پیشبینی عود سرطان روده به کمک ژن ها

دانشمندان با کشف ژن پیشبینی عود سرطان روده توانستند یک گام موثر دیگر در پیشرفت روش های درمان سرطان بردارند. با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا در مورد این کشف بزرگ اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پیشبینی عود سرطان روده

سرطان کولورکتال (CRC) دومین سرطان در جهان است که بیشترین آمار ابتلا را بعد از سرطان ریه به خود اختصاص داده است. در واقع پس از سرطان ریه، شایع ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده، سرطان روده بزرگ است. خطر ابتلا به آن در جهان ۱ به ۲۰ است. یعنی از هر ۲۰ نفر ۱ نفر در طول عمر خود به این سرطان مبتلا می شود.

پیشرفت های ایجاد شده در روش های درمان، از جمله توسعه داروهای جدید برای شیمی درمانی و پیشرفت های فنی در درمان های تهاجمی برای ضایعات متاستاتیک، به این معنی است که بیشتر بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال که در مرحله ۲ سرطان قرار دارند تنها با عمل جراحی قابل درمان هستند.

با وجود درمان های موفقیت آمیز، تعداد قابل توجهی از بیماران متاسفانه پس از درمان به عود بیماری مبتلا شده و به همین دلیل نیز جان خود را از دست می دهند. در واقع محققان معتقدند که برداشتن تومور اولیه، خطر شکل گیری سرطان را در بخش دیگری از بدن بالا می برد.

علاوه بر این، طبق نظر نویسندگان تحقیقی که در ادامه برای شما تشریح می شود معتقدند که استفاده از شیمی درمانی بعد از عمل جراحی برای همه بیماران مناسب نیست.

محققان مرکز تحقیقات سرطان های دستگاه گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه بلیور در دالاس، تگزاس تصمیم گرفتند که نشانگر های زیستی که ممکن است به شناسایی بیماران با ریسک بالا کمک کنند را بررسی کنند.

در میان تمام عوامل مختلف پزشکان یک نامزد بالقوه را پیدا کردند. این نامزد ژنی معروف به نام snoRA42 است. اسید ریبونوکلئیک (RNA) اطلاعات ژنتیکی را در بدن حمل می کند. از این رو یکی از اجزای مهم در زندگی انسان به حساب می آید.

اما شواهد اخیر نشان می دهد که یکی از مشتقات RNA به نام RNA هسته ای کوچک، یا snoRNA، در تنظیم سلول و توسعه انواع خاصی از سرطان دخیل است.

برای بررسی اینکه آیا snoRNAs نشان دهنده عود بیماری و شانس زنده ماندن است یا خیر و روش پیشبینی عود سرطان روده به کمک ژن ها، تیم تحقیق چهار snoRNA مختلف را در ۲۷۴ نمونه بافت ارزیابی کرد. این بافت ها از سه مجموعه جداگانه از بیماران مبتلا به سرطان روده و شش نوع مختلف سلول های سرطانی روده که در آزمایشگاه کشت شده اند گرفته شده بودند.

نمونه های بافتی بیماران مبتلا به سرطان روده شامل ۲۵۰ مورد از خود تومور و ۲۴ مورد از سلول های طبیعی سالم که روی روده قرار دارند گرفته شده بود.

کشف سطح بالایی از snoRNAs در بافت سرطانی

تجزیه و تحلیل نشان داد که سطح هر چهار snoRNAs در سلول های سرطانی نسبت به سلول های طبیعی به طور معنی داری زیاد بود. به طوری که به وضوح تفاوت بین آن ها مشخص بود. به همین دلیل دانشمندان نتیجه گرفتند که:

“سطوح بالای RNA شناخته شده به نام snoRA42 در سلول های سرطانی، نشانگر خطر بالاتری از بازگشت سرطان در بخش دیگری از بدن است.”

در یکی دیگر از نمونه های کوچکتر، پزشکان توانستند در بیماران مبتلا به سرطان روده، که در مراحل ابتدایی بیماری بودند (مرحله ۲) و در معرض خطر عود و مرگ قرار داشتند، snoRA42 را شناسایی کنند.

آزمایش های اضافی تجربی نشان داد که بالا بودن سطح snoRA42 در سلول های سرطانی رشد یافته در آزمایشگاه، منجر به تقسیم سلولی کنترل نشده، گسترش به مناطق دیگر، حمله به بافت سالم، افزایش مقاومت به مرگ برنامه ریزی شده سلول ها و رشد تومور می شود.

بنابراین، به نظر می رسد که snoRA42 یک شاخص بیولوژیکی قابل اعتماد برای پیشبینی عود سرطان روده در بیماران به خصوص آن هایی که بیماریشان در سطح ۲ است، می باشد.

پزشکان معتقدند که:

“این نتایج، بیان گر پتانسیل snoRA42  به عنوان نشانگر زیستی مفید برای انتخاب بیماران پر خطر است. با استفاده از این نتایج می توان درمان های شخصی تری در آینده توسعه پیدا کند. آنها معتقدند که اندازه گیری snoRA42 می تواند برای گروه خاصی از بیماران که از شیمی درمانی بهره مند می شوند، به عنوان یک روش پیشگیرانه و زودرس مورد استفاده قرار گیرد.”