چند نکته در مورد تغذیه افراد دیابتی

افراد دیابتی چه غذاهایی را باید استفاده کنند و از چه غذاهایی باید بپرهیزند؟ این سوال شایع ترین سوال در بین افراد دیابتی است. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تغذیه افراد دیابتی چند نکته را ذکر می کنیم. قبل از هر چیز یاد آور می شویم که تغذیه بیماران دیابتی تا حدود زیادی به خود فرد بستگی دارد.

نکات مهم در مورد تغذیه افراد دیابتی

حداقل ۵ وعده در روز از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید

متخصصان مرکز NHS توصیه می کنند که در تغذیه افراد دیابتی باید حداقل ۵ وعده که معادل ۴۰۰ گرم است از میوه ها و سبزیجات تازه گنجانده شود. ضمن این که این کار علاوه بر کاهش خطر عوارض ناشی از دیابت می تواند از بیماری های جدی دیگر مانند بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری کند. بهترین سبزیجات و میوه ها برای این کار عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • خیار
  • آووکادو
  • سیب

قند کمتری مصرف کنید

این موضوع کاملا مشخص است که افراد دیابتی باید قند کمتری استفاده کنند. مصرف قند کمتر منجر به مصرف کالری کمتر شده و این موضوع باعث می شود که سطح قند خون پایین بماند. درست است که افراد دیابتی باید قند کمتری مصرف کنند اما افرادی که هیپوگلیسمی دارند باید با دقت بیشتری میزان قند مصرفی خود را کاهش دهند. به این افراد پیشنهاد می شود که بیشتر قند خونشان را کنترل کنند.

گوشت قرمز را کمتر از یک بار در روز استفاده کنید

در یک مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه هاروارد و در یک مقیاس بزرگ انجام شد (از ۱۲۰،۰۰ نفر در یک دوره ۲۰ ساله) مشخص گردید که خوردن گوشت قرمز به صورت روزانه و منظم، با شیوع بالاتر سرطان و بیماری قلبی مرتبط است. ضمن این باید از گوشت های فرآوری شده کمتر استفاده شود.

ماهی و گوشت بدون چربی استفاده کنید

در مطالعه ذکر شده در بالا، مشخص شد که مصرف ماهی و گوشت بدون چربی به جای گوشت قرمز برای کمک به کاهش شانس آماری سرطان و یا بیماری های قلبی در افراد دیابتی مفید است.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید میزان مصرف کربوهیدارت خود را کنترل کنند

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، کنترل میزان کربوهیدرات مصرف یک بخش کلیدی از مدیریت این بیماری است. از آنجا که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین مصرف می کنند، تعادل مناسب انسولین و کربوهیدرات در درمان آن ها نقش مهمی دارد.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید مراقب میزان مصرف کربوهیدارت خود باشند

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، شمارش دقیق میزان مصرف کربوهیدارت معمولا نیاز نیست. این افراد تنها باید مراقبت مصرف کربوهیدرات های خود باشند. این کار باعث می شود که این افراد از اثر مستقیم کربوهیدرات بر سطح قند خون خود آگاه شوند.

به غذاهایی که می خورید بیشتر توجه کنید

برخی از غذاها نسبت به سایرین بیشتر قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین دقت در مورد غذاهایی که می خورید می تواند به کنترل سطح قند خونتان کمک کند. به عنوان مثال اگر غذایی به نظر بدون قند می رسد اما با مصرف آن میزان قند خونتان بالا می رود بهتر است خوردن آن را متوقف کنید. برای این کار کافی است قبل از مصرف آن ماده غذایی و ۲ ساعت بعد از خوردنش قند خونتان را اندازه گیری کرده تا بتوانید سطح تغییرات را بسنجید.

مصرف نمک را به ۶ گرم در روز محدود کنید

در تغذیه افراد دیابتی مقدار نمک باید کمتر از ۶ گرم در روز باشد. نمک ذکر شده در اینجا منظور مجموع نمکی است که از غذاهای مختلف مانند نان و غذاهای فرآوری شده به بدنتان می رسد.

وزنتان را کم کنید

شما می توانید با کاهش میزان کالری مصرفی، وزن خود را کم کنید. در نتیجه، دیابت در کنترلتان در خواهد آمد. برای این کار پیشنهاد می کنیم وعده های غذاییتان را کوچک اما تعداد آن ها را افزایش دهید.

الکل مصرف نکنید

الکل به طرق مختلفی می تواند موجب شود که بدنتان دچار تغییر شود. این ماده با مهار کبد می تواند هیپوگلیسمی که معمولا در نتیجه مصرف برخی از داروهای دیابت ایجاد می شود را تشدید کند. همچنین الکل منبعی پر کالری است در نتیجه می تواند کاهش وزن را برای برخی از افراد سخت تر کند. مصرف بیش از حد الکل دارای عوارض دیگری مانند موارد زیر می باشد:

  • بیماری قلبی
  • سکته
  • سرطان
  • آسیب کبدی