یکی از ارگان های مهم در بدن، قلب است. سلامت قلب، در کیفیت زندگی بسیار مهم است. یک قلب سالم خون را به درستی پمپاژ کرده و بافت های بدن را از مواد مغذی و اکسیژن غنی می کند. پس اگر قلب شما به درست کار نکند، سلول ها بدن نیز قادر به ادامه حیات نیستند. عوامل متعددی در شیوه زندگی مانند فعالیت بدنی و اجتناب از مصرف دخانیات بر روی سلامت قلب شما تاثیر می گذارند. علاوه بر این یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد مغذی ضروری به نفع سیستم قلبی و عروقی شماست. ویتامین ها و مواد معدنی خاصی وجود دارند که می توانند بر روی قلب تاثیر بگذارند. در ادامه از این ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب با شما بیشتر صحبت می کنیم.

ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب

ویتامین D

ویتامین D، که کوله کلسیفرول نیز نامیده می شود یکی از  ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب است. چند عصب مختلف، قلب شما را احاطه کرده اند. این اعصاب به عضله قلب برای حفظ ضربان قلب ثابت، کمک می کنند. ویتامین D کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که این اعصاب دسترسی به کلسیم داشته باشند و ارتباط بین آن ها و قلب به درستی برقرار شود. میزان کافی از این ویتامین ها، به سلامت قلب که با بالا رفتن سن تحت تاثیر قرار می گیرد، نیز کمک می کند. گزارش ها از مرکز بهداشت دانشگاه میشیگان حاکی از این است که ویتامین D در برابر هیپرتروفی، که باعث ضعیف شدن قلب می شود، از قلب محافظت می کند. حدود ۵۰ درصد از آمریکایی ها از سطوح پایین ویتامین D رنج می برند. این میزان در ایران نیز نسبتا همین است. در ایران بیشتر مبتلایان به کمبود ویتامین D را زنان تشکیل می دهند. بنابراین بر اساس اعلام موسسه Pauling Institute، لازم است روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی و یا ۱۵ میکروگرم از این ویتامین به بدن برسد.

پتاسیم

پتاسیم نیز مانند ویتامین D دارای اثر مثبت بر روی قلب است. پتاسیم در انتقال عصبی، که ضربان قلب را حفظ می کند تاثیر گذار است. این ماده معدنی همچنین با کنترل فشار خون به قلب کمک می کند. فشار خون بالا، در طول زمان، فشار بر روی قلب را افزایش می دهد و خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به همراه دارد. پتاسیم اندازه فشار خون را در سطح سالم نگه داشته پس قلب قادر خواهد بود خون را به درستی پمپاژ کند. همچنین اندازه کافی پتاسیم باعث می شود فشار خون حاصل از مصرف سدیم کمتر شود بنابراین خوردن یک وعده غذایی شور در این حالت، کمتر باعث افزایش شدید فشار خون می شود.  شما باید ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در هر روز استفاده کنید.

نیاسین

مانند پتاسیم، نیاسین یا همان ویتامین B3 نیز یکی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب است. این ماده نیز توانایی کاهش فشار خون را دارد. این ویتامین باعث شل شدن رگ های خونی شده و به این ترتیب فشار خون را کم و حجم جریان خون را افزایش می دهد. نیاسین همچنین با کنترل سطح چربی ها بدن مانند کلسترول و تری گلیسیرید به سلامت قلب کمک می کند. کلسترول خون بالا و یا تری گلیسیرید بالا هر دو خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند. چربی های به شکل رسوب بر روی دیواره شریان ها جمع شده در نهایت می توانند جریان خون را کند کنند. کاهش جریان خون به قلب تاثیرات مخرب بر روی آن دارد. با نگه داشتن سطح کلسترول و تریگلیسیرید در محدوده سالم، نیاسین کمک می کند تا فشار بر روی قلب کاهش یابد. بر اساس گزارش موسسه Pauling Institute، مردان باید ۱۶ میلی گرم نیاسین هر روز مصرف کنند، در حالی که زنان، نیاز به ۱۴ میلی گرم از این ماده دارند.

ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب
ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب

منابع غنی از ویتامین D، پتاسیم و نیاسین

یکی از راه های آسان برای دریافت ویتامین D و نیاسین بیشتر، مصرف مواد غذایی است که حاوی آن ها هستند. غلات غنی شده یک منبع غنی از ویتامین های گروه B، از جمله نیاسین است، در حالی که بسیاری از محصولات لبنی مانند شیر و ماست، همراه با ویتامین D هستند. قزل آلا و ماهی های چرب نیز قادرند نیاز بدن به ویتامین D، نیاسین و پتاسیم را فراهم کنند. یکی دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر قلب اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در ماهی ها یافت می شوند. سیب زمینی پخته، موز و آلو نیز با افزایش میزان پتاسیم بدن، سلامت قلب را تضمین می کنند.