چند سوال مهم در مورد تغذیه با شیر مادر

چه زمانی باید تغذیه با شیر مادر را شروع کنیم؟

در صورت امکان، سعی کنید در یک ساعت اول تولد کودک، او را با شیر مادر تغذیه کنید. این زمان زمانی است که طول می کشد تا کودک به بیداری طبیعی برسد. بعد از این زمان کودک به مدت ۲۴ ساعت می خوابد و شیر دهی را مشکل می کند.

آیا می توان در طول دوره شیردهی از پستانک یا شیشه استفاده کرد؟

اگر شما قصد دارید در آینده کودک را با شیشه هم تغذیه کنید باید کمی صبر داشته باشید. کودک ابتدا باید بیاموزد که چطور پستان مادر را بمکد. اگر استفاده از شیشه و یا پستانک را در روزهای اول تولد شروع کنید ممکن است از طرف کودک با پستان مادر اشتباه گرفته شود. مکیدن بطری یا پستانک نیاز به مجموعه ای متفاوت از مهارت های تغذیه با شیر مادر دارد. بنابراین تا زمانی که تغذیه با شیر مادر بخوبی اثبات نشده است (زمانی در حدود یک ماه یا بیشتر) از پستانک و شیشه استفاده نکنید. کارشناسان معتقدند این عمل باعث سردرگمی در پیدا کردن نوک پستان و نحوه مکیدن آن می شود این در حالی است که برخی از نوزادان حتی پس از تغذیه با شیشه در ماه اول دچار این سردرگمی نشوند.

چگونه بفهمیم که کودک گرسنه است؟

معمولا گریه آخرین نشانه گرسنگی است همیشه سعی کنید دیگر نشانه های گرسنگی کودک را بشناسید و قبل از شروع گریه او را تغذیه کنید. دیگر نشانه های گرسنگی عبارتند از:

  • حرکت دادن سر از سمتی به سمت دیگر
  • باز کردن دهان
  • بردن دست و مشت به سمت دهان
  • مکیدن لب
  • کشش به سمت مادر
  • نشان دادن رفلکس ریشه (هنگامی که نوزاد دهان خود را در جهت چیزی است که برای نوازش و یا دست زدن به گونه او آورده شده حرکت دهد)

رفلکس تخلیه شیر چیست؟

در طول چند روز یا چند هفته اول بعد از زایمان، شما ممکن است سوزشی در سینه خود پس از شروع به شیردهی احساس کنید. معمولا زمانی که شیر از پستان دیگر نفوذ می کند این سوزش احساس می شود به این عمل رفلکس تخلیه شیر می گویند.

چند سوال مهم در مورد تغذیه با شیر مادر
چند سوال مهم در مورد تغذیه با شیر مادر

چه مدت باید نوزاد را با شیر مادر تغذیه کرد؟

این یک انتخاب شخصی است اما کارشناسان توصیه می کنند که نوزادان باید به طور اختصاصی با شیر مادر (بدون مخلوط کردن آب، آب میوه و یا مواد غذایی دیگر) به مدت ۶ ماه تغذیه شود. این مدت می تواند تا ۱۲ ماه اول نیز ادامه پیدا کند. مطالعات بر روی نوزادان نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر می تواند بروز یا شدت اسهال، عفونت گوش و مننژیت باکتریایی را کاهش دهد. تغذیه با شیر مادر همچنین می تواند کودکان را در برابر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، دیابت، چاقی و آسم محافظت کند.

تغذیه با شیر مادر همچنین می تواند کالری سوزی در بدن مادر را بیشتر کرده و در کوچک شدن رحم موثر است. مطالعات نشان می دهد این تاثیرات به حدی است که مادرانی که کودکان خود را با شیر خود تغذیه می کنند سریعتر به وزن قبل از بارداری خود می رسند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان تخمدان و رحم کمک می کند.