تصورات غلط درباره آلزایمر

به گزارش پیام سلامت  و به نقل از ساینس، پیشگیری از آلزایمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بی خبرند. تحقیقات اخیر پژوهشگران کمبریج نشان می دهد که آلزایمر هفت علت عمده دارد که عبارتند از :

• دیابت

• آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی

• چاقی

• عدم تحرک

• افسردگی

• استعمال دخانیات

• نداشتن تحصیلات آکادمیک

افزایش سن هنوز هم بزرگترین عامل خطر آلزایمر است که از آن گریزی نیست ولی با رعایت اصول بهداشتی و روانی می توان از این اختلال جلوگیری کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزایمر نیستند.

بیماری پیشرونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری از دیدگاه علمی بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می کند و به این ترتیب انتقال پیام های عصبی مختل می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شوند.

این بیماری در سال ۱۹۰۶ توسط یک پزشک به نام آلویس آلزایمر شناسایی شد. در زمان طبابت این پزشک، زنی بر اثر یک بیماری روانی غیر عادی فوت کرد و قبل از مرگش نشانه هایی شامل از دست دادن حافظه، مشکلات تکلم و رفتار غیر قابل پیش بینی در او بارها دیده شده بود. لویس آلزایمر پس از بررسی مغز این زن دریافت که بافت مغز او طبیعی نبوده است و با مطالعه بیشتر بیماری زوال عقل را شناسایی کرد. پس از مرگ این دانشمند، شایع ترین نوع بیماری زوال عقل، آلزایمر نام گرفت.

در حال حاضر بیش از ۵٫۲ میلیون نفر در آمریکا به آلزایمر مبتلا هستند که از این میان ۲۰۰ هزار نفر جوان تر از سن ابتلا به آلزایمر؛ یعنی ۶۵ سال، هستند. تعداد مبتلایان به آلزایمر و بیماری های مشابه در جهان حدود ۳۶ میلیون نفر گزارش شده است.

آمار منتشر شده از انجمن آلزایمر آمریکا قابل تامل است؛

– از هر ۴ فرد مبتلا به آلزایمر، فقط بیماری ۱ نفر تشخیص داده می شود و تحت درمان قرار می گیرد.

– در هر ۶۷ ثانیه، یک نفر در ایالت متحده به آلزایمر مبتلا می شود.

– آلزایمر مهمترین دلیل از کار افتادگی سالمندان در سراسر جهان است.

– هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در آمریکا حدود ۲۲۰ میلیارد دلار در سال است.

– سالانه بیش از ۱۷ میلیارد ساعت توسط ۱۵ میلیون آمریکایی، صرف مراقبت از عزیزانی می شود که در خانواده ها به آلزایمر مبتلا هستند.

– هزینه نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان حدود ۶۰۵ میلیارد دلار است که معادل یک درصد از تولیدات ناخالص داخلی کل جهان است.

– آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در آمریکاست.

– از هر ۳ سالمند در سراسر دنیا، یک مورد بر اثر آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل جان خود را از دست می دهد.

بررسی های محققان مرکز آلزایمر آمریکا نشان می دهد که احتمال ابتلای بانوان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی، دو برابر سرطان سینه است.

در ادامه تحقیقات آمده است که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی ۱ به ۶ است؛ در حالیکه این رقم در مردان ۱ به ۱۱ است.

*** فراگیری زبان دوم از بروز آلزایمر جلوگیری می کند

مطالعات محققان دانشگاه ادینبورگ انگلیس نشان می دهد که فراگیری زبان دوم مهمترین عامل برای سلامت حافظه و جلوگیری از زوال عقل است. حتی اگر زبان دوم در بزرگسالی آموخته شود، سلامت مغز و دوام حافظه تضمین می شود.

اجازه ندهیم شیوه نادرست زندگی، خاطرات زیبایمان را در زمانی که به آن ها نیاز داریم از ذهنمان پاک کند.