ویژگی های یک کوله پشتی استاندارد

امروزه اکثر پدرها و مادرها از کوله پشتی به عنوان کیف مدرسه کودکانشان استفاده می کنند این درحالی است که اگر این وسیله به شکل استاندار طراحی و استفاده نشود می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. خطرات استفاده از کوله پشتی غیر استاندارد و ویژگی های یک کوله پشتی استاندارد چیست و چه نکاتی را هنگام استفاده از کوله پشت باید رعایت کنیم؟ با ما همراه شوید.

شما احتمالا در طول زندگی خود یکبار از کوله پشتی استفاده کردید و شاید جز آن دسته از افراد هستید که پس از استفاده، با درد و مشکلات دیگر مواجه شده و به محض رسیدن به منزل کوله پشتی را به گوشه ای پرت کرده اید. جالب است بدانید کوله پشتی می تواند باعث مشکلات و یا حتی آسیب شود. این در حالی است که کوله پشتی گزینه ای مناسبتر از کیف های دوشی و ساک های دستی برای حمل کتاب و وسایل است. دلیل این امر این است که کوله پشتی وزن بسته درون خود را به طور مساوی در سراسر بدن توزیع می کند علاوه بر آن محل قرار گیری کوله پشتی جایی است که فشار بر روی قوی ترین عضلات بدن یعنی عضلات کمر و شکم است.

کوله پشتی چگونه می تواند باعث ایجاد آسیب شود؟

ستون فقرات انسان  از ۳۳ استخوان که مهره نامیده می شود ساخته شده است. بین مهره ها دیسک قرار داد که به عنوان کمک فنر طبیعی عمل می کنند. هنگامی که شما یک وزن سنگین بر روی شانه های خود قرار می دهید نیروی وارد شده از وزن بسته می تواند شما را به عقب بکشد. و شما ممکن است برای خنثی کردن نیروی وارده از طرف کوله پشتی، باسن یا کمر خود را خم کنید. این کار می تواند فشار غیر طبیعی بر روی ستون فقرات وارد کند.

افرادی که کوله پشتی های سنگین حمل می کنند گاهی اوقات به جلو خم می شود. این خم شدن به مرور زمان منجر به ایجاد یک منحنی در کمر آن ها شده و موجب درد در گردن، کمر و شانه می شود. از طرفی اگر کوله پشتی را بر روی یک شانه بیاندازید یا برای حمل وسایل خود از ساک دوشی استفاده کنید، تکیه شما برای جبران وزن اضافی به یک طرف خواهد بود. این موضوع نیز پس از مدتی منجر به ایجاد درد در نواحی گردن، شانه و کمر می شود.

از طرفی اگر تسمه یا بندهای کوله پشتی بر روی اعصابی ناحیه ای از بدن قرار گیرد، پس از مدتی ممکن است سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف در بازوها و دست ها را ایجاد کند. استفاده از بسته های سنگین در کوله پشتی همچنین خطر سقطو از پله را نیز به همراه دارد. گاهی نیز فرد استفاده کننده متوجه وجود بار سنگین و حجیم در پشت خود نیست و همین امر موجب می شود در مکان های شلوغ با حرکت های ناگهانی خود، موجب صدمه زدن به دیگران شود.

ویژگی های یک کوله پشتی استاندارد
ویژگی های یک کوله پشتی استاندارد

backpacks-standard

چه زمانی کوله پشتی سنگین محسوب می شود؟

  • برای بلند کردن و پایین گذاشتن کوله پشتی تلاش زیادی نیاز باشد.
  • برای حمل بار نیاز به خم شدن به جلو باشد.
  • کمرتان در طول روزی که از کوله پشتی استفاده کرده اید درد داشته باشد.

در شرایطی که حتی با تنظیم کردن وزن کوله پشتی احساس درد یا بی حسی یا ضعف در دست ها و پاها دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

نکاتی برای انتخاب و استفاده از کوله پشتی استاندارد

در اینجا چند راهنمایی داریم که کمک خواهد کرد که از کوله پشتی استاندارد به نفع خود استفاده کنید نه به ضررتان:

  • کوله پشتی استاندارد کوله پشتی است که تسمه های پهن و پارچه ای داشته باشد. وجود ابزارهای فلزی در مکان های حساس مانند روی شانه یا روی قفسه سینه، که برای سایز کردن بند کوله  تعبیه شده است، می تواند به شما آسیب برساند. از طرفی وجود یک قاب فلزی در بدنه کوله، مانند کوله هایی که کوهنوردان استفاده ممکن است شما را پشتیبانی بیشتری کند. کوله پشتی استاندارد دارای بندی است که دور کمر بسته می شود. این کار وزن را به طور مساوی در کل بدن تقسیم می کند. از طرفی کوله پشتی استاندارد محسوب می شود که محفظه های مجزا برای انواع لوازم داشته باشد. این کار باعث می شود از تجمع بار بر روی یک منطقه اجتناب شود.
  • همیشه سعی کنید تسمه ها و بندهای کوله را طوری تنظیم کنید که بار بر روی کتف قرار گیرد اگر بار دقیقا بر روی گودی کمر قرار گرفت بدانید که تسمه بیش از حد بلند است.
  • متخصصان معتقدند که هر فرد نباید بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد وزن خود را در کوله پشتی حمل کند. این بدان معناست که فردی که وزنی معادل ۶۰ کیلوگرم دارد نباید باری بیش از ۹ کیلو گرم را در کوله پشتی خود قرار دهد. برای رعایت این اصل می توانید از کوله پشتی های سبک استفاده کنید. پس وزن نیز یکی از ویژگی های کوله پشتی استاندارد است.
  • برای بلند کردن کوله پشتی باید بر روی زانو خم شده کوله پشتی را به دوش بیاندازید و آن را بلند کنید.
  • یک راه ساده تر برای جلوگیری از صدمات وارده به وسیله کوله پشتی این است که عضلات کمر و شانه را تقویت کنید.