چای سبز ماچا یک چای معمولی نیست. این چای سبز با کیفیت بالا و ریز شده، صدها سال است که به طور سنتی در وعده صبحانه ژاپنی ها استفاده می شود.

ماچا، به عنوان یک چربی سوز و حتی یک ماده غذایی ضد سرطانی، دیگر چای های رغیب را کنار زده است. مطالعات متعدد نشان داده اند که ترکیبات شیمیایی طبیعی در چای سبز ماچا خواص ضد سرطانی دارند و موجب مرگ سلول های سرطانی و مهار رشد سلول های سرطانی می شوند. ماچا همچنین دارای آنتی اکسیدان های زیادی است و فعالیت رادیکال های آزاد را مهار کرده و سیستم های سم زدایی بدن را تشویق می کند. دیگر چه می خواهید؟

همه ما می دانیم که مزایای چای سبز شگفت انگیز است، اما شما می توانید تمام مزایای چای سبز را در متمرکز ترین شکل خود با مصرف چای سبز ماچا دریافت کنید. قدرت فوق العاده ماچا در ترکیبات پلی فنل آن که به نام کاتچین ها شناخته می شود نهفته است. این ترکیبات نوعی آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی مانند چای سبز، کاکائو و سیب است. چای سبز برای افرادی که به طور منظم آن را مصرف می کنند، مزایای باور نکردنی دارد. این ویژگی در چای سبز ماچا، که شکل پودری و متمرکز چای سبز است، بیشتر وجود دارد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد ۸ خاصیت فوق العاده چای سبز ماچا با شما صحبت کنیم.

خواص چای سبز ماچا

می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

تحقیقات نشان داده اند که مصرف چای سبز می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. برخی از سرطان های خاص که کاهش خطر ابتلا به آن ها با مصرف این چای از نظر علمی ثابت شده است عبارتند از:

سرطان مثانه: مطالعه بر روی ۸۸۲ زن نشان داد که خطر ابتلا به سرطان مثانه در خانم هایی که چای سبز ماچا مصرف می کنند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

سرطان پستان: یک متاآنالیز از مطالعات مختلف نشان داد که زنانی که بیشتر چای سبز مصرف می کنند، ۲۲ درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان پستان مواجه هستند. همچنین احتمال ابتلا به سرطان سینه با مصرف چای سبز در مقایسه با مصرف چای سیاه کمتر می شود.

سرطان کولون و رکتوم: مطالعه بر روی ۶۹ ۷۱۰ زن چینی ۴۰ الی ۷۰ ساله نشان داد که مصرف کنندگان چای سبز ۵۷ درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان کولورکتال مواجه بودند. ارتباط معکوسی نیز بین نوشیدن چای معمولی با سرطان های رکتال مشاهده شد.

سرطان پروستات: یک مطالعه بزرگ نشان داد که در مردان ژاپنی که پنج یا بیشتر از پنج فنجان چای سبز در روز می نوشند، خطر ابتلا به سرطان پروستات ۴۸ درصد کمتر می شود.

مواد ضد سرطانی در این چای

با توجه به گزارش محققان موسسه ملی سرطان (NCI) در آمریکا، کاتچین ها در چای سبز (EGCG، EGC، ECG و EC) بسیار قدرتمند هستند و می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کنند. به همین دلیل این محققان از چای سبز به عنوان یکی از گزینه های اصلی درمان طبیعی سرطان یاد می کنند. NCI توضیح زیر را ارائه می دهد:

  • مواد شیمیایی در چای سبز، مخصوصا EGCG و ECG، توانایی کنترل رادیکال های آزاد را در اختیار دارند. آنها همچنین به صورت بالینی اثبات کرده اند که برای محافظت از سلول ها در برابر آسیب DNA ناشی از انواع اکسیژن واکنش پذیر، مفید هستند.
  • پلی فنول های چای برای جلوگیری از رشد سلول های تومور و ایجاد آپوپتوز (تخریب سلول های سرطانی) در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی مفید بوده اند.
  • کاتچین ها در چای سبز آنزیم های سم زدایی مانند گلوتاتیون S-ترانسفراز و کینون ردوکتاز را فعال می کنند. این آنزیم ها برای جلوگیری از رشد تومور بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.
  • در نهایت، تحقیقات دو یافته نشان داده است که کاتچین ها در چای سبز نه تنها در مقابل آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش B از بدن محافظت می کنند، بلکه می توانند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

این یک لیست بسیار جذاب از صفات و خواص چای سبز ماچا است.

باعث کاهش وزن می شود

دلیل خوبی وجود دارد که ما چای سبز ماچا را در لیست مواد غذایی چربی سوز قرار دهیم. این چای با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن کمک می کند. مطالعه ای در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده که در آن اثرات نوشیدن یک فنجان چای حاوی ۶۹۰ میلی گرم کاتچین در مقایسه با نوشیدن یک فنجان چای حاوی ۲۲ میلی گرم کاتچین مقایسه شده است. در این مطالعه ۳۵ مرد سالم ژاپنی با BMI و دور کمر مشابه به دو گروه تقسیم شدند.

محققان یک گروه را با چای دارای ۶۹۰ میلی گرم کاتچین و گروه دیگری را با چای حاوی ۲۲ میلی گرم کاتچین تغذیه کردند. بعد از ۱۲ هفته، محققان مشاهده کردند که توده چربی بدن، BMI، وزن بدن، چربی زیر پوستی و دور کمر در گروه مصرف کننده از ۶۹۰ میلی گرم کاتچین به طور معنی داری پایین تر از گروهی بود که ۲۲ میلی گرم از این ماده استفاده کرده بودند. حتی  تغییراتی نیز در سطح LDL گروه اول به دلیل کاهش چشمگیر در توده چربی بدن و کل چربی منطقه ای مشاهده شد.

از این نتایج، محققان با اعتماد به نفس نتیجه گرفتند که مصرف چای حاوی ۶۹۰ میلی گرم کاتچین به مدت ۱۲ هفته موجب کاهش چربی بدن می شود. بنابراین مصرف کاتچین ها می تواند در پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری ها به ویژه چاقی نقش داشته باشد.

موجب بهبود عملکرد ورزشی می شود

یکی دیگر از جنبه های جذاب چای سبز ماچا این است که آزمایش های بالینی نشان داده اند این ماده می تواند به بهبود سرعت بدن در ورزشکاران کمک کند تا بتوانند تمرینات شدید مانند تمرینات پشت سر هم را سریع تر انجام دهند. همچنین تحقیقات اثبات کرده اند که این چای آسیب های سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو نیتروزیو را معکوس می کند. استرس اکسیداتیو نیتروزیو فقط یک اصطلاح فانتزی برای توصیف عدم تعادل داخلی رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها است. این ناپایداری در نهایت باعث از بین رفتن سلول ها، جلوگیری از ترمیم آن ها و ایجاد بیماری می شود.

مطالعه ای که در Basic and Clinical Pharmacology and Toxicology انجام شده، تاثیر EGCG را بر روی موش هایی که سندرم خستگی مزمن داشتند بررسی شد. این موش ها به مدت شش دقیقه در طی ۱۵ روز مجبور به شنا کردن بودند. محققان پس از این فعالیت شدید، کشف کردند که این حیوانات با افزایش قابل توجهی در استرس اکسیداتیو نیتروزیو و افزایش میزان فاکتور نکروز تومور آلفا، که یک نشانگر بیوشیمیایی برای مرگ سلولی است، مواجه می شوند. این موش ها با استفاده از EGCG به طور مداوم، توانستند هر دو این تغییرات را به طور کامل معکوس کنند.

خواص چای سبز ماچا برای چربی سوزی و مبارزه با سرطان
خواص چای سبز ماچا برای چربی سوزی و مبارزه با سرطان

بهترین منبع غذایی کاتچین ها است که برای مبارزه با بیماری ها مفید می باشند

بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد، چای سبز ماچا بهترین منبع غذایی برای تامین گروهی از آنتی اکسیدان ها به نام کانچین ها است. تحقیقات نشان داده اند که کاتچین ها قوی تر از هر دو ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E هستند و در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول ها نقش پر رنگ تری دارند. به نظر می رسد که این ماده توانایی مبارزه با بیماری ای دیگر را نیز دارد.

یک دهه پیش، محققان کشف کردند که یک نوع چای وجود دارد که ممکن است مفیدتر از سایر چای ها باشد. امروزه نیز محققان دانشگاه کلرادو اسپرینگز به بررسی فرضیه ای پرداخته که ادعا می کند چای سبز ماچا نسیت به  دیگر چای های سبز دارای کاتچین های بیشتری است. محققان با استفاده از فرآیندی که در آن اجزای این چای به بخش های جداگانه ای تقسیم می شود، مقایسه ای بین چای سبز ماچا و دیگر چای سبز معمولی انجام دادند.

محققان دریافتند که غلظت EGCG موجود در چای سبز ماچا ۱۳۷ برابر بیشتر از مقدار EGCG موجود در چای سبز چینی است. نتایج این تحقیق در مجله Chromatography منتشر شده است.

حاوی L تیانین زیادی است

محققان ادعا می کنند که چای سبز ماچا به دلیل وجود ترکیبی از L تیانین و کافئین احساس آرامش ایجاد می کند. L تیانین یک اسید آمینه آرام کننده و بی نظیر است که تقریبا منحصرا در چای گیاهی Camellia sinensis یافت می شود. با نوشیدن این چای، شما می توانید سطح L تیانین را در بدن خود  افزایش دهید و امواج آلفا را تقویت کنید. این تقویت منجر به ایجاد حالت آرامش می شود. تحقیقات نشان داده اند که L تیانین با افزایش سطح دوپامین و GABA در مغز، بیماران مبتلا به اضطراب را بهبود می دهد.

ماچا نسبت به چای معمولی پنج برابر (۲۰ میلی گرم در برابر ۴ میلی گرم) بیشتر L تیانین دارد. نور خورشید L تیانین را در چای کاهش می دهد در حالی که سایه این ماده را افزایش می دهد بنابراین تکنیک های کشاورزان هنگام رشد چای که برای پرورش چای سبز ماچا استفاده می کنند، باعث شده که L تیانین در این چای زیاد شود.

موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا می شود

بر اساس بررسی محققان هاروارد، چای سبز می تواند کلسترول LDL و تری گلیسیرید بالا را کاهش دهد و به همین دلیل خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

یکی از مطالعات انجام شده در همین زمینه، ۴۰،۵۳۰ ژاپنی که روزانه بیش از پنج فنجان چای سبز مصرف می کنند را شامل می شود. در این افراد، نسبت به افرادی که کمتر از یک فنجان چای سبز می نوشند، خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی ۲۶ درصد و خطر ابتلا به سکته مغزی ۱۶ درصد کمتر بود. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که بیشترین مقدار چای سبز ماچا را مصرف می کنند، نسبت به کسانی که حداقل میزان مصرف را دارند، ۲۸ درصد کمتر از بیماری های عروق کرونر رنج می برند.

آنتی اکسیدان ها در چای سبز می توانند باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL یا همان کلسترول بد، افزایش کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب و بهبود عملکرد شریان ها شوند. مطالعه ای که اخیر در چین انجام شد نشان می دهد که خطر ابتلا به پرفشاری خون در مصرف کنندگان از چای سیاه یا چای سبز در مقایسه با کسانی که چای استفاده نمی کنند، ۴۶ تا ۶۵ درصد کاهش دارد.

باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می شود

دیابت نوع II یک بیماری مزمن است که بر نحوه عملکرد بدن در کنترل قند خون تأثیر می گذارد. بحث های زیادی در مورد چگونگی تغییر نوع دیابت نوع II با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارد. اضافه کردن چای سبز ماچا به زندگیتان می تواند یکی از راه هایی باشد که به معکوس کردن دیابت و یا دور نگه داشتن شما از آن در وهله اول کمک کند.

مطالعه ای که در Annals of Internal Medicine منتشر شده، اثرات نوشیدن قهوه و چای را بر روی ۲۵ فرد ژاپنی ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد که مصرف چای سبز و قهوه، با تعدیل سن، جنسیت، شاخص توده بدنی و سایر عوامل خطر، با کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد.

مطالعه دیگری که در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، اثرات چای سبز و عصاره چای سبز را در کنترل گلوکز و حساسیت به انسولین بررسی کرد. محققان دریافتند مصرف چای سبز باعث کاهش گلوکز ناشتا و غلظت A1c می شود. در این تحقیق چای سبز همچنین منجر به کاهش قابل توجهی در غلظت انسولین ناشتا شد.

بدن را سم زدایی می کند

رنگ چای سبز ماچا نتیجه سطح کلروفیل زیاد در آن است. کلروفیل یک نوع رنگدانه گیاهی است که مسئول جذب نور در فرآیند فتوسنتز می باشد و باعث ایجاد انرژی می شود. این واقعیت که ماچا با دقت در سایه رشد می کند، باعث شده که این چای در مقایسه با چای های دیگر، به طور قابل توجهی کلروفیل بیشتری داشته باشد.

کلروفیل نه تنها به گیاهان رنگ می دهد بلکه یک ماده سم زدای بسیار موثر است که می تواند در از بین بردن سموم، مواد شیمیایی و فلزات سنگین از بدن شما کمک کند. کلروفیل ظرفیت خون را برای تولید اکسیژن و دیگر مواد مغذی در سلول های داخل بدن افزایش می دهد و به بدن کمک می کند که سلول های خود را ترمیم و بازسازی کند. مصرف یک فنجان چای سبز ماچا به صورت روزانه یک راه آسان برای وارد کردن ترکیبی سم زدا به بدن است.