چند قدم ساده برای درمان یبوست

یبوست عارضه ای در دستگاه گوارش است که به موجب آن مدفوع در بدن باقی مانده و در زمان خود دفع نمی شود. این عارضه موجب مسدود شدن روده شده و نوع حاد آن می تواند خطرناک باشد. این بیماری معمولا بر اثر تغییر در غذاها و سبک زندگی، تغییر در سطح هورمون ها و همچنین کمبود آب در بدن ایجاد می شود. در طب سنتی ایرانی، به روش های مختلفی برای درمان یبوست اشاره شده است که چکیده ای از این روش ها را در این مطلب بیان کرده ایم.

برای درمان یبوست می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در اولین قدم خوردن آب کافی در روز علی الخصوص در ساعات اولیه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.
  • هر فردی روزانه باید مقداری تحرک و فعالیت بدنی داشته باشد. این فعالیت، علی الخصوص هنگام صبح و قبل از صبحانه می تواند ماهیچه های شکم را منقبض و منبسط کرده و موجب حرکت مدفوع در روده شود.
  • از غذاهای پر حجم مثل سبزیجات و میوه جات بیشتر استفاده کنید. این غذاها به دلیل داشتن آب فراوان می توانند همان عملکرد آب را داشته باشند.
چند قدم ساده برای درمان یبوست
درمان یبوست
  • در بین مواد غذایی، موادی وجود دارد که می توانند به عنوان ملین غذایی استفاده شوند. به عنوان مثال انجیر خشک یکی از این غذاها است. بهتر است این ماده غذایی را یک روز قبل در آب و یا شیر خیسانده و سپس استفاده کنید. باید یاد آور شویم که در صورت ابتلا به یبوست مزمن این روش باید طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد.
  • روغن های گیاهی نیز می توانند روش هایی خوبی برای درمان یبوست باشند. از بین این روغن ها، روغن بادام شیرین از همه بهتر می باشد. میزان مصرف این روغن ها روزانه ۱۵ سی سی است و در صورتی که در چند نوبت استفاده می شود هر بار ۵ سی سی باید استفاده شود. بهترین زمان خوردن روغن ها شب قبل از خواب است.
  • کسانی که مزاج خشک دارند ۲مثقال از هر سه گیاه تخم ختمی، بارهنگ و قدومه را با دم کرده به طوری که ۲ الی ۳ لیوان آب آن باقی بماند نیمی را صبح و نیم دیگر ار در عصر استفاده کنند. این کار را یک روز در میان انجام دهند.

روش های دیگری نیز برای کنترل یبوست وجود دارد مثلا مراجعه منظم به دستشویی می تواند به درمان این بیماری کمک کند. سعی کنید رفتن به دستشویی را در ساعات خاص و منظمی در طول روز انجام دهید.