معرفی داروی پروپیل تیوراسیل Propylthiouracil

پروپیل تیوراسیل با نام لاتین Propylthiouracil دارویی است که برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید (بخصوص از نوع گریوز) تجویز می شود. این دارو معمولا به شکل قرص تولید و ارائه می شود.

پروپیل تیوراسیل را معمولا برای زنان باردار مبتلا به پرکاری تیروئید تجویز می کنند. چراکه این افراد معمولا در مصرف داروی متی مازول معمولا محدودیت دارند. همچنین از این دارو برای ایجاد عملکرد طبیعی غده تیروئید قبل از عمل جراحی تیروئید یا رادیوتراپی، در زنان باردار و کودکان نیز استفاده می کنند.

همچنین از این دارو به عنوان درمان کمکی در بیماری طوفان تیروئیدی یا همان تیروتوکسیکوز نیز استفاده می شود.

پروپیل تیوراسیل با مهار آنزیم تیروپروکسیداز، موجب ایجاد وقفه در تولید هورمون تیروئید می شود. جذب این دارو نسبتا سریع است و متابولیسم آن از طریق کبد انجام می شود و ۳۳ درصد نمونه خوراکی آن توسط متابولیسم کبدی جذب شده و باقی به شکل گلوکورونیده دفع می گردد. این دارو طی ۱ الی ۲ ساعت اثرگذار می شود و فقط ۱ درصد آن بدون تغییر از طریق ادرار دفع می گردد.

نکات مصرف پروپیل تیوراسیل

  • بهتر است این دارو همراه با غذا مصرف شود.
  • در صورت ابتلای بیمار به نارسایی کلیه، بهتر است میزان مصرف دارو تا جای ممکن کاهش یابد.
  • این دارو می تواند باعث تضعیف مغز استخوان شود. از این رو باید در صورت رخ دادن عفونت رد بدن بیمار، آزمایش شمارش گلوبول های سفید خون انجام شود.
  • در صورت تشخیص بروز نوتروپنی، مصرف دارو باید قطع شود.
  • مصرف دارو در بزرگسالان معمولا هر ۸ ساعت یکبار و با دوز ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلی گرم برای یک شبانه روز خواهد بود. این مقدار در صورت نیاز و تشخیص پزشک می تواند تا ۹۰۰ میلی گرم در روز و در موارد خیلی شدید تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز افزایش یابد.
  • در دوران شیردهی بهتر است این دارو مصرف نشود.

عوارض جانبی پروپیل تیوراسیل

مشکلات کبدی، پوستی، درد مفاصل، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، زردی مشکلا بینایی، شمکلات خونی مانند آگرانولوسیتوز، و همچنین عوارض ناشی از کم کار کردن تیروئید (از جمله احساس سرما، ضعف عمومی بدن و افسردگی)، از جمله شایع ترین عوارض جانی احتمالی قرص پروپیل تیوراسیل هستند؛ که معمولا طی ۴ الی ۸ هفته پس از مصرف نمایان می شوند.

همچنین عوارض نادرتری برای این دارو وجود دارد از جمله بثورات پوستی، تب یا بی قراری، زخم شدن دهان، گلودرد و خون مردگی، که در صورت رخ دادن این عوارض بهتر است فورا به پزشک مراجعه شود.

اختلالات دارویی پروپیل تیوراسیل

  1. به طور کلی داروهای حاوی ید، اثرگذاری این دارو را کاهش می دهند. از جمله این داروها، گلیسیرین یده، یدور پتاسیم و آمیودارون هستند.
  2. مصرف طولانی مدت داروهای ضد تیروئید از جمله پروپیل تیوراسیل، می تواند اثر داروهای ضد انعقاد را کاهش یا افزایش دهد. در نتیجه باید مقدار صمرف داروهای ضد انعقاد در این شرایط توسط پزشک تعیین شود.
  3. حساسیت متقاطع به داروهای ضد تیروئید تیوآمیدی نیز در نیمی زا صمرف کنندگان پروپیل تیوراسیل گزارش شده است.
  4. این دارو باعث کاهش سرعت تصفیه آمنیوفیلین و تئوفیلین می شود.
  5. این دارو باعث تشدید اثرات ضد آریتمی دارو به دنبال مصرف لیتیم، یدید سدیم و یدید پتاسیم، می شود.