مقدار ویتامین ها و پروتئین سفیده تخم مرغ چقدر است؟

تخم مرغ ماده ای است که رژیم غذایی شما را سالم می کند. اما کلسترول موجود در کل تخم مرغ و زرده تخم مرغ می تواند برای برخی افراد خطر ساز باشد. بر خلاف زرده، سفیده تخم مرغ بدون کلسترول است و برای کسانی که به کلسترول رژیم غذایی حساس هستند، و همچنین نیاز به مصرف کالری کمی دارند مفید است. هر سفیده تخم مرغ حاوی فقط ۱۷ کالری است. خوردن این ماده غنی از پروتئین و بعضی از ویتامین های مهم برای حفظ سلامتی مهم است. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا از ویتامین ها و پروتئین سفیده تخم مرغ و میزان آن اطلاع کسب کنید.

ویتامین ها و پروتئین سفیده تخم مرغ

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ

ماده مغذی فراوان موجود در سفیده تخم مرغ، پروتئین است. سفیده یک تخم مرغ بزرگ شامل ۴ گرم پروتئین است. تقریبا ۸۵ درصد کالری سفیده تخم مرغ از پروتئین آن ناشی می شود. این ماده تمام اسید آمینه های ضروری بدن را تامین می کند. شما از این اسید آمینه ها برای ساخت پروتئین های جدید در سلول ها و بافت ها استفاده می کنید و همچنین از برخی اسید آمینه ها برای حمایت از عملکرد سیستم عصبی استفاده می کنید. طبق گفته متخصصان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، یک تخم مرغ بزرگ حدود ۵ درصد نیازهای روزانه بدن به پروتئین را در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری، تامین می کند.

ریبوفلاوین

سفیده تخم مرغ حاوی ریبوفلاوین یا ویتامین B-2 نیز می باشد. شما برای متابولیسم سالم به این ویتامین نیاز دارید. این ریز مغذی به شما کمک می کند تا مواد غذایی را تجزیه کرده و  سلول هایمان بتوانند برای تولید انرژی از آن ها استفاده کنند. ریبوفلاوین آنزیم هایی را فعال می کند که شما را از هیدروپراکسید ها محافظت می کند. هیدروپراکسید ها یک دسته از مواد شیمیایی هستند که رادیکال های آزاد سمی و سلولی را تولید می کنند. دریافت ویتامین B-2 کافی همچنین باعث فعال شدن آنزیم ها در کبد می شود. به طوری که سلول های کبد بتوانند بدن شما را به طور کامل سم زدایی کنند. به گفته محققان موسسه لینوس پالینگ، یک عدد سفیده تخم مرغ، ۰٫۱۵ میلی گرم ریبوفلاوین دارد که این مقدار حدود ۱۴ و ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن زنان و مردان به ریبوفلاوین را فراهم می کند.

مقدار ویتامین ها و پروتئین سفیده تخم مرغ چقدر است؟
مقدار ویتامین ها و پروتئین سفیده تخم مرغ چقدر است؟

سایر ویتامین ها

خوردن یک عدد سفیده تخم مرغ مقدار کمی از ویتامین های ضروری دیگر را نیز وارد بدن می کند. این ماده حاوی مقادیر بسیار کمی از ویتامین B-3، B-5 و B-6 و مقادیر ناچیزی از ویتامین B-1، B-9 و B-12 است. به طور خلاصه، این ویتامین ها با ریبوفلاوین همکاری می کنند تا متابولیسم را تقویت کرده و بافت های دیگر را تغذیه کنند. سفیده تخم مرغ حاوی مقدار کمی کولین است. کولین یک ماده مغذی مهم برای عملکرد سیستم عصبی است. با این حال، مقدار ویتامین ها و پروتئین سفیده تخم مرغ به قدری نیست که بتواند تمام نیازهای بدنتان را تامین کند.

پخت و پز با سفیده تخم مرغ

می توانید از سفیده تخم مرغ برای تهیه غذاهای سالم و خوشمزه ای استفاده کنید. سعی کنید روز خود را با سفیده تخم مرغ شروع کنید. این ماده را با یک گوجه خرد شده مثل املت بپزید و استفاده کنید. مخلوط کردن سفیده تخم مرغ با سایر سبزیجات نیز املت سبزیجات خوشمزه ای را به شما می دهد. خوردن سفیده تخم مرغ با مواد غذایی دیگر باعث افزایش ارزش غذایی کلی وعده غذایی می شود. به عنوان مثال گوجه فرنگی، اسفناج و بسیاری دیگر از سبزیجات حاوی ویتامین C و A هستند. این مواد، مواد مغذی هستند که به تنهایی در سفیده تخم مرغ یافت نمی شوند.