قبل از وارد شدن به استخر باید دوش بگیرید. این کار برای ما تبدیل به عادت شده است و اصرار می‌کنیم که فرزندانمان قبل از دویدن و شیرجه زدن داخل آب، دوش گرفتن را فراموش نکنند. اما چرا باید دوش گرفت؟

استخر: حواستان به مواد تحریک کننده باشد!

برای پاکیزه نگه داشتن آب، باید از مواد ضدعفونی کننده (کلر، بروم، اُزن،…) استفاده کرد. اما نباید در استفاده از آنها زیاده روی کرد زیرا ممکن است تحریک کننده باشند و باعث بروز مشکلات چشمی، پوستی (اگزما)، یا تنفسی (برونشیت، آسم) بشوند. البته این اقدامات که توسط گردانندگان استخر انجام می‌شود برای راحتی افراد است.

در واقع، مواد ضد عفونی کنندۀ آب با مادۀ ارگانیکِ (آمونیاک) شناگران (عرق، آب دهان، ادرار، ترشحات بینی، مایعات پوست، پوست سر…) ترکیب می‌شوند که موادی سرایت کننده، شیمیایی و خطرناک مانند تری کلرامین یا کلرفُرم تولید می‌گردد.

برای کم کردن این انتشارهاست که توصیه می‌شود قبل از اینکه وارد آب شوید، دوش بگیرید. بنابر داده های آژانس امنیت سلامت محیط زندگی و کار، تقویت اصول بهداشتی بدن باعث کاهش غلظت مواد آلاینده خواهد شد (البته به موازات بهبود روش های ضدعفونی کردن آب).

ضمناً شناگران به طور منطقی باید کلاه شنا بر سر بگذارند و می‌بایست قبل از شنا بدن شان را زیر دوش با صابون بشویند، البته گذاشتن کلاه از قبل اجباری شده بود.

توصیه هایی به شناگران

در اینجا چند توصیه داریم که باعث حفاظت بیشتر از شناگران، شناگران حرفه ای، مربیان و دیگر پرسنل استخر که به طور ویژه در معرض خطر هستند، مفید خواهد بود. خوب است بدانید که شواهد متعددی از بروز آسم بین این افراد دیده شده است. در نهایت رعایت اصول بهداشتی، برای کودکان (زیر دو سال) که سیستم تنفسی و ایمنی بدن شان هنوز در مرحلۀ تکامل قرار دارد، نیز ضروری است.

قبل از شنا بدن تان را با صابون بشویید و دوش بگیرید، این دوش گرفتن شامل استخر هتل ها، کمپ ها، اقامت گاه های تعطیلات و… نیز می‌شود.

کلاه شنا بر سر بگذارید.

از حوضچۀ کوچک که در نزدیکی خروجی دوش ها قرار دارد، عبور کنید.

در صورت ابتلا به بیماری های قابل سرایت، مانند ورم روده از شنا کردن خودداری کنید.

قبل از صابون زدن بدن و دوش گرفتن، توالت بروید.

حریم مکان هایی را که نباید کفش به پا داشته باشید، رعایت کنید.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health