مصرف مکمل های ویتامین D و افزایش قدرت باروری

داده های جدیدی که بر روی ارتباط بین مصرف ویتامین D و افزایش قدرت باروری در مردان متمرکز شده در کنگره European Congress of Endocrinology در لیسبون ارائه شده است. نتایج جدید این تحقیقات نشان می دهد که سطح پایین ویتامین D در سطح تستوسترون بدن مردان نقش داشته و مصرف مکمل ویتامین D می تواند به بهبود باروری در هر دو جنس مرد و زن کمک کند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نتایج عجیب این تحقیق و ارتباط بین مصرف مکمل های ویتامین D و افزایش قدرت باروری صحبت خواهیم کرد.

ویتامین D، هورمونی است که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط بدن تولید شده و یا از غذاهایی مانند ماهی های چرب و زرده تخم مرغ به بدن می رسد. این ماده کمک می کند تا کلسیم  بدن کنترل شود و سطح فسفات نیز به حالت تعادل در آید. مطالعات قبلی توانستند که ارتباط میزان ویتامین D را با طیف وسیعی از مشکلات از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان نشان دهند.

محققان معتقدند که ۸۰ درصد از جمعیت اروپا، سطح ویتامین D در بدنشان پایین است. این عارضه به خصوص در میان افرادی که ناسالم هستند و شیوه زندگی بی تحرک دارند بیشتر مشهود است. از طرفی هر دو این عوامل در چاقی نیز نقش دارد. به همین دلیل می توان گفت که چاقی و کمبود این ویتامین در بدن به یک میزان در حال رشد است. یعنی به همان میزان که چاقی در حال افزایش است سطح ویتامین D بدن نیز در حال کاهش است.

علاوه بر این، در سال های اخیر باروری در زنان و کیفیت مایع منی در مردان، با توجه به علل مختلف که تا حد زیادی ناشناخته است، بدتر شده است. تا جایی نرخ ناباروری در میان زوج هایی که می خواهند صاحب فرزند شوند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است. این در حالی است که ۱۰ درصد از زنان در سن باروری از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رنج می برند. این سندرم بیماری است که ممکن است مانع بارداری شود.

ارتباط ویتامین D و افزایش قدرت باروری

دکتر Elisabeth Lerchbaum، محقق دانشگاه علوم پزشکی گراتس، تحقیقات زیادی در مورد اثرات یاری کننده مکمل ویتامین D در ابعاد مختلف باروری مردان و زنان انجام داده است. تحقیقات گروه تحت سرپرستی او نشان می دهد که ویتامین D بر روی بسیاری از جنبه های باروری از جمله موارد زیر تاثیر گذار است:

  • تولید و بلوغ سلول های اسپرم در مردان
  • بلوغ سلول تخمک و پوشش رحم در زنان
  • تولید هورمون های جنسی در هر دو جنس

همچنین نتایج زیر نیز از این تحقیق و تحقیقات دیگر پیرو مطالعه بر روی مصرف مکمل های ویتامین D و افزایش قدرت باروری به عمل آمده است:

  • حاصل لقاح آزمایشگاهی (IVF) با برخی از ویژگی های PCOS و اندومتریوز در زنان مرتبط است.
  • سطح ویتامین D با کیفیت مایع منی و سطح هورمون های مردانه در مردان بارور و نابارور در ارتباط می باشد.
  • مطالعات بیشتر اثرات سودمند مکمل های ویتامین D را در برخی از مراحل بلوغ سلول تخمک و چرخه قاعدگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نشان داده اند.
  • یافته های دیگر نشان می دهند که مکمل های ویتامین D در بیماری های متابولیکی مانند دیابت نوع ۲، چاقی و سندروم متابولیک در زنان مبتلا به PCOS نقش دارد.
  • مکمل های ویتامین D می تواند کیفیت مایع منی، نتایج باروری و غلظت تستوسترون را بهبود دهد.
  • مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل های ویتامین D می توانند برای زوج های تحت درمان با IVF سودمند باشند.

در مورد کمبود ویتامین D و افزایش قدرت باروری و تاثیر منفی این کمبود تحقیقات کمی انجام شده است. دکتر Elisabeth Lerchbaum معتقد است که:

“برای بررسی دقیق تر ارتباط مکمل های ویتامین D و افزایش قدرت باروری و تاثیر این ویتامین بر روی هورمون های جنسی تولید شده در مردان و زنان آزمایشات بیشتری مورد نیاز است. همچنین در مورد دوز مناسب ویتامین D نیز بحث های زیادی وجود دارد. با نگاهی به سوخت و ساز بدن از ویتامین D می توان شیوه های جدید درمان را برای سندرم تخمدان پلی کیستیک با استفاده از مکمل ویتامین D طراحی کرد. این درمان ها جزء گزینه های درمانی ایمن و مقرون به صرفه خواهند بود”