چه زمانی رشد دختران متوقف می شود و برای رشد بیشتر آن ها چه کاری باید کرد؟

جهش رشد دختران دقیقا در زمان بلوغ آن ها تجربه می شود. پس از این جهش برخی از والدین متوجه می شود که رشد بدن دخترشان در حال متوقف شدن است. نرخ رشد دختران در سنین ۸ تا ۱۳ سال به اوج خود می رسد. با شروع بلوغ، بدن شروع به انتشار هورمونی می کند که باعث جهش رشد و بسیاری از تغییرات در بدن یک دختر می شود. به طور کلی، رشد دختران بین سنین ۱۵ تا ۱۷ سال متوقف می شود.

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود؟

نمودار رشد بدن دخترها در سنین ۹ تا ۱۲ سال، کاملا صعودی است. در این بازه زمانی قد دختران هر ساله ۷ الی ۸ سانتی متر رشد می کند. این میزان رشد، سریع ترین نرخ رشد است به همین دلیل به آن جهش رشد هم گفته می شود. زمانی که اولین دوره پریود دختران که در حدود سن ۱۲ سالگی، آغاز می شود، میزان رشد کمی کمتر می شود. اما به طور کلی دختران در حدود سن ۱۷ سالگی به حداکثر میزان رشد خود خواهند رسید.

در طول این مرحله رشد، سینه، دست ها، پاها، و ران ها شروع به رشد می کنند. باسن نیز در این بین بزرگتر و گردتر می شود. اما دور کمر باریک تر می شود. میزان چربی بدن آن ها در طی این فرآیند بیشتر شده و اکثرا در نواحی مانند ران، کمر، شانه و بازو تجمع پیدا می کند. به گفته دکتر Mellisa، این چربی بد نیست و برای داشتن یک سیستم تولید مثل سالم و چرخه قاعدگی مورد نیاز است. بنابراین، شما نباید در این سن سعی کنید این چربی ها را با رژیم غذایی آب کنید.

رشد دختران نسبت به پسران زودتر متوقف می شود. این به این خاطر است که بلوغ آن ها نیز زودتر از پسرها اتفاق می افتد. پسرها بین سنین ۱۷ تا ۲۰ سال با توقف رشد مواجه می شوند.

جدول زیر درک بهتری از الگوی رشد دختران و سنی که در آن زنان توقف رشد را تجربه می کنند، به شما خواهد داد. همان طور که در جدول زیر مشاهده می کنید، دختران در پایان ۱۵ سالگی، کاملا بالغ هستند و نرخ رشدشان تا آن زمان سریع است. اما از ۱۵ سالگی تا ۲۰ سالگی، سرعت رشد دختران کند است.

چه زمانی رشد دختران متوقف می شود و برای رشد بیشتر آن ها چه کاری باید کرد؟
چه زمانی رشد دختران متوقف می شود و برای رشد بیشتر آن ها چه کاری باید کرد؟

در ادامه این مطلب در مورد عوامل موثر بر رشد دختران و آن چه که آن ها می توانند برای به حداکثر رساندن پتانسیل رشد انجام دهند، اشاره خواهیم کرد.

اول از همه، اجازه دهید مراحل مختلف رشد در دوران بلوغ را توضیح دهیم و بگوییم که چه عواملی بر روی قد زنان تاثیر گذار است.

همه چیز در مورد رشد دختران و زنان

زمانی که اولین نشانه های بلوغ در یک دختر مشاهده شود، این سوال در ذهنشان ایجاد می شود که بدن من چگونه رشد می کند؟ در طول دوران بلوغ دختران نسبت به پسران کمتر رشد می کنند. پسران در این بازه هر ساله حدود ۵ اینچ رشد می کنند. این در حالی است که دختران در این زمان میانگین سالانه ۳ اینچ رشد دارند.

عوامل زیادی در قد دختران تاثیر گذار است. دکتر Vaneeta Bamba، متخصص غدد کودکان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، می گوید که ۴ عامل مهم موثر بر قد دختران و زنان به شرح زیر وجود دارد:

  • ژنتیک
  • هورمون
  • تغذیه
  • فاکتورهای محیطی

از میان این عوامل، ژنتیک نقش پر رنگ تری را بازی می کند.

رشد پستان

یکی از اولین تغییرات فیزیکی که دختران در دوران بلوغ شاهد آن هستند، تغییر در پستانشان است. بنا بر گزارش دفتر سلامت زنان آمریکا، در این حالت سینه ممکن است احساس خارش و درد داشته باشد. دکتر Brunilda Nazario معتقد است که، این درد خارش جای نگرانی ندارد و روند طبیعی از بلوغ است. او می گوید که رشد پستان در دختران تا سنین ۱۷ الی ۱۸ سالگی ادامه دارد.

رشد دستگاه تناسلی و موهای ناحیه تناسلی در دختران

تغییر دیگری که در بلوغ اتفاق می افتد این است که موهای ناحیه تناسلی شروع به رشد می کنند. بر اساس گزارش موسسه (NHS) در انگلستان، در طول دوره بلوغ، موهای ناحیه تناسلی درشت و ضخیم تر می شود. حدود ۴ سال طول می کشد تا اندام تناسلی به طور کامل رشد پیدا کند.

رشد قد در دختران

دکتر Mitchell E. Geffner، استاد طب اطفال در دانشکده کک پزشکی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید که، جهش رشد قد دختران از ۹ الی ۱۰ سالگی شروع می شود. این جهش از ۱۱ تا ۱۲ سالگی ناگهانی می شود و تا ۱۵ سالگی یک دختر به بیشترین میزان رشد قد خود می رسد.

رشد موهای بدن

به غیر از موهای ناحیه تناسلی که در حال رشد در اطراف آلت تناسلی است، موهای سایر نقاط بدن نیز در دوران بلوغ رشد می کنند. بنا بر گزارش دفتر سلامت زنان، مو های زیر بغل و روی پاهای حتی ممکن است قبل از شروع دوران پریود رشد کنند.

قاعدگی

قاعدگی برای همه زنان اتفاق می افتد. دکتر Brunilda Nazario می گوید که دختران حدود ۲ سال بعد از اولین رشد پستاهایشان دچار قاعدگی می شوند. متخصصان معتقدند که با شروع رشد پستان در کودکان فرصت مناسبی در اختیار والدین قرار می گیرد که در این ۲ سال دختران خود را با قاعدگی و روند تغییرات بدنشان آشنا کنند.

دیگر تغییرات رشد دختران در بلوغ

یکی دیگر از تغییرات که در طول مرحله رشد در دوران بلوغ رخ می دهد، افزایش هورمون هایی است که می تواند به آکنه منجر شود. متخصصان بنیاد پزشکی پالو آلتو می گویند که عرق و چربی تولید شده توسط پوست می تواند غدد را مسدود کرده و در نتیجه آکنه ایجاد کنند.

تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهانه زنانگی همچنین می تواند موجب گرفتگی و درد شکم، نوسانات خلقی و افزایش اضطراب شود. این علائم، علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند و معمولا با شروع خونریزی ناپدید می شوند.

عوامل موثر بر قد دختران

دکتر هانزا بارگاوا معتقد است که قد والدین در تعیین قد فرزندان به خصوص دختران، نقش مهمی دارد. بر همین اساس وی می گوید که می توانید با استفاده از فرمول زیر قد تقریبی دختران را محاسبه کنید.

  • قد پدر را به اینچ تبدیل کرده و ۵ اینچ از آن را کم کنید.
  • سپس قد مادر را به اینچ تبدیل کرده و به علاوه عدد بالا کنید.
  • سپس عدد حاصل را تقسیم بر دو کنید.
  • قد تقریبی دختر متولد شده شما حدود عدد حاصله از مراحل بالا می شود. (بر اساس اینچ)

دیگر عوامل موثر بر قد دختران به غیر از ژن، بعد از این که رشد دختران متوقف شد، بر روی روند بلند شدن قد موثر هستند.

فاکتورهای محیطی

به غیر از ژنتیک، عوامل مختلف زیست محیطی نیز رشد دختران را در سن بلوغ تحت تاثیر قرار می دهند. مجله Environmental Health Perspectives نشان داده است که دسترسی داشتن به مواد غذایی سالم، مراقبت های بهداشتی خوب و بهداشت مناسب رشد را قبل از دوران بلوغ تحت تاثیر قرار می دهد.

مجله EHP اعلام کرده است که این عوامل یکی از عواملی هستند که باعث شده اند قد مردم در کشورهای توسعه یافته در طی قرن گذشته نسبت به قد مردم کشورهای در حال رشد بلند تر شود. شهرنشینی در کشورهای توسعه یافته تاثیرگذار ترین عاملی است که موجب افزایش قد مردم کشورهای پیشرفته شده است.

تغذیه

تغذیه مناسب برای سلامت هر فردی ضروری است، اما برای کودکان در سن بلوغ نقش پر رنگ تری دارد. بنابراین، خوردن مواد غذایی مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به بلند قد شدن دختران کمک کند.

وب سایت Scientific American اعلام کرده است که تغذیه مناسب حتی قبل از بلوغ برای بلند قد شدن ضروری است. متخصصان این وب سایت توصیه می کنند که کودکان باید قبل از رسیدن به سن بلوغ از پروتئین، کلسیم، ویتامین های A و D برای به حداکثر رساندن پتانسیل رشد خود، استفاده کنند. آنها نتیجه گرفتند که سوء تغذیه در دوران کودکی تاثیر منفی بر روی قد کودکان در دوران بلوغ دارد.

مجله Economics & Human Biology گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد که تغذیه مهم ترین عامل تاثیرگذار خارجی در بلند قد شدن اروپایی ها می باشد.

در پایان باید گفت که ژنتیک حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد  و تغذیه در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد بر روی قد دختران در زمان بلوغ تاثیر می گذارد.

دیگر عوامل موثر بر رشد دختران

مجله (EHP) همچنین اشاره کرد عوامل دیگر در قد دختران تاثر گذار است. این عوامل عبارتند از:

  • استرس تاثیر منفی بر بدن می گذارد و منجر به ترشح هورمون رشد کمتری می شود. زمانی که استرس برداشته شود، بدن هورمون رشد بیشتری آزاد می کند.
  • آب و هوا می تواند بر روی رشد جسمی تاثیر بگذارد. مشخص شده است که مردمی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می کنند، به دلیل آن که اکسیژن کمتری برای تغذیه بدن در اختیار دارند، کوتاه تر هستند. علاوه بر این مردم در طول بهار بیشتر از سایر فصول رشد می کنند.
  • فعالیت بدنی ممکن است بر رشد تاثیر گذار باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که شناگران سریع تر بالغ می شوند. مجله EHP گزارش داد که معمولا تنها ورزش حرفه ای بر روی سرعت رشد بدن تاثیر گذار است.

دختران چگونه می توانند رشد بالقوه خود را به حداکثر برسانند؟

حفظ یک رژیم غذایی سالم در دوران بلوغ یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به قد بلند است. مجله Endocrinology and Metabolism گزارش داد که داشتن یک رژیم غذایی متعادل در طول نوزادی، کودکی و بلوغ برای رشد سالم و به میزان مناسب بسیار مهم است. دانشمندان دریافتند که دختران که اضافه وزن دارند، زودتر از کسانی که وزن سالم دارند به بلوغ می رسند. یادتان نرود که در دوران بلوغ، نیازهای تغذیه ای دختران افزایش پیدا می کند.

مرکز پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز توصیه های علمی زیر را برای رشد دختران و به حداکثر رساندن آن ارائه کرده اند:

  • ۳ وعده غذا در روز بخورید.
  • از میوه و یا سبزیجات برای میان وعده سالم استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن بنوشید.
  • میزان فیبر غذایی دریافتی را با خوردن غلات سبوس دار افزایش دهید.
  • مصرف چربی های اشباع که در چیپس و پفک است را کاهش دهید.
  • غذاهای غنی از پروتئین که چربی کمی دارند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از بهترین منابع پروتئین شامل مرغ، ماهی، نخود فرنگی و حبوبات است.