پاپیلوم داخل مجرا شیردهی؛ علائم، تشخیص و درمان

پاپیلوم داخل مجرا به معنی رشد بافت غیر سرطانی است که در داخل کانال های شیر پستان اتفاق می افتد. این توده می تواند رشد انفرادی و یا چندگانه داشته باشد. پاپیلوم داخل مجرا انفرادی رشد بافتی در نوک پستان و در بزرگترین مجرای شیر است.

نشانه های پاپیلومای انفرادی داخل مجاری شامل ترشح از نوک پستان است که ممکن است شفاف یا خونی بوده و وجود توده در پشت و یا کنار نوک پستان می باشد. این وضعیت در زنان بیشتر اتفاق می افتد. اگر چه به ندرت اما می تواند در مردان نیز رخ دهد. زنان شیرده مبتلا، ممکن است مقدار کمی خون را در شیر خودشان شاهد باشند.

پاپیلوم های چندگانه داخل مجرای شیر، کوچکتر هستند و در کانال های کوچکتر پستان ظاهر می شوند. این نوع بافت ها معمولا دورتر از نوک پستان شکل می گیرند. از آنجا که این نوع بافت ها کوچکتر هستند و در عمق داخلی سینه قرار دارند، ممکن است حس کردن توده های حاصل از آن دشوار تر باشد. پاپیلوم چندگانه داخل مجرا، کمتر از نوع انفرادی خود، باعث ایجاد ترشح از نوک پستان می شوند.

پاپیلوم داخل مجرا شیر بیشتر در زنان بین سنین ۳۵ تا ۵۵ ساله مشاهده می شود.

علائم پاپیلوم داخل مجرا می تواند با علائم سرطان پستان یا سایر بیماری پستان مشابه باشد. به همین دلیل مهم است که اگر تغییراتی در پستان دیده شد، مانند توده، ترشح از نوک پستان، درد یا خارش، حتما این موضوع با پزشک در میان گذاشته شود.

مطالب این مقاله مجله پیام سلامت در مورد موضوعات زیر است:

  • تشخیص پاپیلوم داخل مجرا
  • درمان این بیماری
  • پاپیلوم داخل مجرا و سرطان پستان
  • جلوگیری از این بیماری

تشخیص پاپیلوم داخل مجرا

تشخیص پاپیلوم داخل مجرایی از طریق آزمایشات زیر انجام می شود:

  • سونوگرافی سینه
  • ماموگرافی

تصاویر گرفته شده از این آزمایش ها می توانند تعیین کننده موارد زیر باشند:

  • اندازه بافت: درمان ممکن است بسته به اندازه پاپیلوم متفاوت باشد.
  • محل شکل گیری بافت: بعضی از پاپیلوم ها با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند. چون محلی که این بافت در آن ها شکل گرفته اند، عمقی است.
  • سایر مشکلات: بررسی هر نوع اختلال دیگر در پستان، بخش مهمی از تشخیص و جلوگیری از مشکلات می باشد.

برای بررسی سلول های داخل پاپیلوم ممکن است بیوپسی نیز انجام شود. این آزمایش کمک می کند که احتمال ابتلا به بیماری های دیگری مانند هیپرپلازی آتیپیک و کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا رد شود. هر دو این بیماری ها شامل سلول های غیرطبیعی یا پیش سرطانی هستند که در کانال های شیر ایجاد شده و خطر ابتلا به سرطان پستان را در آینده افزایش می دهند.

درمان پاپیلوم داخل مجرا

پاپیلوم داخل مجاری، معمولا با عمل جراحی برداشتن سینه درمان می شود. این فرایند ساده است و طی شرایط زیر انجام می شود:

  • توده غیر سرطانی و بخشی از مجرای شیر که تحت تاثیر است حذف می شود.
  • مناطق از پستان که تحت تاثیر نبوده دست نخورده باقی می ماند.
  • جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

از آنجا که بخشی از کانال شیر در طی این عمل برداشته می شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در شیردهی شود. پس، انجام این جراحی برای زنان شیرده و کسانی که قصد دارند در آینده به کودکانشان شیر بدهند، باید با دقت بیشتری انجام شود. برای زنانی که در حال شیرده هستند، مشورت با مشاور تغذیه می تواند مفید باشد.

پاپیلوم داخل مجرا و سرطان پستان

پاپیلوم داخل مجاری شیردهی به معنی سرطان سینه نیست. این یعنی کسی که به این بیماری مبتلا است، لزوما سرطان سینه ندارد. طبق اعلام متخصصان موسسه National Cancer Institute، داشتن پاپیلوم های چندگانه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله American Association for Cancer Research نشان می دهد که بیشتر پاپیلوم های چندگانه داخل مجاری شیر، غیر سرطانی هستند. اما درصدی از آن ها (۱۷ درصد) سرطانی می باشند.

مطالعه دیگری در Annals of Surgical Oncology نشان داد که ۲۱ درصد از پاپیلوم های داخل مجرا شامل سلول های غیر طبیعی هستند. از آنجا که حتی خطرات کوچک مرتبط با بدخیمی (سرطان) بافت های درون پستان باید جدی گرفته شود، پاپیلوم ها که از طریق جراحی برداشته می شوند باید زیر میکروسکوپ مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. در مورد کسانی که به پاپیلوم های چندگانه داخل مجرا مبتلا می شوند، حتی اگر کل بافت خوش خیم تشخیص داده شد، باید آزمایشات غربالگری برای تشخیص سرطان سینه به صورت منظم انجام شود.

اگر سلول های داخل پاپیلوم مجرا غیر سرطانی باشند، پس از برداشتن بافت توسط جراحی، معمولا خطری بیمار را تهدید نمی کند. اما اگر سلول های غیر طبیعی یا سرطانی در این بافت یافت شوند، ممکن است درمان هایی مانند داروهای سرطان پستان، جراحی سینه و ماموگرافی های مکرر توصیه شود.

پیشگیری از پاپیلوم

متأسفانه هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از پاپیلوم داخل مجرا به طور کامل وجود ندارد. با این حال، برخی از اقدامات پیشگیرانه می توانند برای اطمینان از اینکه پاپیلوم به موقع تشخیص داده و به سرعت درمان می شوند وجود دارد:

  • آزمایشات پستان: ملاقات منظم با پزشک برای آزمایش های دوره ای پستان، احتمال ابتلا به پاپیلوم ها بدخیم و یا هر گونه مشکل جدی در سینه را کاهش می دهد.
  • معاینه پستان: زنان می توانند برای تشخیص زودهنگام بیماری های پستان، سینه های خود را بررسی کنند.
  • غربالگری: ماموگرام و غربالگری منظم، احتمال جلوگیری، تشخیص به موقع و در نهایت درمان موثر مشکلات پستان را افزایش می دهد.