پرهیز غذایی برای بزرگ شدن پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات به معنی بزرگ شدن پروستات است. این بزرگ شدن به معنی سرطان نیست ولی موجب کاهش شدت جریان ادرار می شود و باعث ایجاد نشانه هایی از جمله جریان ضعیف ادراری، تخلیه با فشار ادرار، تخلیه ناقص مثانه، اجبار ناگهانی به دفع ادرار و تکرر ادرار می گردند. طبق نظریه محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، تا سن ۶۰ سالگی، اکثر مردان تا حدی دچار بزرگ شدن پروستات می شوند. این متخصصان معتقدند که برخی تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به درمان این بیماری کمک کند. برای اطلاع از مهمترین پرهیز غذایی برای بزرگ شدن پروستات ادامه انی مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

پرهیز غذایی برای بزرگ شدن پروستات

مواد غذایی که در صورت بزرگ شدن پروستات بایستی از مصرف آن ها پرهیز کنید عبارتند از:

غذاهای تصفیه شده

طبق نظر پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، هیپرپلازی پروستات ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی در مردان باشد. تغییرات غذایی توصیه شده توسط بخش اورولوژی این مرکز، برای کمک به این مسائل هورمونی در نظر گرفته شده است. این توصیه ها شامل اجتناب از مصرف تمام محصولات غذایی ساخته شده با شکر تصفیه شده و آرد تصفیه شده، مانند نان سفید و دسرهای تجاری است. مردان با پروستات بزرگ همچنین باید از خوردن مواد غذایی زیر نیز اجتناب کنند:

  • روغن هیدروژنه
  • غذای سرخ شده
  • غذای فرآوری شده
  • غذای آماده

حساسیت غذایی

همان طور که توسط متخصصان بخش اورولوژی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توضیح داده شده است، یکی دیگر از روش های حل مسائل هورمونی، جلوگیری از مصرف مواد غذایی است که به علایم حساسیت منجر می شوند. مردان می توانند از حذف برخی از مواد غذایی برای شناسایی این حساسیت ها استفاده کنند. این تکنیک شامل حذف شایع ترین حساسیت های غذایی و عوامل آلرژی زا و نظارت بر هر گونه بهبود علائم است. هنگامی که فرد تا حد مشخصی بهبود می یابد، یک به یک مواد غذایی را که حذف کرده است، کم کم اضافه می کند. رایج ترین آلرژی های غذایی در بزرگسالان عبارتند از:

  • ذرت
  • تخم مرغ
  • بادام زمینی
  • آجیل های درختی
  • صدف

علاوه بر این، بسیاری از مردم به گلوتن گندم نیز حساس هستند.

غلات، تخم مرغ و مرغ

یکی از مواردی که جز پرهیز غذایی برای بزرگ شدن پروستات است، غلات می باشد. یک مطالعه منتشر شده در شماره ژانویه ۲۰۰۶ مجله “ارولوژی” نشان داد که میزان بروز علائم بزرگ شدن پروستات با مصرف بیشتر غذاهای خاصی افزایش می یابد. این غذاها شامل غلات و نان است، اما پاستا در این دسته قرار نمی گیرد. به نظر می رسد خوردن تخم مرغ و مرغ نیز علائم بزرگ شدن پروستات را افزایش می دهد. اگر چه متخصصان اورولوژی توصیه می کند از مصرف فراورده های لبنی اجتناب شود. این مطالعه هیچ ارتباطی بین بزرگ شدن پروستات و مصرف شیر، پنیر یا ماست پیدا نکرده است.

نوشیدنی ها

پزشکان کلینیک مایو توصیه می کنند که مردان مبتلا به پروستات بزرگ، از نوشیدن مقدار زیادی مایعات به صورت یک جا و همچنین نوشیدن مایعات یک یا دو ساعت پیش از خواب اجتناب کنند. علاوه بر این، اجتناب از مصرف کافئین و الکل نیز می تواند علائم بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد. زیرا این مواد تولید ادرار را افزایش می دهند و باعث تحریک مثانه خواهند شد.