چرا باید مصرف کافئین برای کودکان محدود شود؟

کافئین محرکی است که بر روی کودکان و بزرگسالان اثر مشابهی دارد، کافئین به طور طبیعی در برگ ها و دانه های بسیاری از گیاهان تولید و موجود می باشد. این ماده بطور مصنوعی نیز ساخته شده و به غذاهای خاص اضافه می شود. کافئین یک دارو است چرا که باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و در سطوح پایین تر، می تواند هوشیاری را بالا برده  و باعث افزایش انرژی شود. خوردن بیش از حد کافئین می تواند باعث ناراحتی های عصبی، ناراحتی معده، سردرد، مشکل در تمرکز، مشکل خواب، افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون شود. این عوارض بخصوص برای کودکان پر رنگ تر است. در اینجا به برخی از دلایل محدود کردن مصرف کافئین برای کودکان خواهیم پرداخت.

چرا باید مصرف کافئین برای کودکان محدود شود؟

بچه ها اغلب کافئین را در نوشابه به طور منظم مصرف می کنند. تحقیقات ثابت کرده است که خوردن روزانه ۳۵۵ میلی لیتر نوشابه خطر چاقی در کودکان را ۶۰ درصد افزایش می دهد پس اولین دلیل برای محدود کردن مصرف کافئین برای کودکان عوارض چاق کننده آن است.

نوشابه های کافئین دار اغلب حاوی کالری خالی (کالری که هیچ ماده مغذی ندارد) هستند. کودکانی که نوشابه های کافئین دار استفاده می کنند از جذب ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز از منابع سالم محروم شده و خطر سوء تغذیه آن ها را تهدید می کند. این در حالی است که در سنین کودکانی که در حال حاضر، بیشتر از نوشابه های کافئین دار استفاده می کنند مصرف شیر به عنوان مهمترین منبع جذب کلسیم بسیار توصیه می شود.

نوشیدن بیش از حد، بسیاری از نوشیدنی های شیرین کافئین دار به دلیل قند بالا و فرسایش مینای دندان از اسیدیته می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. هر ۳۵۵ میلی لیتر نوشابه غیر رژیمی گازدار شامل معادل ۱۰ قاشق چای خوری شکر و همچنین ۱۵۰ کالری است.

چرا باید مصرف کافئین برای کودکان محدود شود؟
مصرف کافئین برای کودکان

کافئین یک ماده ادرارآور است که باعث دفع آب بدن از طریق ادرار می شود. ادرار بیش از حد می تواند بدن کودک را دچار کم آبی کند. در این حالت تا جای ممکن باید سعی شود در فصول گرم که بدن نیاز به آب دارد استفاده از نوشابه کافئین دار را محدود کرد زیرا خوردن نوشابه از طرفی عطش را بر طرف می کند و از سوی دیگر کافئین موجود در آن، ادرار را زیاد می کند این در حالی است که بدن در گرما، نیاز به آب فراوان دارد.

قطع ناگهانی کافئین ممکن است علائم ترک اعتیاد مانند سردرد، درد عضلانی، افسردگی موقتی و کج خلقی را به همراه داشته باشد به خصوص برای کسانی که به مصرف مقدار زیادی از آن عادت دارند. کافئین همچنین می تواند مشکلات قلبی یا اختلالات عصبی را بدتر کند.