همه آنچه که باید درباره ویروس زیکا Zika بدانید

ویروس زیکا ویروسی است که از طریق نیشه پشه منتقل می شود. این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در میمون های رزوس مشاهده شد و پس از آن در انسان در سال ۱۹۵۲ در اوگاندا و جمهوری متحده تانزانیا شناسایی شد. شیوع بیماری ویروس Zika در آفریقا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه ثبت شده است. این ویروس در ۱۳ کشور قاره آمریکا مشاهده شده است که خبر از سرعت شیوع آن می دهد.

علائم و نشانه های ویروس زیکا

دوره نهفتگی این ویروس مشخص نیست اما به احتمال زیاد این دوره، چند روز بیشتر نمی باشد. علائم این بیماری شبیه به دیگر عفونت های arboviral مانند تب دانگ، بثورات پوستی، التهاب ملتحمه، درد عضلات و مفاصل، ضعف و سردرد است. این علائم معمولا خفیف و برای ۲-۷ روز ادامه دارند. در  سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ شیوع این بیماری در پلینزی فرانسه و برزیل گزارش شد و به تازگی نیز در برزیل، مقامات محلی، افزایش عفونت ویروس Zika در عموم مردم علی الخصوص در نوزادان متولد شده با میکروسفالی ( یک اختلال رشد عصبی است که در آن سر (مغز) بیمار کوچک است ) در شمال شرق برزیل را مشاهده کرده اند. به همین خاطر محققان به دنبال یافتن ارتباط بین ویروس Zika و میکروسفالی هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و باید سایر علل بالقوه نیز بررسی شوند.

انتقال ویروس زیکا

ویروس Zika از طریق نیش پشه آلوده از جنس آادس منتقل می شود. این پشه دقیقا همان حشره ای است که تب دانگ و تب زرد چیکونگونیا را منتقل می کند.

تشخیص ویروس Zika

ویروس Zika از طریق PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) و جداسازی ویروس از خون تشخیص داده می شود. تشخیص سرولوژی به دلیل اینکه ویروس زیکا، واکنش متقاطع با ویروس flaviviruses که مربوط به بیماری های دیگری مانند تب دانگ و تب زرد است، دارد، مشکل است.

پیشگیری از ویروس زیکا

پشه ها یک عامل خطرساز مهم برای عفونت ویروس Zika می باشند. پیشگیری و کنترل بیماری زیکا، در گرو کاهش پشه ها و کاهش تماس بین پشه و انسان است. برای کنترل این موضوع، می توانید از مواد دافع حشرات استفاده کنید، لباس آستین دار و ترجیحا رنگ روشن بپوشید، با استفاده از موانع فیزیکی مانند توری، درها و پنجره ها را ببندید، شب ها در زیر پشه بند بخوابید و ظروفی مانند سطل آشغال و گلدان ها که محل رشد و تجمع پشه است را تمیز نگه دارید.

همه آنچه که باید درباره ویروس زیکا Zika بدانید
ویروس زیکا Zika

توجه خاص و کمک به کسانی که ممکن است قادر به محافظت از خود به اندازه کافی نباشند، مانند کودکان و سالمندان بیمار را نیز فراموش نکنید. این نکات را علی الخصوص مسافران بیشتر باید رعایت کنند.

درمان ویروس زیکا

بیماری ویروس Zika معمولا نسبتا خفیف و بدون نیاز به درمان خاص است. افراد بیمار با ویروس Zika باید مقدار زیادی استراحت کنند، مایعات به اندازه کافی بنوشند و درد و تب را با داروهای رایج کنترل کنند. اگر علائم بدتر شد برای درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنند. در حال حاضر هیچ واکسنی برای بیماری زیکا کشف نشده است.