آنچه والدین باید در مورد بازی چالش نهنگ آبی بدانند

حتما شما هم در مورد بازی چالش نهنگ آبی مطالبی را شنیده یا خوانده اید. این بازی به تازگی وارد ایران شده و باعث نگرانی بسیاری از والدین شده است. پس اگر در خانه نوجوانی دارید که در مورد سلامت و ورود او به بازی چالش نهنگ آبی نگران هستید، ادامه این مطلب مجه پیام سلامت را از دست ندهید.

همه چیز درباره چالش نهنگ آبی

بازی چالش نهنگ آبی چیست و چرا باید والدین نگران آن باشند؟

بازی چالش نهنگ آبی به انگلیسی  game challenge whale Blue می باشد که یک بازی آنلاین است. این نام به این دلیل برای این بازی انتخاب شده است که گاهی اوقات نهنگ ها به ساحل می روند و عمدا به زندگی خود پایان می دهند.

در این بازی، یک ادمین که همیشه آنلاین است تکالیفی را بر عهده انجام دهندگان بازی می گذارد تا انجام دهند. به شرکت کنندگان در بازی یک فرصت ۵۰ روزه داده می شود تا این تکالیف را انجام دهند. شرکت کنندگان باید تصاویری ارسال کنند که در آن دارند چالش های بازی را انجام می دهند و این تصاویر را باید آپلود کنند تا مورد تایید قرار گیرد. آخرین چالشی که در این بازی تعبیه شده است اقدام به خودکشی است به نحوی که فرد بمیرد.

افرادی که این بازی را انجام می دهند نمی توانند آن را متوقف کنند چرا که به آنها برای تکمیل این بازی فشار وارد می شود و برای این کار از روش هایی از جمله ایمیل های تهدید آمیز یا هر نوع سوء استفاده آنلاین استفاده می کنند.

این بازی مرگبار در تمام جهان پخش شده است و در کشور هند گزارش هایی در دست هست که بازی کنندگان به خاطر این بازی به خود صدمه رسانده اند یا حتی خودکشی منجر به مرگ داشته اند. بیش از ۶ کودک ۱۱ تا ۱۲ ساله در هند پس از این بازی در یک دوره زمانی دو هفته ای به زندگی خود پایان داده اند.

کودکان از کجا می توانند به این بازی دسترسی داشته باشند؟

چالش نهنگ آبی بازی ای نیست که بشود آزادانه به آن دسترسی داشت. کودکان نمی توانند برای مثال از طریق اپ استورها یا شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک به آن دسترسی داشته باشند. این بازی به صورت مخفیانه در بعضی شبکه های اجتماعی تبادل می شود. سازندگان این بازی و ادمین ها، بازیکنندگان یا قربانیان خود را پیدا می کنند و برای آنها پیام می فرستند تا بازی را دانلود کنند.

بازی کنندگان با چه چالش هایی در این بازی روبرو هستند؟

بعضی از چالش های موجود در این بازی در پایین فهرست شده است. این یک فهرست استاندارد از چالش ها نیست و این احتمال وجود دارد که سازندگان بازی چالش های جدیدی را ایجاد کرده باشند.

  1. روی دستت با تیغ بنویس f57 و آن را برای ادمین بفرست.
  2. ساعت ۴:۲۰ صبح بیدار شو و ویدئوهای روانپریشانه و ترسناکی رو ببین که ادمین بازی برات ارسال کرده.
  3. به آرامی به موازات سیاهرگ، خودت رو ۳ بار کمی تیغ بزن اما چندان عمیق نباشه و عکسش رو بفرست.
  4. یک نهنگ رو روی کاغذ بکش و برای ادمین بفرست
  5. اگر موافقی که یه نهنگ واقعی باشی با تیغ روی پات بنویس “بله”. اگر نه چندین بار خودت رو تیغ بزن (و خودت رو تنبیه کن)
  6. مرحله سری (کشف رمز یا معما)
  7. روی دستت با تیغ بنویس f40 و عکسش رو بفرست
  8. باید با ترسهات روبرو بشی
  9. ساعت ۴:۲۰ صبح بیدار شو و به بام خانه برو (هر چه بالاتر بهتر)
  10. روی دستت با تیغ یه وال بکش و عکسش رو بفرست
  11. تمام روز ویدئوهای روانپریشانه و ترسناک ببین
  12. به موسیقی هایی که ادمین برات می فرستند گوش کن
  13. لب خودت رو ببر
  14. یک سوزن را چندین بار در دستت فرو کن
  15. چند کار دردناک رو انجام بده، خودت رو مریض کن. به بالاترین بامی که دسترسی داری برو و برای لحظاتی چند دقیقه کنار لبه بام بمون
  16. به یک پل برو و در لبه پل مستقر شو
  17. بالای یه جرثقیل برو یا حداقل تلاش کن بری
  18. ادمین های بازی چک می کنند که در این کارها صادق هستی یا نه
  19. با “یک وال” دیگر یا یکی از ادمین های بازی در اسکایپ تماس برقرار کن
  20. به پشت بام برو و پاهات رو آویزان کن
  21. ادمین تاریخ مرگت رو میگه و تو هم باید بپذیری
  22. ساعت ۴:۲۰ صبح بیدار شو و به نزدیکترین راه آهن برو
  23. کل روز با کسی حرف نزن
  24. هر روز ساعت ۴:۲۰ صبح بیدار شو
  25. ویدئوهای ترسناک ببین
  26. به موسیقی هایی که ادمین ها برات می فرستند گوش کن
  27. هر روز یه جای بدنت رو تیغ بکش
  28. به بالای یه ساختمان بلند برو، خودت رو بنداز زمین و زندگیت رو تموم کن

دولت به کمپانی ها و شرکت ها دستور داده بازی را تحریم کنند. آیا والدین باید هنوز نگران باشند؟

  1. اگرچه دولت به شرکت هایی چون گوگل، فیس بوک، واتس آپ، اینستاگرام، مایکروسافت و یاهو دستور داده هر لینکی از این بازی را مسدود کنند، اما معلوم نیست که آیا این شرکت ها بازی را مسدود کرده اند و چگونه. بیشتر به این دلیل هست که این بازی به صورت عمومی در دسترس و قابل دانلود به صورت آزادانه نیست. در مورد این بازی در شبکه های اجتماعی به صورت مخفیانه بحث می شود. شما می توانید به این بازی دسترسی داشته باشید به این صورت که ادمین ها شما را دعوت کنند و شما را به عنوان یک نهنگ یا کاندید برای اجرای بازی در نظر بگیرند.
  2. این بازی هما اکنون تحت نام های دیگری چون خانه سکوت (A house silent)دریایی از نهنگ ها (A sea of whales)  و من رو ساعت ۴:۲۰ بیدار کن ( Wake me up at 0:25 am) نیز ارائه شده است. بنابراین والدین باید بیشتر حواسشان باشد چون این بازی ممکن است تحت نام های دیگری هم در محیط وب وجود داشته باشد.

قربانیان این بازی بیشتر در چه گروه سنی هستند؟

نوجوانان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۱ سال که آسیب پذیرترین افراد در شبکه های اجتماعی هستند، ممکن است بیشتر تحت تاثیر این بازی باشند.

چه علائمی می تواند نشانگر گرایش یا اجرای این بازی در نوجوانان باشد؟

  1. اغلب روانشناسان کودک می گویند وقتی یک کودک می خواهد در خودش باشد، تعامل کمی با دوستان و خانواده دارد، اغلب اوقات در مورد فرار از خانه یا مرگ صحبت می کند، یا عادتهای خوردن و خوابیدن او
    تغییر کرده است باید سریعا توجهات کافی به این کودک و دلایل این رفتارها صورت بگیرد. این ها علائم شایعی هستند که می تواند نشانگر گرایش کودکان به سمت این بازی باشد.

چگونه والدین می توانند از دسترسی کودکان خود به این بازی جلوگیری و پیشگیری کنند؟

در پایین بعضی از نکات برای این که کودک شما در محیط اینترنت محیط امنی را تجربه کند ارائه شده است:

  1. داشتن اطلاعات مناسب در مورد یک مساله بسیار مهم است. ضروری است که والدین تمهیداتی را برای آگاه سازی کودکان داشته باشند تا از بروز اتفاقات بد جلوگیری شود.
  2. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در سایت هایی عضو است که مناسب گروه سنی اش است، کودک شما باید به سایت هایی دسترسی داشته باشد که رفتارهای غیر اخلاقی یا خشونت را ترویج نمی کنند.
  3. همیشه اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در محیطی به اینترنت دسترسی دارد که اعضای خانواده
    حضور دارند و بر او نظارت وجود دارد.
  4. با کودک خود بیشتر صحبت کنید. در مورد واژه ها و اصطلاحات اینترنتی و آنلاین با هم صحبت کنید و در فعالیت هایی او را مشارکت دهید که شامل فعالیت های آنلاین اخلاقی و امن باشد.
  5. در هر دستگاهی که کودکتان دارد، گزینه های کنترل والدین داشته باشید. زمان استفاده او را نظارت کنید و بر فعالیتهای آنلاین او اشراف داشته باشید.
  6. برای فرزند خود به عنوان یک الگو عمل کنید و مواظب فعالیتهای آنلاین خود نیز باشید.
  7. با والدین دیگر صحبت کنید و دغدغه های خود را به اشتراک بگذارید و در مورد بهترین روش ها برای کمک به فرزندانتان با هم صحبت کنید.
  8. اطلاعات خود را در مورد اینترنت مدام بروز کنید
  9. رفتارهای کودک خود را به طور دقیق نظارت داشته باشید. به هر گونه از تغییرات غیرعادی در کودک خود از جمله نوسانات خلقی، تعاملات کم یا فقدان تعامل، کاهش یا عدم علاقه به مطالعات درسی و نمرات پایین درسی در او حساس باشید. اگر متوجه هر گونه از این تغییرات شدید، به صورت دقیق و نزدیک بر فعالیتهای آنلاین او نظارت داشته باشید، می توانید با مدیران و مسئولان مدرسه صحبت کنید یا از یک روانشناس کودک مشورت بگیرید.
  10. اگر متوجه شدید فرزندتان بازی چالش نهنگ آبی را انجام می دهد، سریعا دسترسی او به اینترنت را در هر دستگاهی که به اینترنت دسترسی دارد مسدود کنید.
  11. به پلیس در مورد آنچه اتفاق افتاده اطلاع دهید و توصیه های آنها را گوش دهید.

معلمان چگونه می توانند کمک کنند؟

  • معلمان باید به دقت بر دلایل نمرات پایین محصلان و رفتارهای اجتماعی آنها نظارت داشته باشند
  • آنها باید بر رفتار هر کودک نظارت داشته باشند
  • آنها باید مواظب و حساس به رفتارهای ضداجتماعی در کودکان باشند، آنها باید با کودکانی که با دیگر کودکان صحبت نمی کنند یا گوشه گیر شده اند، شخصا صحبت کنند
  • اگر متوجه چیزی غیرعادی یا هشداردهنده شدند، باید سریعا به مسئولان مدرسه اطلاع دهند
  • آنها باید اطمینان حاصل کنند که با کودکان در زمان های مناسب در مورد موارد مثبت و منفی اینترنت بحث و صحبت کرده اند

وحید ملک پور دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی
ترجمه شده از سایت in.gov.ncpcr://http