کمر دردها، دردهای عضلانی و مفاصل و… مشکلات عضلانی- استخوانی هستند که امروزه، اولین دلیل غیبت از کار محسوب می‌شوند.

بنابراین پیشگیری از این دردها و درمان شان برای سلامت بیشتر کارمندان ضروری است، در نهایت این اقدام به نفع بیشتر کارفرمایان است.

مشکلات عضلانی- استخوانی بسیار شایع است

مشکلات عضلانی- استخوانی بسیار شایع است به حدی که آن را به عنوان اولین دلیل غیبت از محل کار اعلام کرده اند.

دردهای عضلانی- استخوانی چه باعث کمر درد شوند چه باعث درد مفاصل و چه درد عضلانی، غیبت طولانی مدت از محل کار را با خود به دنبال خواهند داشت، که این غیبت هم به زیان کارمند است و هم به زیان مؤسسه یا سازمانی که در آن مشغول به کار است.

مبتلایان به مشکلات عضلانی- استخوانی

هیچ یک از حیطه های کاری معاف از ابتلا به مشکلات عضلانی- استخوانی نیستند. مطمئناً، مشاغلی که با کارهای یدی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر هستند، خصوصاً زمانی که کار جسمی شدیدی انجام دهند. با این حال، کارمندان دفتری هم از ابتلا به این دردها در امان نیستند.

همچنین بنابر داده های سال ۲۰۰۹، ۱۷% کارمندان اروپایی، طی زمان کار یا حداقل نیمی از این زمان در معرض ارتعاشات ابزارهای دستی یا ماشین ها قرار دارند، ۳۳% وضعیت های دردناک یا خسته کننده دارند، ۲۳% بارهای سنگین جابه‌جا می‌کنند، و ۴۶% از کارمندان هم حرکات تکراری دست یا بازو دارند.

به طور کلی، تخمین زده می‌شود که حدود ۳۱% اروپایی هایی که با کامپیوتر کار می‌کنند، به واسطۀ وضعیت های نادرست شان، در معرض خطر قرار دارند.

استرس و مشکلات عضلانی- استخوانی

بیشتر اوقات، بدون هیچ تردیدی این مشکلات در ارتباط با دلایل فیزیکی هستند. با این حال، باید دانست که در این میان، عامل استرس هم نقش انکارناپذیری ایفا می‌کند. عدم رضایت شغلی، ویژگی یکنواخت مشاغل، توقعات نابه‌جا یا حتی عدم آزادی تصمیم گیری، عواملی هستند که می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی برای فرد بشوند. در حالی که عوارض روانی این شرایط (افسردگی، فرسودگی شغلی و…) به خوبی شناخته شده است، کمتر کسی ارتباط آنها را با مشکلات عضلانی- استخوانی می‌داند.

بنابراین، برای مواجه شدن با مشکلات عضلانی- استخوانی، معاینات روانی نیز به اندازۀ معاینات جسمی اهمیت دارد.

پیشگیری و درمان مشکلات عضلانی- استخوانی

برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات عضلانی- استخوانی، فراهم آوردن یک محیط مناسب برای کارمندان چه از دیدگاه عملی (ابزار کار مناسب) و چه از منظر سازمان دهی (ساعات کاری، مسئولیت های شغلی، تنوع کاری و…) ضروری است.

کارمندان نیز باید به درستی دربارۀ مشکلات عضلانی- استخوانی، آگاهی یابند. مثلاً یک کمر درد مداوم باید در اولین فرصت، تشخیص داده و درمان شود. هر چه زودتر مشکل شناسایی شود، زودتر درمان خواهد شد. در واقع، اثبات شده که غیبت طولانی مدت منجر به چرخۀ معیوب درد، غیبت و ناامیدی خواهد شد.

در این میان، پزشک عمومی و پزشک کار نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. به کمک آنها، کارمند متوجه علل مشکلات عضلانی- استخوانی و روش های درمانی اش می‌شود.

در پایان باید یادآوری کنیم که داشتن یک برنامۀ شخصی، انجام فعالیت های ورزشی متعادل و شیوۀ زندگی سالم به پیشگیری از درد و استرس کمک خواهد کرد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

منبع : اختصاصی سیمرغ