چربی سالم چه نقشی در سلامت بدن ایفا می کند؟

چربی، مواد مغذی موجود در مواد غذایی است که بدن با استفاده از آن به ساخت بافت های عصبی از جمله بافت مغز، اعصاب و هورمون می پردازد. بدن همچنین از چربی به عنوان سوخت نیز استفاده می کند. وقتی چربی خورده می شود یا به عنوان انرژی می سوزد یا به عنوان سلول و بافت در بدن استفاده می شود و یا در سلول های بدن به عنوان چربی ذخیره می شود. با ذخیره شده چربی در سلول ها، بدن از آن ها در زمانی که چربی در رژیم غذایی ما کم است استفاده می کند. متخصصان توصیه می کنند چربی سالم را هرگز از وعده های غذایی خود حذف نکنید.

انواع چربی ها

۱٫ چربی های اشباع نشده: این نوع چربی در غذاهای گیاهی و ماهی یافت شده و برای سلامت قلب مفیدند. انواع چربی های اشباع نشده عبارتند از:

  • چربی اشباع نشده موجود در آوکادو و زیتون، بادام زمینی و روغن کانولا
  • چربی اشباع نشده، که در بیشتر روغن های گیاهی موجود است.
  • امگا ۳، اسیدهای چرب، یک نوع از چربی های اشباع نشده موجود در ماهی های چرب مانند ماهی تن و ماهی قزل آلا است.

۲٫ چربی های اشباع: در گوشت و سایر محصولات حیوانی مانند کره، گوشت خوک، پنیر، شیر (به جز شیر بدون چربی)، چربی های اشباع در روغن نخل و نارگیل، که اغلب در محصولات پخته تجاری استفاده می شود . خوردن چربی اشباع بیش از حد می تواند سطح کلسترول خون را افزایش و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

۳٫ چربی های ترانس: موجود در مارگارین، غذاهای و محصولات پخته شده و برخی از غذاهای تجاری سرخ شده در روغن و چربی های ترانس (اسیدهای چرب ترانس نیز نامیده می شود) که در روغن های گیاهی هیدروژنه هستند.

چربی سالم چه نقشی در سلامت بدن ایفا می کند؟
چربی سالم

چربی سالم چیست؟

منظور از چربی سالم چربی های اشباع نشده است. تحصیل چربی های سالم به اندازه کافی توسط بدن، برای رشد ضروری است. این نیاز در کودکان بیش از هر کس دیگری است زیرا چربی سالم در بدن آن ها به رشد مغز و سیستم عصبی کمک می کند.

علاوه بر تامین سوخت در بدن، چربی سالم می تواند:

  • کمک به جذب برخی از ویتامین ها (ویتامین های A، D، E و K که محلول در چربی هستند. )
  • بنای اصلی هورمونها هستند.
  • برای عایق بندی تمام بافت های سیستم عصبی در بدن لازم هستند.
  • برای جلوگیری از پرخوری مفیدند.
  • چربی یک منبع غنی از انرژی است، اما تا دو برابر بیشتر از کربوهیدرات یا پروتئین کالری دارند. به عنوان مثال، ۱ گرم چربی ۹ کالری، و ۱ گرم کربوهیدرات یا پروتئین ۴ کالری دارد.

رژیم های کم چربی بسیار توصیه و مد شده است اما متخصصان معتقدند که منظور از رژیم غذایی بدون چربی، حذف چربی با توجه به ماهیت آن ها است. خوردن میزان متعادل از چربی ها سالم باعث چاقی نمی شود.