علل، درمان و پیشگیری از پادرد بعد از دویدن

دویدن یکی از ورزش های بسیار خوب برای سلامت بدنمان است. اما گاهی قصد انجام این ورزش برای پاهایمان خبر خوبی نیست. یکی از مشکلاتی که موجب می شود پاهایمان از دویدن متنفر باشند، پادرد بعد از دویدن است. پادرد بعد از دویدن ممکن است در هر سنی رخ دهد. این درد می تواند دلایلی متعددی مانند فشار ناشی از یک شکستگی کوچک یا تحریک شدن تاندون داشته باشد. شناسایی چیزی که عامل ایجاد این درد می شود، منبع اصلی چگونگی کاهش درد است.

فراموش نکنید که مشکلات جدی مانند شکستگی را نباید در خانه درمان کنید و حتما نیاز به بررسی پزشک دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ضمن معرفی علل پادرد بعد از دویدن به روش های درمان آن نیز اشاره خواهیم کرد.

علل پادرد بعد از دویدن

آیا می دانستید که در هر مایل دویدن کف پاهایتان حداقل ۸۰۰ بار زمین را لمس می کنند.؟ ۸۰۰ بار تماس قاعدتا فشار زیادی را به پاها وارد می کند. ضمن این که این تماس منجر می شود زمینه علل مختلف ایجاد درد در پا نیز فراهم شود. در ادامه چند دلیل برای پادرد بعد از دویدن را مطرح می کنیم. این دلیل عبارتند از:

نداشتن تمرین

اگر بدون تمرین قبلی اقدام به دویدن کرده اید، درد پا به خصوص درد ساق پا کاملا طبیعی است. این درد در چند بار اولی که این ورزش را انجام می دهید به سراغتان خواهد آمد. اما به مرور زمان و تکرار این ورزش، دردپا از بین خواهد رفت.

کفش نامناسب

پوشیدن کفش های مناسب برای جلوگیری از میخچه، تاول، پینه و دیگر مشکلات پا کاملا ضروری است. کفش مناسب همچنین می تواند خستگی را از بین برده و به تمام بدن پس از دویدن احساس خوبی بدهد. اما کفش نامناسب دقیقا بر عکس عمل می کند. هم شما را زود خسته می کند و هم درد به سراغتان می آید.

صدمات

مشکلاتی از قبیل پیچ خوردن مچ پا و یا پاره شدن رباط آن می تواند به دردپا بعد از دویدن منجر شود. اگر تصور می کنید که دردتان ناشی از آسیبی است که چند روز پیش اتفاق افتاده است، حتما تا زمانی که کاملا بهبود پیدا نکرده اید، از دویدن اجتناب کنید.

میخچه

میخچه می تواند در هر جایی از پاهایتان رشد کرده و با اصطکاک و فشار  موجب ایجاد درد شود. اگر میخچه دارید برای جلوگیری از پادرد بعد از دویدن از جوراب و کفش مناسب استفاده کنید.

گردش خون ضعیف

لخته شدن خون یا مشکلات دیگر، از جمله عوارض دیابت، می تواند به پا درد بعد از دویدن و راه رفتن منجر شود. گردش خون ضعیف یک مشکل جدی است که نیاز به بررسی پزشک دارد.

عفونت

هر نوع عفونتی در پا می تواند یک عامل پا درد باشد. عفونت های قارچی یا عفونت پای ورزشکاران از عوامل کمک کنند به درد پا بعد از دویدن می باشند.

التهاب پلانتار فاسیا

اگر درد پاشنه شدید پس از دویدن دارید، به احتمال زیاد، غلاف کف پاهایتان دچار التهاب شده است. به این حالت التهاب پلانتار فاسیا گفته می شود. هر عاملی که باعث شود تحمل وزن برای این غلاف دشوار باشد می تواند منجر به التهاب شود.

اماس کیسه های مفصلی

بورس، کمک فنری است که بین استخوان ها و عضلات وجود دارد. اگر این کمک فنر متلهب شود می تواند درد عجیبی بعد از دویدن در پاها به وجود آورد. این درد گاهی حتی در زمان راه رفتن یا حرکت دادن پا نیز احساس می شود.

تاندونیت

التهاب تاندون یکی از مشکلات شایع در بین افراد مختلف است. این مشکل باعث می شود فرد احساس درد تیر کشنده و سوزشی در پشت پا و نزدیکی تاندون آشیل کند.

بیماری های مختلف

مشکلاتی از قبیل دیابت، اختلالات عصب محیطی، نقرس، ورم مفاصل و غیره می توانند به درد جدی پا منجر شوند. گاهی نیز این پا درد با مصرف داروهای بیماری کمتر می شود.

پینه پا

پینه زمانی ایجاد می شود که بورس موجود در شست پا متورم و ملتهب می شود. داروها و درمان بسیاری برای این بیماری وجود دارد.

درمان پادرد بعد از دویدن

برای درمان این نوع پا درد می توانید از اقدامات ساده زیر استفاده کنید:

استراحت کردن: گاهی اوقات درد ایجاد شده با استراحت از بین می رود. اگر مطمئن هستید که پا دردتان به دلیل آسیب ایجاد نشده است، بین زمان هایی که می دوید کمی استراحت کنید. سپس به آهستگی مجددا شروع به دویدن کنید.

سرما درمانی: اگر بعد از دویدن، احساس خستگی و درد در پا دارید، مقداری یخ خرد شده را داخل کیسه پلاستیکی ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه روی محل درد بگذارید. این کار التهاب پا را کم کرده در نتیجه درد کاهش پیدا می کند.

بالا بردن پا: اگر پایی که درد می کند را بالاتر از سطح قلبتان نگه دارید، با کاهش تورم حتما پادردتان نیز بهبود پیدا می کند.

بستن پا: اگر در دوره نقاهت پس از آسیب هستید، بستن پا با یک باند کشی یا ابرازهای پزشکی دیگر که مخصوص این کار هستند می تواند خستگی عضلات را کم کرده و سرعت بهبودی را افزایش دهد. اگر چنین آسیبی را دارید، حتما قبل از دویدن، در حالی که پاها را با باند بسته اید، حرکات کششی انجام دهید.

مسکن ها: بسیاری از مسکن های معمولی مانند ایبوپروفن می توانند با کاهش التهاب به کاهش درد نیز منجر شوند.

پیشگیری از پادرد بعد از دویدن

برای پیشگیری از این نوع دردها بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

کفش مناسب: قبل از این که اقدام به دویدن کنید مطمئن شوید که کفش مناسب به پا دارید. منظور از کفش مناسب کفشی نیست که تنگ باشد. این نوع کفش ها موجب می شوند در زمان دویدن با تورم پاها، درد بدتر شود. کفش مناسب ضمن این که باید کمی پاشنه داشته باشد، باید از مچ پا نیز به درستی حمایت کند.

فاصله مناسب بین تمرینات: رعایت فاصله مناسب بین ورزشی که می کنید می تواند در جلوگیری از درد بسیار موثر باشد. به عنوان مثال بهتر است ۳ دقیقه بدوید و سپس ۲ دقیقه راه بروید و بعد از آن دوباره ۳ دقیقه بدوید. این کار با ایجاد فشار متفاوت بر روی پا از ایجاد درد جلوگیری می کند.

انتخاب مسافت مناسب: اجازه ندهید که پاهایتان خسته شوند. به همین خاطر نیازی نیست که هر روز پر فشار بدوید. به عنوان مثال می توانید یک روز فقط راه بروید و یک روز را مدام بدوید تا فشار کمتری به پاها وارد شود. ضمن این که در روزی که قصد دارید بدوید، مسافتی که انتخاب می کنید نیز نباید بیش از حد توانتان باشد.

لایه برداری از پوست کف پا: اگر پوست پا خشک و ضخیم باشد، وقتی می دوید دچار ترک خوردگی شده و درد ایجاد می کند. فشار ایجاد شده بر روی پا می تواند هر روز شکاف پاشنه را بیشتر کرده و ضمن ایجاد درد، عفونت عمیقی نیز به وجود آورد. بنابراین سعی کنید از خشکی پا جلوگیری کنید و اگر دچار ضخیم شدن پوست پاشنه شده اید، با ابزارها و روش های مختلف از پوست این ناحیه لایه برداری کنید.

جوراب مناسب: جوراب های ساق بلند و فشرده می توانند برای ثبات پا و اصلاح گردش خون مناسب باشند. جوراب واریس نیز برای این کار مناسب است. زمانی که جریان خون بهبود پیدا کند، درد و آسیب کمتری ایجاد می شود. اگر دردتان در طول روز نیز ادامه دارد، می توانید با پوشیدن این جوراب ها درد را کمتر کنید.