ویتامین های مفید برای درمان کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که خون، به اندازه کافی سلول های قرمز ندارد. بنابراین نمی تواند به اندازه به بافت ها و اندام ها اکسیژن رسانی کند. به همین دلیل بدن احساس خستگی می کند. یکی از نشانه های اصلی کم خونی در بدن خستگی است. داروهای زیادی برای این عارضه همه گیر معرفی شده است. در مقابل درمان های غیر دارویی نیز برای این بیماری وجود دارد. در ادامه از ویتامین های مفید برای درمان کم خونی با شما صحبت خواهیم کرد.

خون سه نوع سلول دارد. سلول های سفید که برای مبارزه با عفونت طراحی شده اند. پلاکت ها که به انعقاد خون کمک می کنند و سلول های قرمز، که اکسیژن را در خون حمل می کنند. سلول های قرمز خون در مغز استخوان ساخته می شوند. آنها حاوی هموگلوبین و پروتئین های مبتنی بر آهن هستند که باعث حمل اکسیژن می شوند. با کم خونی فرایند تولید سلول های قرمز خون در بدن کند می شود. در واقع در این حالت سرعت تولید آن ها از سرعت تجزیه این سلول ها کمتر است.

در اکثر موارد، کم خونی که توسط کمبود آهن یا ویتامین ایجاد می شود با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها درمان می شود. اما قبل از شروع مصرف ویتامین های مفید برای درمان کم خونی باید از نوع کم خونی خود مطلع شوید. زیرا ممکن است درمان هایی که در ادامه معرفی می کنیم به درد شما نخورد. به عنوان مثال، آهن بیش از حد سمی است. بنابراین شخصی که کم خونی او ناشی از فقر آهن نیست نیازی به استفاده از مکمل آهن ندارد. استفاده از ویتامین های مفید برای درمان کم خونی ممکن است همزمانی با درمان های دارویی توصیه شود.

ویتامین های مفید برای درمان کم خونی

آهن: مکمل های حاوی آهن در هر فرمی که باشند به راحتی توسط بدن قابل جذب هستند. مصرف ۳ بار در روز از این مکمل ها  همراه با غذا، ممکن است عوارض جانبی را کاهش دهد. این مکمل ها را باید دور از دسترس کودکان نگه دارید. زیرا حتی یک بار مصرف مکمل آهن که مخصوص بزرگسالان است، توسط کودکان ممکن است کشنده باشد. منابع غذایی آهن شامل گوشت قرمز، به ویژه جگر گوساله، لوبیا، چغندر، بادام و مخمر آبجو می باشند. سبزیجات برگ سبز هم شامل آهن و اسید فولیک می باشند.

ویتامین C: کمک می کند تا بدن بهتر آهن را جذب کند. منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل میوه های خانواده مرکبات و آب آن ها، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم می باشد. مکمل های ویتامین C نیز ممکن است با داروهای دیگر، از جمله داروهای شیمی درمانی، استروژن و وارفارین (کومادین) تداخل ایجاد کند.

ویتامین B12: در مواردی که کم خونی ناشی از کمبود ویتامین است و خطرناک می باشد، مصرف این ویتامین موثر است. منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل جگر، گوشت، تخم مرغ، ماهی تن و پنیر می باشد. افراد مبتلا به کم خونی خطرناک که بدنشان مقدار مناسب از ویتامین B12 را جذب نمی کنند ممکن است به مکمل مادام العمر نیاز داشته باشند.

اسید فولیک: می تواند برای کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید مصرف شود. منابع غذایی حاوی این اسید شامل سبزیجات برگ سبز، آب پرتقال و غلات می باشد. مصرف مکمل اسید فولیک می تواند کمبود ویتامین B12 را پنهان کند. بنابراین همیشه ویتامین B12 را همزمان با اسید فولیک مصرف کنید. اسید فولیک ممکن است با داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد فنی توئین (دیلانتین)، فنوباربیتال، و پریمیدون (Mysoline) تداخل ایجاد کند.

ملاس: محصول جانبی غلیظ، تیره و چسبناک است که در روند تهیه شکر از چغندر قند و یا نیشکر به وجود می آید. خوردن محلول حاوی ۱ قاشق غذا خوری از این ماده که در آب گرم حل شده است، منبع خوبی از آهن، ویتامین B و مواد معدنی به بدن می رساند. ملاس همچنین یک ملین بسیار ملایم است.