دوران اوایل بارداری ایفا می کند. فولات همچنین به حفظ سلامت سلول های قرمز خون کمک می کند.

تیامین

نخستین ویتامین ب که محققان کشف کردند، تیامین است که از طریق حفظ سلامت اعصاب شما نقش مهمی در انتقال ضربان های عصبی دارد. تیامین همچنین بدن شما را قادر می سازد تا الکل را تجزیه کند و کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه را متابولیزه کنید.

ریبوفلاوین

مانند بسیاری از ویتامین های دیگر، ریبوفلاوین به بدن در ساخت کربوهیدرات، پروتئین و چربی کمک می کند. ریبوفلاوین همچنین از سلامت سلول های بدن شما محافظت می کند و عملکرد برخی از ویتامین های دیگر ب، نیاسین و ویتامین ب ۱۲ را افزایش می دهد.

نیاسین

نیاسین از سلامت سلول های پوست محافظت می کند و باعث عملکرد صحیح سیستم گوارش می گردد. نیاسین همچنین ممکن است به سوخت و ساز چربی در بدن شما کمک کند. در مقادیر زیاد، نیاسین می تواند سطح کلسترول LDL و تری گلیسرید را کاهش دهد، در حالی که سطح HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهد. مصرف نیاسین در دوزهای بالا بدون توصیه پزشک ممنوع است.

اسید پانتوتنیک و بیوتین

اسید پانتوتنیک و بیوتین بدن شما را قادر می سازد تا انرژی را از کربوهیدرات مغذی، پروتئین و چربی به دست آورد. بدن شما  از اسید پانتوتنیک برای تولید هورمون ها و کلسترول استفاده می کند.

ویتامین ب ۶

ویتامین ب ۶ به عنوان یک کوآنزیم عمل می کند. به این معنی که به انجام واکنش های شیمیایی کمک می کند. هم چنین در ایجاد اسیدهای آمینه غیر ضروری نقش حیاتی ایفا کرده و به بدن شما کمک می کند تا گلیکوژن را که فرم ذخیره ای قند ساده گلوکز است، تجزیه کند. ویتامین ب ۶ همچنین به بدن شما در سوخت و ساز کربوهیدرات، پروتئین و چربی کمک می کند و سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی شما را سالم نگه دارد.

ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ باعث می شود سیستم عصبی شما به درستی عمل کند و سلول های قرمز خون سالم بمانند. بدن شما همچنین برای متابولیسم اسید های چرب و اسیدهای آمینه و سنتز DNA در سلول های نیاز به ویتامین ب ۱۲ دارد.

ویتامین C

بدن شما برای تولید کلاژن، که فراوان ترین پروتئین در بدن تان است، نیاز به ویتامین C دارد. کلاژن کمک می کند که استخوان ها، پوست، دندان ها و رگ های خونی سالم بمانند. ویتامین سی همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. بر خلاف باور عمومی، ویتامین سی به درمان سرماخوردگی کمک نمی کند، اما سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سالم نگه می دارد.