میزان ویتامین B12 در کینوا چقدر است؟

طبق گزارش منتشر شده در The American Journal of Clinical Nutrition در سال ۲۰۰۹، حدود ۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی کمبود ویتامین B-12 داشتند. اگر چه مکمل های غذایی حاوی ویتامین B-12، بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند، اما محققان Office of Dietary Supplements در آمریکا معتقدند که بهتر است که این کمبود را با مصرف زیاد غذاهای غنی از B12، جبران کنید. ویتامین B-12 عمدتا در غذاها حیوانی و گوشتی یافت می شود. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید. زیرا در ادامه در مورد میزان ویتامین B12 در کینوا صحبت خواهیم کرد.

دانه کینوا یک گیاه بومی در آمریکای جنوبی است.

میزان ویتامین B12 در کینوا

به گفته پایگاه داده های مواد غذایی کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده، کینوا حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B-12 نیست. تنها غذاهای گیاهی که حاوی این ویتامین هستند، غلات صبحانه غنی شده و برخی محصولات تخمیری می باشند. به گفته محققان موسسه لینوس پالینگ، ویتامین B-12 تنها می تواند توسط باکتری هایی که در محصولات حیوانی زندگی می کنند سنتز شود. کینوا یکی از منابع گیاهی دارای پروتئین کامل است و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم و روی است. ویتامین B-12 یکی از تنها مواد مغذی ضروری است که در این دانه یافت نمی شود.

مقایسه میزان ویتامین B12 در کینوا با غذاهای دیگر

اگر علاقه مند به افزایش مصرف ویتامین B-12 خود با مواد غذایی غیر از کینوا هستید، منابع خوبی در اختیار شما می باشد. این غذاها عبارتند از:

  • ۳ اونس گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون
  • ۱ اونس پنیر مانند پنیر آبی یا پروولون
  • یک عدد تخم مرغ
  • دو برش نازک ژامبون

این غذاها بین ۱۰ تا ۱۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B-12 را برای مردان و زنان بالغ سالم تامین می کنند. این میزان حاوی ۲٫۴ میکروگرم می باشد. منابع عالی تامین ویتامین B-12 یعنی غذاهایی که حاوی بیش از ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کنند عبارتند از:

  • ۳ اونس غذاهای دریایی مانند صدف
  • ۳ اونس ماهی تن یا ماهی قزل آلا کنسرو شده
  • ۳ اونس گوشت گاو
  • ۱ فنجان غلات صبحانه آماده غنی شده با ویتامین B12

اهمیت این ویتامین در بدن

ویتامین ب ۱۲ ماده مغذی است که مصرف آن اختیاری نیست. زیرا بدن شما برای انجام متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها و ترویج عملکرد آهن به این ویتامین نیاز دارد. ویتامین B12 به عنوان کوبالامین نیز شناخته می شود. ویتامین B-12  برای سنتز DNA، RNA، گلبول های قرمز و ترکیبات سیستم ایمنی به نام S آدنوزیل متیونین یا SAMe ضروری است. اگر رژیم غذایی شما عمدتا از غذاهایی مانند کینوا که فاقد ویتامین ب ۱۲ است تشکیل شده است، خطر ابتلا به بیماری های زیر در بدنتان بیشتر است:

مردان مبتلا به کمبود ویتامین ب ۱۲ نیز با مشکلات ناباروری مواجه هستند.

ملاحظات

وگان ها و گیاهخواران که از محصولات حیوانی به مقدار کم استفاده می کنند یا اصلا محصول حیوانی در رژیم غذاییشان وجود ندارد، باید کمبود ویتامین B-12 را در رژیم غذایی خود جبران کنند. گرچه دانه های طبیعی مانند کینوا می توانند پروتئین، فیبر و بسیاری از مواد مغذی حیاتی را وارد بدن کنند، اما به دلیل کمبود ویتامین B12 ماده مناسبی برای تغذیه همیشگی نیستند.

گیاهخواران می توانند مقدار زیادی از ویتامین B-12 مورد نیاز خود را از طریق مصرف تخم مرغ و محصولات لبنی مانند شیر تامین کنند. اما کسانی که به هیچ عنوان از محصول حیوانی استفاده نمی کنند، باید غلات غنی شده با این ویتامین را مصرف کنند. این افراد می توانند از مکمل غذایی نیز استفاده کنند. اما قبل از استفاده از هر مکملی باید با پزشک مشورت کنید.