پیامدهای نخوردن میوه ها و سبزیجات کافی در روز برای بدن

میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی مفیدی مانند فیتو شیمیایی ها و فیبر هستند که به بهبود رژیم غذایی شما کمک می کنند. اگر چه می توانید برخی از این مواد مغذی را با مکمل ها جایگزین کنید، اما هیچ مکمل غذایی نمی تواند جایگزین تمام ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات شود و نمی تواند تعاملات بالقوه مواد مغذی موجود در آن غذاها را که ممکن است به برای بهبود سلامتی مفید باشند را تقلید کنند. بنابراین اجتناب از مصرف میوه ها و سبزیجات خاص می تواند برای بدن مضر باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد پیامدهای نخوردن میوه ها و سبزیجات بر روی بدن صحبت کنیم.

پیامدهای نخوردن میوه ها و سبزیجات

کمبود مواد مغذی

یکی از پیامدهای نخوردن میوه ها و سبزیجات ممکن است ایجاد کمبود ویتامین یا مواد معدنی در بدن باشد. این محصولات شامل ویتامین های گروه B هستند که به شما کمک می کنند تا انرژی برای انجام فعالیت ها، ویتامین C برای کمک به بهبود زخم، ویتامین A برای محافظت از پوست و چشم ها و ویتامین K برای حمایت از لخته شدن خون را به دست آورید. مواد معدنی در میوه ها و سبزیجات مانند کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم به اسکلت، عصب و سلامت قلب و عروق کمک می کنند. اجتناب از مصرف این مواد غذایی می تواند بر هر یک از این عملکردها تاثیر بگذارد.

مشکلات گوارشی

میوه ها و سبزیجات حاوی یک نوع کربوهیدرات غلیظ شده به نام فیبر هستند که سلامت روده را بهبود می بخشند. فیبر نامحلول مقدار مواد زائد را در روده بزرگ افزایش می دهد، دفع ضایعات را از طریق سیستم بدن سریع تر می کند و به جلوگیری از یبوست و هموروئید کمک می کند. فقدان فیبر در رژیم غذایی می تواند معکوس این اثرات را در بدن داشته باشد.

افزایش شانس ابتلا به بیماری ها

پیامدهای نخوردن میوه ها و سبزیجات کافی در روز برای بدن
پیامدهای نخوردن میوه ها و سبزیجات کافی در روز برای بدن

فیبر محلول در هنگام عبور از روده متورم می شود و جذب مواد مغذی مانند گلوکز و کلسترول را کاهش می دهد. به این ترتیب، این مواد می تواند به تنظیم میزان این مولکول ها در خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت یا کلسترول بالا را کاهش دهد. علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات غنی از مواد شیمیایی گیاهی هستند. مواد شیمیایی گیاهی موادی هستند که نه تنها رنگ این مواد غذایی را تشکیل می دهند، بلکه سبب کاهش التهاب و حتی کاهش رشد تومور می شوند.

کاهش سلامت قلب و عروق

تعادل پتاسیم و سدیم در رژیم غذایی یک عامل کلیدی در بهبود سلامت قلب و عروق شماست. طبق گفته محققان موسسه لینوس پالینگ، بسیاری از آمریکایی ها بیشتر از حد سدیم و کمتر از حد پتاسیم مصرف می کنند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، که غنی از پتاسیم هستند، می تواند به ایجاد تعادل در این مواد معدنی نقش داشته باشد. نخوردن این غذاها ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا یا سکته را افزایش دهد.

افزایش وزن

میوه ها و سبزیجات نسبتا کم کالری هستند. بنابراین، با مصرف آن ها نه تنها کالری کمی وارد بدن می شود، بلکه آب و فیبر آن ها نیز باعث می شود بیشتر احساس سیری کنید. به خصوص اگر سعی در از دست دادن وزن دارید. برای کاهش وزن به غیر از مصرف میوه ها و سبزیجات باید از مواد غذایی که تراکم انرژی بالایی دارند مانند پنیر یا گوشت چرب نیز اجتناب کنید.