اگر مبتلا به اسکیزوفرنی هستید، احتمالا با پزشک در مورد برنامه درمانی که برای شما مفید است، مشورت کرده اید. موفقیت در مدیریت علائم این بیماری یک گام مهم در زندگی این بیماران است. از طرفی روش های پیشگیری از عود اسکیزوفرنی به عنوان بخشی از یک برنامه موفق شناخته می شود. عود بیماری حالتی است که در آن علائم باز می گردنند و بدتر می شوند. متاسفانه، عود بیماری در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شایع است. اما شما می توانید به کمک ۴ مرحله زیر که در مورد پیشگیری از عود اسکیزوفرنی است، بیماری خود را کنترل کنید. برای آشنایی با این مراحل ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

روش های پیشگیری از عود اسکیزوفرنی

۱) داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید

لازم است داروهای ضد روان پریشی خود را دقیقا همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. حتی اگر احساس بهبودی پیدا کردید و تصور کردید که به آن ها نیاز ندارید. عود بیماری بیشتر زمانی اتفاق می افتد که بیمار مصرف دارو خود را متوقف می کنند یا آن را به طور مداوم مصرف نمی کنند.

هرگز داروهای ضد روان پریشی یا داروهای دیگر تجویز شده توسط دکتر خود را به یک باره متوقف نکنید. اگر دلیلی برای اجتناب از مصرف دارو دارید، با پزشک صحبت کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا به یاد داشته باشید که داروهای خود را به موقع مصرف کنید.

۲) در مشاوره درمانی شرکت کنید

اگر پزشک برای درمان بیماری شما مشاوره را تجویز کرده است، باید حتما این درمان را انجام دهید. این نوع مشاوره می تواند به شما در یادگیری روش های مقابله با استرس و چالش های بیماری، مانند مشکل در یافتن کار یا برقراری روابط نزدیک، کمک کند.

همچنین مهارت هایی که از طریق این درمان یاد می گیرید می تواند در روند پیشرفت بیماری شما تغییر ایجاد کند. افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند و تحت درمان روان پزشکی قرار می گیرند بیشتر احتمال دارد که داروهای خود را سر وقت مصرف کنند و آگاهی بیشتری از بیماری خود دارند. این عوامل به نوبه خود، روشی برای پیشگیری از عود اسکیزوفرنی هستند.

نکات مهم و کاربردی برای پیشگیری از عود اسکیزوفرنی
نکات مهم و کاربردی برای پیشگیری از عود اسکیزوفرنی

۳) بر سبک زندگی خود تمرکز کنید

سبک زندگی نیز می تواند خطر ابتلا به عود علائم این بیماری را کاهش دهد. رعایت عادات سالم در زندگی بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که سوء مصرف مواد می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به عود علائم را افزایش دهد. پس سعی کنید از مواد مخدر و الکل دور بمانید.

حفظ سلامت جسمی نیز می تواند به سلامت روانی شما کمک کند. سعی کنید سیگار نکشید، مواد غذایی سالم بخورید و به طور منظم ورزش کنید. اگر با مشکلات فیزیکی درگیر هستید، با پزشک  مشورت کنید.

۴) علائم اولیه عود را بشناسید

اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا علائم هشدار دهنده ای را قبل از عود بیماری تجربه می کنند. در مورد این نشانه ها هوشیار باشید. شنیدن صحبت های اطرافیان که در شناسایی این علائم از شما دقیق تر هستند، می تواند بسیار مفید باشد. اگر فکر می کنید که ممکن است در معرض عود بیماری باشید، با پزشک تماس بگیرید. درمان به موقع می تواند به جلوگیری از پیشرفت این علائم کمک کند.

برخی از علائم هشداردهنده عود بیماری عبارتند از:

  • بی توجهی
  • مشکل در تمرکز کردن
  • دشواری در تشخیص آنچه واقعی است و آن چه که تصور می کنید
  • بی خوابی
  • بی علاقگی
  • احساس بی اعتمادی یا تحریک پذیری بیش از حد
  • بی توجهی به رعایت بهداشت فردی
  • ترس یا اضطراب ناشناخته