خواص چای میوه گل رز برای بدن

چای میوه گل رز یک نوع چای گیاهی ساخته شده از میوه رز صورتی است. طعم این چای بسیا ملایم و کمی شیرین می باشد. گل رز گونه های مختلفی دارد اما منظور ما از چای میوه گل رز در این مطلب مجله پیام سلامت چایی است که از گیاه رز کانین تهیه می شود. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب، کاهش وزن و جلوگیری از پیری پوست همگی از خواص این چای گیاهی می باشند.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد خواص این نوشیدنی با شما صحبت خواهیم کرد.

خواص چای میوه گل رز

چای میوه گل رز غنی از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان ها مواد هستند که از آسیب سلولی ناشی از تماس بدن با مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند و یا این آسیب ها را کاهش می دهند. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها می تواند در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ از بدن محافظت کند.

نتایج یک مطالعه که به ارزیابی میزان آنتی اکسیدان های موجود در عصاره شش میوه مختلف پرداخت بود مشخص شد که میوه گل رز بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی را دارد. به طور خاص این گیاه حاوی پلی فنل ها، کاروتنوئیدها و ویتامین های C و E است که همگی خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند.

مقدار این آنتی اکسیدان ها بستگی به نوع گیاه، زمان برداشت و طول گیاه دارد. نکته جالب توجه این است که هر چقدر این گیاه بلندتر باشد، میزان آنتی اکسیدان های آن نیز بیشتر است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که میوه های خشک شده گیاه گل رز ممکن است آنتی اکسیدان های کمتری نسبت به گل های تازه این گیاه داشته باشند.

این نوشیدنی ممکن است از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند

یکی از مهمترین خواص چای میوه گل رز، میزان ویتامین C زیاد در این گیاه است. البته همان طور که گفتیم مقدار دقیق این ویتامین در میوه گل رز بستگی به قد و وزن میوه دارد. میوه ها و سبزیجاتی که بلندتر هستند و وزن بیشتری دارند حاوی ویتامین C بیشتری هستند.

ویتامین C به روش های زیر می تواند بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد:

  • تولید سلول های سفید خون که به نام لنفوسیت ها شناخته می شوند. چای میوه گل رز تولید این سلول ها را تحریک می کند و به این ترتیب از بدن در برابر عفونت محافظت می کند.
  • افزایش عملکرد لنفوسیت ها
  • محافظت از پوست در برابر عوامل بیماری زا

علاوه بر ویتامین C، چای میوه گل رز حاوی پلی فنل ها و ویتامین A و E است. این ویتامین ها و ترکیبات به تقویت و محافظت از سیستم ایمنی کمک می کنند. اگر چه برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل این گیاه می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد، اما تا کنون تحقیقات انسانی زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.

چای میوه گیاه گل رز می تواند در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت کند

با توجه به غلظت آنتی اکسیدان های موجود در چای میوه گل رز، نوشیدنی این ماده ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. مطالعات تا کنون توانسته اند ارتباط بین مصرف ویتامین C و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را اثبات کنند.

یک مطالعه که نتایج ۱۳ پژوهش را بررسی کرده بود نشان داد که مصرف حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز با کاهش معنی داری کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید ارتباط دارد. این دو عامل از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. علاوه بر این، مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که مصرف کافی ویتامین C با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی مرتبط است.

این گیاه حاوی فلاونوئیدها نیز می باشد. تحقیقات نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش فشار خون در افرادی می شوند که مبتلا به این بیماری هستند. مثلا یک مطالعه ۶ هفته ای که بر روی ۳۱ بیمار مبتلا به چاقی انجام شد نشان داد افرادی که نوشیدنی حاوی ۴۰ گرم پودر فلفل قرمز را به صورت روزانه مصرف می کنند فشار خون و کلسترول LDL شان نسبت به گروه شاهد کمتر بود. البته محققان خاطر نشان کردند که این خاصیت ممکن است به فیبر موجود در این پودر باز گردد.

این نوشیدنی می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند

تحقیقات نشان داده اند که چای میوه گل رز می تواند به کاهش وزن کمک کند. این گیاه آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام tyluriasis دارد که ممکن است چربی سوز باشد.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای که بر روی ۳۲ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن انجام شد مشخص گردید مصرف ۱۰۰ میلی گرم عصاره روسیانا به صورت روزانه، وزن بدن و چربی روی معده را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. با این حال هنوز هیچ مطالعه ای نتوانسته این خاصیت را در مورد چای میوه گل رز اثبات کند.

خواص چای میوه گل رز برای بدن
خواص چای میوه گل رز برای بدن

این چای در برابر دیابت نوع ۲ از بدن محافظت می کند

در حالی که مکانیسم دقیق این خاصیت هنوز کشف نشده است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف این گیاه ممکن است از بدن در برابر دیابت نوع ۲ محافظت کند.

در یک مطالعه که بر روی بدن موش های چاق انجام شد نشان داد که مصرف مکمل پودر میوه گل رز در طی ۱۰ تا ۲۰ هفته به طور معنی داری باعث کاهش قند خون، میزان انسولین ناشتا و رشد سلول های چربی در کبد می شود. این سه عامل از جمله مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

در یک مطالعه دیگر مصرف این ماده باعث کاهش قند خون ناشتا در موش های دیابتی شد. با این حال، مطالعه ای که بر روی بزرگسالان مبتلا به چاقی انجام شد نشان داد که مصرف این ماده بر روی گلوکز ناشتا و حساسیت به انسولین تاثیری ندارد.

می تواند التهاب و درد را کاهش دهد

چای میوه گل رز به دلیل دارا بودن پلی فنل ها و گالاتولایپید های زیاد برای کاهش التهاب عالی است.Galactolipid یک نوع چربی در غشای سلولی است که از نظر خواص ضد التهابی و پتانسیل کاهش دهنده درد مفاصل مورد بررسی قرار گرفته است.

در بررسی سه تحقیق مشخص شد که مصرف عصاره میوه گل رز باعث کاهش درد مفصلی در افراد مبتلا به استئوآرتریت می شود. علاوه بر این، افرادی که از این گیاه استفاده کردند، در مقایسه با گروه استفاده کننده از دارونما حدود ۵۰ درصد کاهش درد داشتند.

یکی از مطالعات دیگر که ۴ ماهه به طول انجامید و بر روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به استئوآرتریت انجام شد نشان داد که مصرف ۵ گرم عصاره میوه گل رز به صورت روزانه به میزان قابل توجهی درد را کاهش داده و موجب افزایش دامنه حرکت مفاصل افراد می شود. در حقیقت، ۶۵ درصد از مصرف کنندگان این عصاره کاهش درد را گزارش دادند.

بنابراین عصاره این گیاه برای کمک به درمان آرتریت روماتوئید مفید است. اگرچه تحقیقات انجام شده در این زمینه محدود می باشد اما مطالعاتی که این خواص را تایید کرده اند بسیار با کیفیت هستند.

این نکته را به یاد داشته باشید که تمام این مطالعات با استفاده از عصاره این گیاه انجام شده اند نه چای میوه گل رز.

ممکن است با پیری پوست مبارزه کند

کلاژن پروتئین فراوانی در بدن محسوب می شود و مسئولیت ایجاد خاصیت کشسانی را در پوست بر عهده دارد. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C برای ترویج سنتز کلاژن و محافظت از سلول های پوست در مقابل آسیب های ناشی از تماس با نور خورشید مفید است. بنابراین از آنجا که چای میوه گل رز غنی از ویتامین سی است، مصرف آن می تواند از پیری پوست جلوگیری کند.

علاوه بر این، چای میوه گل رز حاوی کاروتنوئید آستاگزانتین است که ممکن است اثرات ضد پیری بر روی پوست داشته باشد و باعث جلوگیری از تجزیه کلاژن شود.

دیگر کاروتنوئیدهای موجود در این چای نیز ممکن است به سلامت پوست کمک کنند. مثلا ویتامین A و لیکوپن برای محافظت از سلول های پوست در مقابل آسیب های ناشی از تماس با نور خورشید مفید شناخته شده اند.

یک مطالعه ۸ هفته ای که بر روی ۳۴ نفر انجام شد نشان داد که افرادی که ۳ گرم پودر میوه گل رز در روز مصرف می کنند، چروک های کمتری دارند و رطوبت و حالت کشسانی پوستشان بیشتر است.

چند نکته مهم در مورد مصرف این نوشیدنی

تحقیقات نشان داده اند که مصرف چای میوه گل رز باعث ایجاد عوارض جانبی جدی بر روی بزرگسالان سالم نمی شود. با این حال، افراد خاصی باید مصرف آن چشم پوشی کنند. برای مثال، ایمنی و کارآیی چای میوه گل رز در بدن زنان باردار یا شیرده مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین این زنان بهتر است قبل از مصرف این چای با پزشک مشورت کنند.

علاوه بر این، با توجه به ویتامین C زیاد در چای میوه گل رز، مصرف این نوشیدنی می تواند در بعضی افراد خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

در نهایت، اگر در حال حاضر لیتیوم مصرف می کنید، توصیه می شود از چای میوه گل رز استفاده نکنید، زیرا اثر دیورتیک ها می تواند باعث افزایش غلظت لیتیوم در بدن شده و عوارض جانبی ایجاد کند.

خلاصه

چای میوه گل رز سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، به کاهش وزن کمک می کند، موجب کاهش درد مفاصل می شود، از پوست حمایت می کند و از ایجاد بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ جلوگیری می کند.

با این حال، شواهد موجود نشان می دهند که مصرف این نوشیدنی ممکن است برای همه مفید نباشد.

منابع:

  1. Vitamin C supplementation lowers serum low-density lipoprotein cholesterol and triglycerides: a meta-analysis of 13 randomized controlled trials
  2. Effects of rose hip intake on risk markers of type 2 diabetes and cardiovascular disease: a randomized, double-blind, cross-over investigation in obese persons
  3. Rosehip Extract Inhibits Lipid Accumulation in White Adipose Tissue by Suppressing the Expression of Peroxisome Proliferator-activated Receptor Gamma
  4. Daily intake of rosehip extract decreases abdominal visceral fat in preobese subjects: a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial
  5. Rose hip exerts antidiabetic effects via a mechanism involving downregulation of the hepatic lipogenic program
  6. Rosehip – an evidence based herbal medicine for inflammation and arthritis
  7. The Effects of a Standardized Herbal Remedy Made from a Subtype of Rosa canina in Patients with Osteoarthritis: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Clinical Trial
  8. The Roles of Vitamin C in Skin Health
  9. The effectiveness of a standardized rose hip powder, containing seeds and shells of Rosa canina, on cell longevity, skin wrinkles, moisture, and elasticity
  10. Total, Dietary, and Supplemental Vitamin C Intake and Risk of Incident Kidney Stones
  11. Biological activities of selected polyphenol-rich fruits related to immunity and gastrointestinal health
  12. Effect of Drying Conditions on Antioxidant Properties of Rosehip Fruits
  13. Rosa canina L. Fruit Hydro-Alcoholic Extract Effects on Some Immunological and Biochemical Parameters in Rats
  14. Role of Vitamin A in the Immune System