پیری و سلامتی در جهان به گزارش سازمان بهداشت جهانی

آماری را در ادامه این مطلب مشاهده خواهید کرد که باور آن شاید کمی سخت باشد. طی گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO همانطور که در تصویر متحرک زیر نشان داده شده است، سرعت پیر شدن جمعیت در کشور های مختلف جهان، اندازه گیری و گزارش شده است. این تصویر به زبان فارسی برای اولین بار توسط مجله پیام سلامت بازگردانی شده و تحلیلی از آن با عنوان پیری و سلامتی ارائه شده است.

پیری و سلامتی در جهان به گزارش سازمان بهداشت جهانی
پیری و سلامتی

در این تصویر مشخص شده است که برای هر کدام از کشورهای مورد مطالعه، چه زمانی طول کشیده تا توانسته است درصد جمعیت پیر خود را دو برابر کند. دو برابر شدن گروه سنی ۶۰ سال به بالا به این مفهوم است که جامعه به سمت پیری سوق داده شده است اما پیری جمعیت تنها به مفهوم واقعی پیری و ناکارآمدی در جامعه نیست بلکه به این مفهوم است که سیاست هر کشور چقدر توانسته است سلامت جامعه پیر خود را تامین کرده و امید به زندگی را بیشتر کند. برای درک بهتر با تحلیل آمار دو کشور ژاپن و فرانسه ادامه می دهیم.

پیری و سلامتی در فرانسه و ژاپن

پیری و سلامتی در جهان به گزارش سازمان بهداشت جهانی
پیری و سلامتی

در نمودا ملاحظه می کنید که در سال ۱۸۵۰، تنها ۱۰ درصد از جمعیت کل کشور فرانسه را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دادند. با دنبال کردن فلش مربوط به این کشور، می بینید که جمعیت بالای ۶۰ سال در فرانسه در سال ۱۹۹۵، یعنی حدود ۱۴۵ سال بعد توانسته است رشد ۱۰ درصدی پیدا کند. این مسئله به این مفهوم است که، این کشور نتوانسته امید به زندگی را در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر کند. البته این یک تحلیل یک جانبه است زیرا رباطه بین پیری و سلامتی یک رابطه دو طرفه نیست یعنی پیر نشدن جامعه به مفهوم کیفیت پایین زندگی نیست بلکه از عوامل بسیاری تاثیر می پذیرد.

اما ژاپن این بازه زمانی را به ۲۵ سال کاهش داده و جمعیت بالای ۶۰ سال خود را از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۵ به ۲۰ درصد کل جمعیت کشور رسانده است. در واقع می توان این طور نتیجه گرفت که در این نمودار هر چه شیب جمعیتی کشورها بیشتر باشد، بازه زمانی افزایش درصد جمعیت افراد بالای ۶۰ سال کمتر است و طبق یک نظریه کلی، افزایش جمعیت بالای ۶۰ سال می تواند نشان از سلامت و امید به زندگی بالا در آن جامعه باشد.