تفاوت پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی

حدود ۲۰٪ بدن انسان از پروتئین تشکیل شده است. از آنجا که بدن شما پروتئین را ذخیره نمی کند، مهم است که هر روز به اندازه کافی از این درشت مغذی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. شما می توانید از منابع غذایی متنوعی این ماده را وارد بدن کنید. اما برخی از کارشناسان ادعا می کنند که پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی با هم فرق دارند و آنچه که منابع پروتئین حیوانی در بدن انجام می دهد با آن چه که منابع پروتئین گیاهی انجام خواهد داد تفاوت هایی دارد.

برخی از آن ها نیز معتقدند که پروتئین گیاه نسبت به پروتئین حیوانی برتر است. در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی صحبت کنیم.

پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی کدامیک بهتر است؟

اسید آمینه های موجود در پروتئین های گیاهی و حیوانی متفاوت هستند

هنگامی که پروتئین وارد بدن می شود تجزیه شده و به اسیدهای آمینه تقسیم می شود. پروتئین ها و اسیدهای آمینه تقریبا برای همه فرآیندهای متابولیکی بدن کاربرد دارند. با این حال منایع پروتئینی مختلف می توانند انواع متفاوتی از اسیدهای آمینه را در بدن تولید کنند. پروتئین های گیاهی معمولا از نظر اسید آمینه تکمیل هستند ولی پروتئین های گیاهی گاها از نظر آمینو اسیدهای خاص کمبود دارند.

به عنوان مثال برخی از پروتئین های کلیدی گیاهی غالباً اسید آمینه های زیر را ندارند:

  • متیونین
  • تریپتوفان
  • لیسین
  • ایزولوسین

پروتئین های حیوانی کامل هستند اما پروتئین های گیاهی کمبود دارند

در کل حدود ۲۰ اسید آمینه در طبیعت وجود دارد که بدن انسان برای ساخت پروتئین از آنها استفاده می کند. این اسیدهای آمینه به دو دسته ضروری یا غیر ضروری طبقه بندی می شوند. بدن می تواند به تنهایی اسیدهای آمینه غیر ضروری را تولید کند. با این وجود اسیدهای آمینه ضروری باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند و بدن قادر به تولید آنها نیست.

برای این که سالم بدانید بدنتان به نسبت مناسبی از اسیدهای آمینه ضروری نیاز دارد. منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات مشابه پروتئین های موجود در بدن هستند. این مواد غذایی منبع کاملی از پروتئین به حساب می آیند. زیرا آنها حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند که بدن ما برای عملکرد مؤثر به آنها نیاز دارد.

در مقابل منابع پروتئینی گیاهی مانند لوبیا، عدس و آجیل منبع ناقصی تلقی می شوند. زیرا فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری هستند. البته برخی از منابع پروتئینی تهیه شده از سویا کامل هستند. با این حال دو اسید آمینه اساسی در سویا بسیار کم است به همین دلیل نمی توان پروتئین سویا را با پروتئین های حیوانی مقایسه کرد.

برخی از مواد مغذی در منابع حیوانی به وفور یافت می شوند

پروتئین ها از جمله درشت مغذی هایی هستند که همراه با سایر مواد مغذی در منابع مختلف یافت می شوند. آنها معمولاً با طیف گسترده ای از مواد مغذی دیگر همراه هستند. یکی از تفاوت های اصلی پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی میزان این مواد مغذی است که همراه با این پروتئین ها در مواد غذایی مختلف وجود دارند.

  • ویتامین B12: ویتامین B12 بیشتر در ماهی، گوشت، مرغ و لبنیات یافت می شود. بسیاری از افرادی که از مصرف منابع غذایی حیوانی اجتناب می کنند، کمبود این ویتامین را در بدن دارند.
  • ویتامین D: ویتامین D در ماهی روغنی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود. بعضی از گیاهان حاوی این ویتامین هستند ، اما ویتامین D موجود در منابع حیوانی بهتر توسط بدن جذب می شود.
  • DHA: اسید DHA یک نوع چربی امگا ۳ ضروری است که در ماهی های چرب وجود دارد. این ماده برای سلامت مغز مفید و ضروری است و تهیه آن از منابع گیاهی کار دشورای است.
  • آهن هم: آهن ماده معدنی مهمی است که به وفور در گوشت، به ویژه گوشت قرمز یافت می شود. این ماده بسیار بهتر از آهن غیرهم موجود در منابع گیاهی در بدن جذب می شود.
  • روی: روی به طور عمده در پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و گوشت گوسفند یافت می شود. روی موجود در پروتئین های حیوانی راحت تر جذب و استفاده می شود.

البته مواد مغذی زیادی در گیاهان یافت می شود که در منابع حیوانی وجود ندارند. بنابراین مصرف متعادل هر دو منبع، بهترین راه برای به دست آوردن تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

انواع خاصی از گوشت ممکن است باعث ایجاد بیماری شود

گوشت قرمز یکی از با کیفیت ترین منابع پروتئینی در جهان است. اما چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس ارتباط دارد. با این حال تحقیقات بیشتر اثبات کرده اند که همه گوشت های قرمزی این مشکل را ایجاد نمی کنند بلکه گوشت قرمز فرآوری شده است که برای بدن مضر می باشد.

در یک مطالعه مشاهده ای بزرگ که شامل ۴۴۸٫۵۶۸ شرکت کننده بود مشخص شد که مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش خطر مرگ همراه بوده ولی گوشت قرمز فرآوری نشده چنین اثری را ندارد.

یک مطالعه دیگر که شامل بیش از ۳۴۰۰۰ زن بود نیز مشاهدات مشابه ای داشت. در این پژوهش مشخص شد که مصرف گوشت فرآوری شده با نارسایی قلبی ارتباط دارد.

همچنین یک بررسی بزرگ که بر روی ۲۰ مطالعه انجام شد نشان داد که گوشت فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت همراه است. در این تحقیق نیز مجدداً هیچ ارتباطی بین مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده با این بیماری ها مشاهده نشد.

مطالعات دیگر تأیید کرده اند که مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده با بیماری های قلبی ارتباطی ندارد. با وجود این ادعا، یک مطالعه نشان داد که جایگزینی ۱ وعده گوشت قرمز در روز با ۱ وعده مرغ، با کاهش ۲۷ درصدی خطر ابتلا به سکته مغزی همراه است.

رژیم های غذایی حاوی پروتئین گیاهی برای بدن خاصیت دارند

رژیم های غذایی حاوی پروتئین گیاهی مانند رژیم گیاهخواری از بسیاری از جهات برای بدن فایده دارد. مطالعات نشان داده اند که گیاهخواران معمولا وزن کمتری داشته، کلسترول خونشان پایین تر است و فشار خون کمتری دارند. آنها همچنین نسبت به غیر گیاهخواران با کاهش خطر ابتلا به سکته، سرطان و مرگ مواجه هستند.

تفاوت پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی
تفاوت پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

یک مطالعه نشان داد که رعایت رژیم غذایی سرشار از پروتئین که حدود نیمی از آن از طریق مصرف گیاهان تامین شود؛ فشار خون، سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بیش از رعایت رژیم غذایی استاندارد یا رژیم غذایی سالم حاوی کربوهیدرات زیاد کاهش می دهد.

یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی کم پروتئین و همراه با کربوهیدرات زیاد، نسبت به رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی به کاهش کلسترول و فشار خون بیشتر کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

یک مطالعه کوچک که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد نشان داد که جایگزینی ۲ وعده گوشت قرمز با حبوبات طی ۳ روز هفته باعث افزایش کلسترول و قند خون می شود.

یک مطالعه کوچک ۶ هفته ای دیگر که بر روی بیماران دیابتی انجام شد به مقایسه رژیم غذایی پر از پروتئین گیاهی با رژیم غذایی پر از پروتئین حیوانی پرداخت. در قند خون، کلسترول و فشار خون این شرکت کنندگان هیچ تفاوتی مشاهده نشد.

محافظت از بدن در برابر افزایش وزن

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین گیاهی ممکن است به شما در کنترل وزن کمک کنند. یک مطالعه مشاهده ای که بر روی ۱۲۰،۰۰۰ زن و مرد بالای ۲۰ سال انجام شد نشان داد که خوردن آجیل بیشتر به کاهش وزن ارتباط دارد. همچنین خوردن یک وعده لوبیا، نخود، عدس یا نخود فرنگی در روز می تواند باعث افزایش سیری و کاهش وزن شود.

این همبستگی علت ندارد

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که مطالعات مشاهده ای فقط آمارها را نشان می دهند. آنها نمی توانند ثابت کنند که حذف گوشت یا منابع پروتئین حیوانی می تواند چنین خواصی را برای بدن داشته باشد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که افرادی که رژیم های گیاهی دارند نسبت به جمعیت عمومی شاداب تر هستند.

پروتئین حیوانی نیز برای بدن خاصیت دارد

پروتئین حیوانی نیز اثر مثبتی بر روی بدن دارد. اگرچه اغلب در مقایسه با پروتئین گیاه مغلوب شده و منبع ناسالمی قلمداد می شود. مطالعه Nurses’ Health گزارش داد که مصرف طیور، ماهی و لبنیات کم چرب با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است.

افرادی که مرتباً ماهی می خورند احتمالاً کمتر به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی مبتلا می شوند. در یک مطالعه که بیش از ۴۰۰۰۰ مرد در آن شرکت کردند مشخص شد افرادی که به طور مرتب یک یا چند وعده ماهی در هفته می خورند، ۱۵ درصد کمتر شانس ابتلا به بیماری های قلبی را دارند.

علاوه بر این، مصرف تخم مرغ با افزایش سیری و کاهش وزن ارتباط دارد. در یک مطالعه مشخص شد زنانی که برای صبحانه تخم مرغ میل می کنند بیشتر در طول روز سیر هستند و به غذاهای مختلف ناخنک می زنند.

نکته آخر اینکه خوردن پروتئین حیوانی با افزایش توده عضلانی بدون چربی در بدن و کاهش ضایعات عضلانی که با افزایش سن اتفاق می افتد؛ ارتباط دارد.

خلاصه

شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی بدون گوشت فرآوری شده، سرشار از پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات می تواند برای بدن خواص زیادی را به همراه داشته باشد.

منابع:

  1. ?Protein – Which is Best
  2. Nutritional and health benefits of soy proteins
  3. Meat consumption and mortality–results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition
  4. Long-term processed and unprocessed red meat consumption and risk of heart failure: A prospective cohort study of women
  5. Red and processed meat consumption and risk of incident coronary heart disease, stroke, and diabetes mellitus: a systematic review and meta-analysis
  6. Red meat and processed meat consumption and all-cause mortality: a meta-analysis
  7. Effects of protein, monounsaturated fat, and carbohydrate intake on blood pressure and serum lipids: results of the OmniHeart randomized trial
  8. Substitution of red meat with legumes in the therapeutic lifestyle change diet based on dietary advice improves cardiometabolic risk factors in overweight type 2 diabetes patients: a cross-over randomized clinical trial
  9. Changes in diet and lifestyle and long-term weight gain in women and men
  10. Comparison of nutritional quality of the vegan, vegetarian, semi-vegetarian, pesco-vegetarian and omnivorous diet
  11. Plant protein and animal proteins: do they differentially affect cardiovascular disease risk
  12. Optimal diets for prevention of coronary heart disease
  13. Major dietary protein sources and risk of coronary heart disease in women
  14. Fish consumption and risk of major chronic disease in men
  15. Egg breakfast enhances weight loss
  16. Minced beef is more rapidly digested and absorbed than beef steak, resulting in greater postprandial protein retention in older men
  17. Relationship between animal protein intake and muscle mass index in healthy women