موارد و مزایای استفاده از پروبیوتیک برای نوزادان و شیرخواران

نوزاد بدون هیچ گونه باکتری در روده متولد می شوند. اما میکروب های خوب روده ای به تدریج در طول سال اول زندگی در دستگاه گوارش آن ها جا خوش می کنند. شیر مادر حاوی بیفیدوباکتریوم است و اولین پروبیوتیک ها را به شیرخوار تحویل می دهد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و یا با مشکلاتی مانند روتا ویروس مواجه می شوند ممکن است نیاز به تقویت میکروب های روده داشته باشند. مکمل های پروبیوتیک و یا مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می تواند به عرضه این میکروب های دوستانه که نوزاد به آن ها نیاز دارد کمک کند. اما دقت کنید که قبل از استفاده از هر نوع غذا و مکمل پروبیوتیک برای نوزادان با پزشک اطفالی که کودکتان تحت نظر او است مشورت کنید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد مصرف غذاها و مکمل های حاوی پروبیوتیک برای نوزادان صحبت خواهیم کرد.

استفاده از پروبیوتیک برای نوزادان

درباره پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها شامل انواع میکروارگانیسم های مفید هستند که می توانند روده را مستعمره خود کنند. این باکتری ها و قارچ ها در کنار باکتری های طبیعی در روده، با میکروارگانیسم های خطرناک مبارزه می کنند. بیشتر پروبیوتیک ها، باکتریایی متعلق به گروه لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند که هر کدام دارای گونه های مختلفی می باشد. یکی دیگر از پروبیوتیک های رایج، مخمر Saccharomyces boulardii است. پروبیوتیک های مختلف ممکن است برای بیماری های خاص مفید باشند. اما همیشه قبل از مصرف پروبیوتیک برای نوزادان با متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید.

مزایای استفاده از پروبیوتیک ها برای نوزادان

طبق اعلام متخصصان مرکز پزشکی Tufts، یکی از کاربردهای عمده پروبیوتیک در نوزادان درمان اسهال، از جمله اسهال هایی که به علت عفونت های روتا ویروس و عفونت اشریشیا کلی ایجاد شده است. گونه ها پروبیوتیک مورد استفاده در درمان اسهال عبارتند از:

  • Lactobacillus rhamnosum strain GG
  • Lactobacillus acidophilus
  • Enterococcus faecium
  • Bifidobacterium bifidum

والدین نوزادان مبتلا به کولیک ممکن است بتوانند از پروبیوتیک ها برای درمان استفاده کنند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ در مجله “Pediatrics” گزارش می دهد که پروبیوتیک Lactobacillus reuteri علائم کولیک را بهتر از سمیتیکون که یکی از داروهای مورد استفاده برای درمان است بهبود می دهد. در این تحقیق مشاهده شد که علائم این بیماری در عرض یک هفته پس از استفاده از باکتری های پروبیوتیک کاهش یافت. سایر بیماری هایی که در نوزادان معمولی وجود دارد و ممکن است پروبیوتیک ها برای درمان آن ها مفید باشند عبارتند از:

  • اگزما آتوپیک
  • عدم تحمل لاکتوز
  • برفک دهان

منابع غذایی حاوی پروبیوتیک

شیر خشک های حاوی Bifidobacterium lactis می توانند این باکتری های مفید را به بدن کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی کنند برسانند. این باکتری شبیه به یک میکروارگاسم موجود در شیر مادر است. بنابراین نوزادنی که از شیر مادر تغذیه می کنند به این باکتری نیازی ندارند. هنگامی که کودک در حدود ۶ ماهگی شروع به مصرف غذای جامد می کند، می توانید از مواد غذایی مانند ماست که حاوی پروبیوتیک است، زیر نظر پزشک، استفاده کنید.

مکمل های حاوی پروبیوتیک

مکمل های پروبیوتیک برای نوزادان به شکل پودر موجود است. این محصولات، یک راه آسان برای ارائه این باکتری ها به نوزاد هستند. برای استفاده از این مکمل ابتدا دست خود را شسته و در پودر فرو کنید. سپس دستتان را به دهان نوزاد بگذارید تا بتواند پودر را بخورد. مکمل های پروبیوتیک را می توانید به طور مستقیم به شیر مادر، شیر خشک یا غذاهای خشک او اضافه کنید. دوز معمول استفاده از مکمل پروبیوتیک برای نوزادان یک تا سه میلیارد باکتری در روز است. طبق گزارش محققان آکادمی کودکان آمریکا، هنگامی که نوزاد مصرف این مکمل ها را متوقف می کند، سطح باکتری ها در روده او به مقادیر قبلی باز می گردد.