پلی سیتمی ورا در سگ ها ؛ علائم، علل، روش های تشخیص و روش های درمان

پلی سیتمی ورا در سگ ها یک اختلال خونی است که شامل غلیظ شدن خون می شود. این بیماری به علت بار اضافه تولید گلبول های قرمز توسط مغز استخوان ایجاد می شود. پلی سیتمی ورا در سگ ها عمدتا در سگ های پیر دیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم، علل، روش های تشخیص و روش های درمان پلی سیتمی ورا در سگ ها با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

علائم پلی سیتمی ورا در سگ ها

علائم زیر در این بیماری به تدریج ظاهر می شوند ولی کم کم منتهی به یک دوره مزمن خواهند شد:

  • ضعف
  • افسردگی
  • عدم اشتها (بی اشتهایی)
  • قرمزی پوست (اریتم)
  • افزایش تشنگی و ادرار (پلیدیپسیا و پلیوریا)

علل ایجاد این بیماری در سگ ها چیست؟

گرچه ویسکوزیته خون به دلیل افزایش تولید گلبول های قرمز توسط مغز استخوان ایجاد می شود، اما علت این تولید بیش از حد گلبول های قرمز در بدن سگ ها در حال حاضر نامشخص است.

روش های تشخیص پلی سیتمی ورا در سگ ها

شما باید ابتدا سابقه کامل سلامت سگ خود، از جمله شروع و ماهیت علائم را به دامپزشک اطلاع دهید. سپس با توجه به تشخیص اولیه، معاینه کامل فیزیکی انجام خواهد گرفت. گاهی نیز مشخصات بیوشیمی، ادرار و شمارش کامل خون (CBC) انجام خواهد شد. آزمایش خون معمولا افزایش توده گلبول قرمز را نشان می دهد و در حدود ۵۰ درصد از سگ های بیمار، افزایش تعداد گلبول های سفید (لکوسیتوز) مشاهده می شود.

برای ارزیابی عملکرد کلیه ها و سیستم های قلب و عروق، دامپزشک تصویر برداری اشعه ایکس و سونوگرافی شکمی را انجام می دهد. در عین حال، اکوکاردیوگرافی نیز برای ارزیابی عملکرد قلب استفاده می شود. ممکن است نمونه ای از مغز استخوان حیوان برداشته شود و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال شود. این تست ها همگی به تشخیص دامپزشک تجویز می شوند.

روش های درمان پلی سیتمی ورا در سگ ها

در ابتدا، دامپزشک مقدار مناسبی از خون حیوان را بر می دارد و آن را با مایعات داخل وریدی جایگزین می کند تا ویسکوزیته خون کم شود. با این حال، این روش درمان فقط برای تسکین سریع علائم به کار برده می شود نه درمان اصلی علت بیماری. درمان طولانی مدت هم برای حیوان و هم برای انسان شامل استفاده از دارو ضد نئوپلاستیک به نام هیدروکسی اوره است که تولید سلول های قرمز در مغز استخوان را مهار می کند.

زندگی و مدیریت علائم پلی سیتمی ورا در سگ ها

در طول دوره درمان، دامپزشک باید آزمایشات منظم را برای پیگیری وضعیت حیوان انجام دهد. به ویژه هنگامی که حیوان هیدروکسی اوره مصرف می کند. زیرا گاهی اوقات این دارو باعث سرکوب مغز استخوان می شود. علاوه بر این، در صورت استفاده از داروهای شیمی درمانی، مانند هیدروکسیرا، باید دوز دارو تحت نظر دامپزشک باشد. زیرا این داروها بسیار سمی هستند.